کاهش 64 درصدی سود برکشایر در دارایی‌های پرتفوی با فروش بافت اپل

اوماها، نب (AP) – سود سه ماهه اول برکشایر هاتاوی همراه با ارزش کاغذی سرمایه گذاری های آن کاهش یافت، اما این شرکت روز شنبه گفت که اکثر کسب و کارهایی که به طور کامل مالک آن هستند عملکرد خوبی داشتند.

این شرکت گزارش داد که سود ۱۲.۷ میلیارد دلاری یا ۸.۸۲۵ دلار به ازای هر سهم کلاس A را در سه ماهه گزارش کرده است. این تقریباً یک سوم 35.5 میلیارد دلار یا 24377 دلار به ازای هر سهم در سال گذشته است.

این ارقام به شدت تحت تاثیر افت شدید ارزش کاغذ سرمایه گذاری های برکشایر بود. بافت سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا به درآمدهای عملیاتی شرکت که ارقام سرمایه‌گذاری را حذف می‌کند، توجه بیشتری داشته باشند. سود عملیاتی با جهش 39 درصدی به 11.222 میلیارد دلار از 8.065 میلیارد دلار در سال گذشته رسید زیرا شرکت های بیمه آن نتایج قوی نشان دادند.

بر اساس هر سهم، رقم عملیاتی سه ماهه اول امسال به 7796.47 دلار به ازای هر سهم کلاس A می رسد که از برآورد سه تحلیلگر توسط FactSet Research که 6701.87 دلار به ازای هر سهم کلاس A را پیش بینی کرده بودند، پیشی می گیرد.

بافت یک فروشنده خالص 17 میلیارد دلاری سهام در طول سه ماهه بود، از جمله کاهش حدود 13 درصد از سهام عظیم اپل برکشایر. با 135.4 میلیارد دلار، سازنده آیفون همچنان بیشترین سهم از سبد 364 میلیارد دلاری برکشایر را به خود اختصاص داده است. بافت گفت که انتظار دارد حتی تا زمانی که جانشین او گرگ آبل مسئولیت را بر عهده بگیرد، این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

ارزش تخمینی سهام اپل برکشایر نشان می دهد که بافت بیش از 100 میلیون سهم را فروخته است. بافت در گذشته گفته است که در سهام اپل سرمایه گذاری کرده است زیرا مصرف کنندگان چقدر به محصولات این شرکت وفادار هستند، مشابه برندهای مصرفی که او دوست دارد مانند آب نبات See's خود برکشایر.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، که در نشست برکشایر حضور دارد، به CNBC گفت که همچنان داشتن برکشایر به عنوان سهامدار اصلی را یک امتیاز می داند و قبل از اینکه برکشایر روز شنبه آنها را فاش کند، از فروش آن اطلاع داشت.

برکشایر سود 2.6 میلیارد دلاری را در بیمه‌گرهای خود گزارش داد که در مقایسه با 911 میلیون دلار در سال گذشته، به ویژه Geico به بهبود نتایج خود ادامه داد. با این حال، سود راه آهن BNSF با 8 درصد کاهش به 1.143 میلیارد دلار رسید.

بسیاری از شرکت‌های دیگر برکشایر نتایج قابل‌توجهی از جمله جهش 72 درصدی در سود عملیاتی در واحد تاسیسات داشتند که 717 میلیون دلار به کل برکشایر اضافه کرد.

درآمد در سه ماهه 5 درصد رشد کرد و به 89.87 میلیارد دلار رسید. دو تحلیلگر که برآوردهای خود را به FactSet گزارش کردند، 87.044 میلیارد دلار را پیش بینی کردند.

بدون هیچ خرید عمده ای در چشم انداز، انباشت نقدی برکشایر به رکورد 188.993 میلیارد دلار صعود کرد، حتی پس از اینکه 2.6 میلیارد دلار برای بازخرید سهام طی سه ماه اول سال خرج کرد. هلدینگ‌هایی از جمله بیمه Geico، راه‌آهن BNSF، چندین شرکت بزرگ آب و برق و مجموعه‌ای از ده‌ها مورد دیگر، همچنان کوه‌های پول نقد تولید می‌کنند.

بافت گفت: “ما دوست داریم آن را خرج کنیم، اما آن را خرج نمی کنیم مگر اینکه کاری را با ریسک بسیار کم انجام دهیم که برای ما پول زیادی ایجاد کند.”

منبع