ژاپن فوق سالخورده اکنون 9 میلیون خانه خالی دارد. و این یک مشکل است

در حالی که این کشور شرق آسیا همچنان با جمعیت رو به کاهش خود دست و پنجه نرم می کند، تعداد خانه های خالی در ژاپن به رکورد 9 میلیون افزایش یافته است – بیش از اندازه کافی برای هر نفر در شهر نیویورک.

خانه‌های متروک در ژاپن به عنوان «اکیا» شناخته می‌شوند – اصطلاحی که معمولاً به خانه‌های مسکونی متروکه‌ای که در مناطق روستایی پنهان شده‌اند اشاره دارد.

اما اکیا بیشتری در شهرهای بزرگ مانند توکیو و کیوتو دیده می‌شود و این مشکلی برای دولتی است که در حال حاضر با جمعیت سالخورده دست و پنجه نرم می‌کند و تعداد کودکانی که هر ساله به دنیا می‌آیند کاهش نگران‌کننده‌ای دارد.

جفری هال، مدرس دانشگاه مطالعات بین المللی کاندا در چیبا گفت: «این نشانه کاهش جمعیت ژاپن است. او گفت: “در واقع مشکل ساختن خانه های زیاد نیست” بلکه “مشکل نداشتن افراد کافی است.”

بر اساس ارقام جمع آوری شده توسط وزارت امور داخلی و ارتباطات، 14 درصد از کل املاک مسکونی در ژاپن خالی است.

این اعداد شامل خانه های دوم و خانه هایی است که به دلایل دیگر خالی مانده اند، از جمله املاکی که به طور موقت در زمانی که صاحبان آنها در خارج از کشور کار می کنند، تخلیه شده اند.

کارشناسان به سی ان ان گفتند که همه آنها مانند اکیاهای سنتی که تعداد فزاینده آنها مجموعه ای از مشکلات دیگر را برای دولت و جوامع ایجاد می کند، به حال خود رها نمی شوند.

این اقدامات شامل تلاش‌های خفه‌کننده برای احیای شهرهای در حال پوسیدگی، تبدیل شدن به خطرات بالقوه به دلیل عدم تعمیر و نگهداری، و افزایش خطرات برای امدادگران در مواقع فاجعه در یک کشور مستعد زلزله و سونامی است.

مشکل خانه های زیاد

آکیا اغلب از طریق نسل ها منتقل می شود. کارشناسان به سی ان ان گفتند، اما با کاهش شدید نرخ باروری در ژاپن، بسیاری از آنها وارثی برای انتقال ندارند، یا نسل های جوانی که به شهرها نقل مکان کرده اند و ارزش چندانی برای بازگشت به مناطق روستایی ندارند، به ارث می رسند.

آنها گفتند که برخی از خانه ها نیز در بلاتکلیفی اداری رها شده اند، زیرا مقامات محلی نمی دانند که مالکان آنها به دلیل ثبت نامناسب هستند.

این امر احیای جوامع روستایی که به سرعت در حال پیر شدن هستند را برای دولت دشوار می کند و مانع از تلاش برای جذب جوانان علاقه مند به سبک زندگی جایگزین یا سرمایه گذارانی می شود که چشم به راه معامله هستند.

بر اساس سیاست های مالیاتی ژاپن، برخی از مالکان اغلب نگهداری خانه را ارزان تر از تخریب آن برای بازسازی می دانند.

هال از دانشگاه کاندا گفت و حتی اگر مالکان بخواهند بفروشند، ممکن است در یافتن خریداران با مشکل مواجه شوند.

او گفت: «دسترسی بسیاری از این خانه ها به وسایل نقلیه عمومی، مراقبت های بهداشتی و حتی فروشگاه های رفاه قطع شده است.

پوشش گیاهی بیش از حد یک خانه خالی را در منطقه یاتو در شهر یوکوسوکا، استان کاناگاوا، ژاپن، در 21 اوت 2013 احاطه کرده است. - Akio Kon/Bloomberg/Getty Images/Fileپوشش گیاهی بیش از حد یک خانه خالی را در منطقه یاتو در شهر یوکوسوکا، استان کاناگاوا، ژاپن، در 21 اوت 2013 احاطه کرده است. - Akio Kon/Bloomberg/Getty Images/File

پوشش گیاهی بیش از حد یک خانه خالی را در منطقه یاتو در شهر یوکوسوکا، استان کاناگاوا، ژاپن، در 21 اوت 2013 احاطه کرده است. – Akio Kon/Bloomberg/Getty Images/File

ویدئوهای پرطرفدار که نشان می‌دهد مردم – عمدتا خارجی‌ها – خانه‌های ارزان ژاپنی را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را به مهمان‌خانه‌ها و کافه‌های شیک تبدیل می‌کنند، در سال‌های اخیر طرفداران زیادی را در شبکه‌های اجتماعی جذب کرده‌اند، اما هال هشدار داد که این کار آنقدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست.

