پرونده گلف عربستان سعودی تهدیدی برای افشای اسرار پادشاهی است



منبع

حقوق بین الملل دیرینه عموماً از رهبران و دولت یک کشور در برابر کشاندن به دادگاه های کشور دیگر محافظت می کند. کنگره در سال 1976 فعالیت تجاری را به عنوان یک استثنا از مصونیت حاکمیتی ایجاد کرد.

در زمان شاهزاده محمد و الرومایان، فرماندار صندوق، این صندوق بیش از 30 میلیارد دلار در Uber، Meta، برند خودروهای الکتریکی لوکس و رقیب تسلا، Lucid، Paypal، Costco و سایر مشاغل آمریکایی سرمایه گذاری کرده است.

منتقدان و کارشناسان و تحلیلگران حقوقی مستقل عربستان سعودی می گویند که این پادشاهی ممکن است از نظر قانونی در شرایط سختی قرار گیرد.

اصرار مقامات سعودی مبنی بر اینکه دادگاه های ایالات متحده در مورد اقدامات خود اظهار نظر کمی دارند یا اصلاً اظهار نظر نمی کنند بسیار حساس است. سال گذشته، پادشاهی با حمایت قانونی از دولت بایدن، با موفقیت استدلال کرد که دادگاه‌های آمریکایی هیچ اختیاری برای محاکمه شاهزاده در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار آمریکایی در سال ۲۰۱۸ ندارند. مقامات اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده بودند که دستیاران و دیگر مقامات سعودی که شاهزاده فرستاده بود خاشقجی را کشتند. این قتل شکافی پایدار بین دولت بایدن و شاهزاده محمد، حاکم واقعی عربستان سعودی ایجاد کرده است.

لبسون فریمن اعلام کرد که یاسر الرمیان که در زمان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای مدیریت ذخیره بیش از 600 میلیارد دلاری ثروت دولت نفت خیز عربستان منصوب شده بود، در مدیریت تور گلف «در حد چشمانش» است.

منتقدان – و وکلای تور PGA در پرونده روز جمعه – همچنین ادعا می کنند که عربستان سعودی با میل خود از مصونیت حاکمیتی خود چشم پوشی کرده است، زمانی که اسناد دولتی را در پرونده دیگری در ایالات متحده ارائه کرد، علیه یک سعودی که به عنوان یک مقام ارشد اطلاعاتی در زمان پادشاه قبلی خدمت می کرد. ایالات متحده به دلیل تهدید به افشای اسرار امنیت ملی برای ابطال این پرونده مداخله کرد.

این یافته در پی ادعاهای PGA Tour است که الرمیان خودش بازیکنان LIV را جذب کرده، قراردادهای LIV را تایید کرده و در غیر این صورت تصمیم گیرنده و مدیر لیگ گلف بوده است. وکلای عربستان سعودی مخالفت می‌کنند که اقدامات رمیانی یک سرمایه‌گذار مشتاق بوده است، نه شخصی که در واقع یک تجارت را اداره می‌کند.

صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی نیز هزینه های زیادی را برای ورزش هزینه می کند. سعودی ها علاوه بر ایجاد تور گلف LIV، تیم فوتبال نیوکاسل یونایتد را در لیگ برتر انگلیس خریداری کرده اند و میزبان مسابقات فرمول یک، مسابقات اسب دوانی با جوایز رکورددار، و سایر مسابقات و مسابقات، از اسنوکر تا بوکس و شطرنج بوده اند.

واشنگتن (AP) – مقاماتی که بر سرمایه‌گذاری‌های ده‌ها میلیارد دلاری عربستان سعودی نظارت می‌کنند، از نشان دادن روابط خود با شخصیت‌های تجاری و سیاسی برجسته آمریکایی خجالت نمی‌کشند، تا زمانی که در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، کلاه‌های MAGA به سر می‌کنند. . اما آنها در مورد بسیاری از جزئیات این روابط سکوت کرده اند.

در حالی که عربستان سعودی در حال مبارزه با این تصمیم است و اصرار دارد که دادگاه های ایالات متحده صلاحیتی برای مقامات عالی آن ندارند، این حکم به این معنی است که وکلای تور PGA می توانند از مقامات ارشد در مورد اسرار تجاری که سعودی ها پنهان کرده اند، مانند جزئیات معامله سوال کنند. که شامل ترامپ، نامزد ریاست جمهوری 2024 و دیگران می شود.

تحت حکومت هشت ساله سلمان، پادشاه عربستان سعودی، پسرش، شاهزاده محمد، صندوق ثروت دولتی پادشاهی را به ابزار اصلی سرمایه گذاری عربستان در داخل و خارج تبدیل کرده است. شاهزاده رئیس صندوق است. مقامات سعودی می گویند هدف این کشور تنوع بخشیدن به اقتصاد این پادشاهی است که از منابع نفتی تامین می شود.

___

کریستین اولریشسن، یکی از همکاران خاورمیانه در مؤسسه بیکر، گفت: «آنها واقعاً در تلاش هستند تا نام پادشاهی را تغییر دهند… از ورزش برای دستیابی به مخاطبان عمومی بسیار گسترده‌تر استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند از برخی از اشتیاق مردم استفاده کنند. در هیوستون

این پرونده فراتر از دنیای گلف اهمیت دارد. عربستان سعودی در سرمایه گذاری های تجاری و روابط سیاسی ایالات متحده قاطعانه عمل کرده است و اکنون می تواند با درخواست های دادگاه برای شفافیت و پاسخگویی بیشتر مواجه شود.

