پیام‌های متنی نشان می‌دهد که جمعیت 6 ژانویه دقیقاً چه می‌خواست ترامپ انجام دهد

شواهد ارائه شده توسط دادستان نشان می دهد که با وجود تحقیقات گسترده کنگره و حقوقی در مورد اقدامات قبل و در آن روز، چه مقدار اطلاعات در مورد حملات 6 ژانویه ناشناخته باقی مانده است. اما این تنها پنجره ای نیست که گروه های راست افراطی در آن لحظه چقدر گالوانیزه بودند،

پسران مغرور، به ویژه پس از اینکه ترامپ در 19 دسامبر 2020 در توئیتی از هواداران خود خواست تا برای اعتراض «وحشیانه» به شکست او به واشنگتن بروند، واکنش نشان دادند. نکته قابل توجه این است که این توییت تنها چند ساعت پس از جلسه دفتر بیضی شکل با مشاوران خارجی منتشر شد که در آن آنها درباره استفاده از ارتش برای حمایت از تلاش ترامپ برای ماندن در قدرت بحث کردند.



منبع

رودز در زنجیره‌های متنی گسترده‌ای که از طریق سیگنال، یک برنامه ارتباطی رمزگذاری‌شده – در نوامبر و دسامبر 2020 ارسال می‌شد، به ده‌ها تن از متحدانش گفت که بهترین شرط آنها برای حفظ ترامپ در قدرت این است که ترامپ قانون شورش را استناد کند.

دادستان‌های فدرال این پیام و ده‌ها نفر دیگر را روز جمعه در دادگاه فاش کردند، زیرا آنها استدلال کردند که رودز و چندین نفر دیگر از سوگند باید به توطئه فتنه‌انگیز محکوم شوند – یک توطئه مسلحانه برای جلوگیری از روی کار آمدن جو بایدن.

در یک پرونده جنایی جداگانه، یکی از رهبران پسران مغرور مستقر در کارولینای شمالی، پنج شنبه به توطئه فتنه انگیز برای نقش گروهش مربوط به 6 ژانویه اعتراف کرد. جرمی برتینو در مدارک دادخواست خود اعتراف کرد که آماده استفاده از زور برای توقف انتقال قدرت شده است. خطاب به بایدن و گفت که گروه او – که گاهی اوقات بیشتر به عنوان یک باشگاه مشروب‌خواری جنجالی دیده می‌شود – وضعیت خود را سخت‌تر کرده و برای حفظ ترامپ در قدرت، از جمله علیه پلیس، آماده خشونت شده است.

وکلای مدافع رودز گفته‌اند که بسیاری از زبان آتشین او، به‌ویژه در دو نامه سرگشاده‌ای که او خطاب به ترامپ می‌فرستد، چیزی بیش از هذیان‌گویی با هدف جمع‌آوری کمک مالی برای نگهبانان سوگند بوده است. در نهایت، آنها خاطرنشان می کنند، رودز در 6 ژانویه وارد کاپیتول نشد و اسلحه نیز با خود نیاورد. در عوض، او درست بیرون ساختمان ماند، در حالی که دیگران را می‌توان در ویدیو مشاهده کرد که به جمعیتی می‌پیوندند که پس از فروریختن خطوط پلیس به داخل ساختمان هجوم آوردند.

محور اصلی ادعاهای دادستان، رودز و به طور واضح تر، برداشت او از ترامپ در آن لحظات حساس است. رودز تحصیل‌کرده در قانون ییل مسیرهای سیاسی و دادگاه را محکوم به حفظ ترامپ در قدرت و استناد احتمالی قانون شورش را به عنوان تنها راه عملی می‌دانست. بنابراین، این فعال جناح راست شروع به تبلیغ قانون شورش در میان سایر هم‌پیمانان سوگند به‌صورت خصوصی و علنی کرد و از آنها خواست که با صدای بلند از ترامپ بخواهند تا گامی افراطی در استفاده از ارتش و شبه‌نظامیان شهروندی برای باقی ماندن در قدرت بردارد.

استوارت رودز، موسس حزب راست افراطی سوگند، در متنی در 30 دسامبر خطاب به متحدان، در تشریح تلاش‌ها برای متقاعد کردن ترامپ برای استناد به جنگ داخلی گفت: «من در گروه‌های کاری کانال‌های پشتی بسیار مشغول بودم تا به رئیس جمهور مشاوره بدهم.» قانون دوران موسوم به قانون شورش در تلاش برای ادامه کار.