«حقیقت این است که بیشتر این خانه‌ها به خارجی‌ها فروخته نمی‌شوند، یا اینکه حجم کارهای اداری و قوانین پشت آن برای کسی که ژاپنی صحبت نمی‌کند و ژاپنی را خوب نمی‌خواند، آسان نیست.» او گفت.

آنها نمی توانند این خانه ها را به قیمت ارزان دریافت کنند.

افراد خیلی کم

جمعیت ژاپن چند سالی است که در حال کاهش بوده است – در آخرین شمارش در سال 2022، جمعیت بیش از 800000 نفر از سال قبل کاهش یافته و به 125.4 میلیون نفر رسیده است.

بر اساس داده های رسمی، در سال 2023، تعداد تولدهای جدید برای هشتمین سال متوالی کاهش یافت و به پایین ترین حد خود رسید.

نرخ زاد و ولد ژاپن برای سال‌ها در حدود 1.3 بوده است، بسیار دور از 2.1 مورد نیاز برای حفظ جمعیت باثبات، و همین هفته گذشته وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن اعلام کرد که تعداد کودکان زیر 15 سال برای چهل و سومین سال متوالی به یک رکورد کاهش یافته است. حداقل 14 میلیون تا 1 آوریل.

یک خانه چوبی نیمه رها شده در تامباساسایاما، ژاپن در 5 آوریل 2023 - Buddhika Weerasinghe/Getty Imagesیک خانه چوبی نیمه‌ریز و متروکه در تامباساسایاما، ژاپن در 5 آوریل 2023 - Buddhika Weerasinghe/Getty Images

یک خانه چوبی نیمه‌ریز و متروکه در تامباساسایاما، ژاپن در 5 آوریل 2023 – Buddhika Weerasinghe/Getty Images

بنابراین، همه اینها به این معنی است که مشکل خانه های بسیار زیاد و تعداد بسیار کمی از مردم به نظر می رسد برای مدتی ادامه یابد.

یوکی آکیاما، استاد دانشکده معماری و طراحی شهری در دانشگاه شهر توکیو، گفت که خانه‌های خالی در گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند، به عنوان مثال، پس از زلزله 7.5 ریشتری که در ماه ژانویه شبه‌جزیره نوتو در استان مرکزی ایشیکاوا را لرزاند.

او گفت که منطقه ای که زمین لرزه در آن رخ داد مملو از اکیا بود و آنها هم برای ساکنان در طول فاجعه خطر داشتند و هم برای بازسازی پس از زلزله چالش هایی را ایجاد کردند.

وی گفت: «هنگامی که زلزله یا سونامی رخ می دهد، این احتمال وجود دارد که خانه های خالی مسیرهای تخلیه را مسدود کرده و از بین می روند.

آکیاما گفت که پس از زلزله، مقامات برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام املاک آسیب دیده را می توانند به دلیل مالکیت نامشخص پاکسازی کنند، تلاش کردند و این یک مانع برای بازسازی بود.

پروفسور گفت: در سایر مناطق روستایی با تمرکز زیاد خانه های خالی، اکیا توسعه را متوقف کرده است.

وی گفت: با دست نخورده ماندن این املاک، از ارزش منطقه کاسته می شود، زیرا جایی است که نمی توان آن را به درستی خرید و فروش کرد و نمی توان توسعه کلان انجام داد.

مردم فکر خواهند کرد که این مکان ارزشی ندارد و ارزش املاک و مستغلات کل منطقه به تدریج کاهش می یابد.

آکیاما یک برنامه هوش مصنوعی برای پیش بینی مناطق آسیب پذیر در برابر akiya ابداع کرده است، اما او تاکید کرد که این مشکل منحصر به ژاپن نیست – این مشکل در ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی دیده شده است.

با این حال، او گفت که تاریخ معماری و فرهنگ ژاپن وضعیت را به ویژه در آنجا وخیم کرده است.

او گفت که خانه‌ها در ژاپن به دلیل طول عمرشان ارزشی قائل نیستند و برخلاف غرب، مردم معمولاً شایستگی را در زندگی در ساختمان‌های تاریخی نمی‌دانند.

او گفت: «در ژاپن، هر چه خانه جدیدتر باشد، قیمت آن بالاتر است.

برای اخبار و خبرنامه های CNN بیشتر، یک حساب کاربری در CNN.com ایجاد کنید

منبع