رومایان در هیئت مدیره اوبر نشسته است. او با ترامپ گلف بازی می کند. او یکی از بزرگترین توفان‌های توییتی و پرونده‌های حقوقی ایلان ماسک را به راه انداخت، زمانی که ماسک در توییتی درباره آنچه که بعداً شهادت داد، چشم‌انداز معامله صندوق ثروت دولتی عربستان برای خصوصی کردن تسلا را منتشر کرد.

دونالد بیکر، وکیل و رئیس سابق بخش ضد انحصار وزارت دادگستری که در آن دخالتی ندارد، گفت: «به نظر من بسیار واضح بود که وقتی نوبت به اجرای تور گلف و مسابقات LIV می رسید، از دادگاه های ایالات متحده مصون نیست. مورد

برای بستن قرارداد خرید نیوکاسل یونایتد، صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی آنچه را که مقامات گفتند «تضمین های الزام آور قانونی» ارائه کردند مبنی بر اینکه پادشاهی در اداره تیم دخالت نخواهد کرد، حتی اگر رومایان به عنوان رئیس تیم خدمت کند. مدافعان حقوق با توجه به احکام دادگاه فدرال کالیفرنیا برای بررسی مجدد آن معامله ناموفق استدلال کردند.

تور گلف حرفه ای با بودجه عربستان سعودی، که اکنون در دومین فصل خود و با شعار «گلف، اما بلندتر» است، به خاطر موسیقی پرهیاهو، ضبط کیف های چند میلیون دلاری، روابط با ترامپ و رقابت غیردوستانه با تور PGA معروف است. دوره های ترامپ امسال میزبان سه تورنمنت LIV خواهد بود، در معاملاتی که شرایط مالی آنها به طور عمومی فاش نشده است.

این صندوق همچنین با استفاده از زمین‌های گلف ترامپ و اختصاص ۲ میلیارد دلار به شرکت سرمایه‌گذاری داماد ترامپ، جرد کوشنر، روابط سعودی‌ها با خانواده ترامپ را تحکیم کرده است.

بث لبسون فریمن، قاضی منطقه ای ایالات متحده، دریافت که سعودی ها یک استثنای تجاری از قوانین ایالات متحده در مورد مصونیت حاکمیتی را زیر پا گذاشته اند.

یک وکیل طرف عربستان سعودی در این پرونده به ایمیل آسوشیتدپرس که خواستار اظهار نظر بود، پاسخ نداد. یک سخنگوی LIV سوالاتی را به صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی ارجاع داد که همچنین به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

عربستان سعودی خود را به عنوان دولتی پرانرژی، جوان و دوستدار تجارت معرفی می کند. گروه‌های حقوق بشر با کلمه «شستشوی ورزشی» مخالفت می‌کنند و می‌گویند پادشاهی تحت نفوذ شاهزاده محمد در تلاش است تا از قتل خاشقجی، زندانی کردن سایر حامیان حقوق بشر و جنگ نافرجام در یمن فاصله بگیرد. منتقدان آمریکایی قراردادهای مالی عربستان سعودی با ترامپ و کوشنر را به عنوان پادشاهی نفتی که از یک طرف در سیاست بسیار حزبی آمریکا حمایت می کند، توصیف می کنند.

سارا لی ویتسون، مدیر گروه حقوق دموکراسی برای جهان عرب اکنون که توسط خاشقجی تأسیس شده است، گفت: «اگر آنها بخواهند مصونیت حاکمیتی از معاملات تجاری خود داشته باشند، به این معنی است که می توانند از مردم شکایت کنند، می توانند از سیستم قضایی بخواهند قراردادها را اجرا کند. و قوانین حاکم بر قراردادها، اما هیچ کس نمی تواند آن را علیه آنها تحمیل کند.

این در نتیجه یک دعوای حقوقی فدرال در کالیفرنیا در حال تغییر است که تور گلف متعلق به عربستان را در ابتدای راه اندازی LIV در برابر تور PGA قرار داده است. یک قاضی با استناد به آنچه او به عنوان مدیریت عملی LIV در پادشاهی توصیف کرد، دریافت که وقتی نوبت به لیگ گلف جدید می رسد، مقامات سعودی و دولت سعودی مانند کشورهای مستقل در مقابل دادگاه های ایالات متحده محافظت نمی شوند.

بیکر پیش‌بینی کرد که این پرونده می‌تواند به دادگاه فدرال ناحیه شمالی کالیفرنیا منجر شود که از خاندان سلطنتی عربستان درخواست سپرده‌گذاری کند. وی گفت که هرگونه تصمیم در مورد اینکه آیا سایر معاملات تجاری دولت عربستان در ایالات متحده به طور مشابه مصونیت خود را در برابر دادگاه های ایالات متحده از دست داده اند یا خیر، باید به صورت موردی اتخاذ شود.

– تور PGA در تشکیل پرونده ای در روز جمعه استدلال کرد که عربستان سعودی و صندوق دارایی دولتی آن تحت رهبری شاهزاده، بسته به اینکه انجام این کار به نفع آنها در معاملات تجاری و دعاوی مختلف باشد، سابقه تلنگر در اصرار بر مصونیت حاکمیتی دارند.

مشکل مصونیت عربستان سعودی در یک شکایت ضد انحصار است که در ابتدا توسط بازیکنان LIV علیه تور قدیمی PGA مطرح شد. این پرونده قبلاً نشان داده است که صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی 93 درصد از LIV را در اختیار دارد.

داگ فرگوسن، نویسنده گلف AP در این گزارش مشارکت داشت.

در شکایت گلف، بازیکنان LIV و صندوق ثروت دولتی عربستان، که رسماً صندوق سرمایه گذاری عمومی نامیده می شود، استدلال می کنند که اقدامات ناعادلانه PGA به LIV آسیب می رساند. وکلای PGA در پرونده ها پاسخ می دهند که شهرت عربستان سعودی و شاهزاده محمد است که تجارت را ترسانده است.