در حالی که دونالد ترامپ دیوانه وار در تلاش بود تا ریاست جمهوری خود را با وجود شکست در انتخابات 2020 تمدید کند، اعضای گروه های افراطی راست افراطی نظاره گر این حرکت بودند، حرکات او را تفسیر می کردند و حتی می خواستند او را به سمت اقدامات سختگیرانه تر سوق دهند.

اما لفاظی های خود رودز حتی برخی از اعضای گروهش را نگران کرد، حداقل یکی از آنها موارد ضبط شده و نکاتی را به FBI ارسال کرد – نکاتی که تا بعد از 6 ژانویه به آنها عمل نشد. اما پرونده جنایی وزارت دادگستری عمدتاً بر روی رودز است. به قول خود، در متون خصوصی، مصاحبه با میزبانان پادکست دوستانه و نوشته های عمومی که رودز در وب سایت Oath Keepers ارسال کرده است.

به گفته دادستانی، رودز همچنین یک طرح پشتیبان داشت. رودز در پیام‌ها گفت که اگر ترامپ در اقدامی شکست بخورد، نگهبانان سوگند آماده خواهند بود تا اوضاع را به دست خود بگیرند – حتی اگر به معنای یک جنگ داخلی “خونین” باشد.

در روزهای منتهی به 6 ژانویه سرنوشت ساز، رودز نوعی درگیری فیزیکی را اجتناب ناپذیر به تصویر کشید. رودز در پیامی در 29 دسامبر درباره ترامپ نوشت: «او باید بداند که اگر این کار را نکرد، ما انجام خواهیم داد.

قابل ذکر است که برتینو قبلاً در کمیته منتخب 6 ژانویه شهادت داده بود و به قانونگذاران گفته بود که اعضای Proud Boys در سال 2020 پس از اینکه ترامپ به این گروه گفت در طول مناظره ریاست جمهوری “بایستید و کنار باشید” افزایش یافت.

متون با صدای بلند خوانده شده و نمایش داده شده در این هفته بخشی اولیه از پرونده دادستانی در دادگاهی است که اولین آزمون توانایی دولت برای محکومیت در مورد جدی ترین اتهامات مطرح شده در ارتباط با حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه است.

دادستان ها این پیام ها را در هفته اول محاکمه جنایی خود علیه رودز و چهار رهبر دیگر Oath Keeper که آنها را به توطئه فتنه انگیز برای نقش خود در حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره متهم کرده اند برجسته کردند. وزارت دادگستری می‌گوید رودز و متحدانش برای یک «شورش مسلحانه» علیه دولت آماده شده‌اند و به دنبال برکت ترامپ بودند، اما در نهایت بدون او پس از اینکه ترامپ اختیارات اضطراری را اعمال نکرد، به پیش می‌روند. این متحدان، که همچنین به دلیل توطئه فتنه انگیز محاکمه می شوند، شامل چهار نفر دیگر از سوگند بانان هستند: کلی مگز، جسیکا واتکینز، توماس کالدول و کنت هارلسون.

در طول تبادل متن، رودز در 6 ژانویه، زمانی که کنگره قرار بود جلسه ای داشته باشد و آرای انتخاباتی را که پیروزی بایدن را تأیید می کرد، شمارش کند، به صفر رسید. رودز اشاره کرد که این یک ضرب الاجل روشن قانون اساسی بود.

ترامپ آخرین فرصت برای اقدام دارد. او باید از اقدام شورش استفاده کند.» رودز در پیامی در 14 دسامبر نوشت، درست چند ساعت پس از آن که اعضای هیئت الکترال در پایتخت ایالت ها گرد هم آمدند تا رای خود را برای انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند.

در حالی که شواهدی وجود دارد که برخی از مشاوران ترامپ به او پیشنهادهایی برای استناد به قانون شورش ارائه کردند، ترامپ هرگز چنین اقدامی را انجام نداد.

این محاکمه و همچنین پرونده موازی که دادستان ها علیه رهبران پسران مغرور طرفدار ترامپ ایجاد می کنند، بر میزان تلاش گروه های افراطی جناح راست برای همکاری با ترامپ تاکید کرد. در نهایت، دادستان ادعا می‌کند که آنها در لفاظی‌های او تأیید می‌کردند که برای جلوگیری از تحلیف جو بایدن مانور می‌دادند.