وزارت دادگستری از آریزونا به دلیل قانون رای که نیاز به مدرک شهروندی دارد، شکایت کرد

قانون اعتراض‌آمیز آریزونا، HB 2492، در ماه مارس توسط داگ دوسی، فرماندار جمهوری‌خواه امضا شد و هر کسی که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رای دهد، یا در هر انتخاباتی از طریق پست رای دهد، باید مدرک شهروندی را ارائه دهد.

در نتیجه این تصمیم، ده‌ها هزار رای‌دهنده در آریزونا وجود دارند که فقط در انتخابات فدرال، نه رقابت‌های ایالتی، مجاز به رأی دادن هستند، زیرا آنها مدرکی برای شهروندی ارائه نکرده‌اند. از ماه مارس، تقریباً 31500 رای دهنده فقط فدرال در این ایالت وجود داشت.

وزارت دادگستری در حال به چالش کشیدن قانون جدید آریزونا است که رای دهندگان را ملزم به ارائه مدرک شهروندی برای انتخابات ریاست جمهوری، در کنار سایر محدودیت های جدید، می کند و می گوید این اقدام “نقض کتاب درسی” قانون فدرال برای حمایت از رای دهندگان است.

مارک برنوویچ، دادستان کل آریزونا، روز جمعه قول داد که به دفاع از قانون ادامه دهد. برنوویچ، یکی از جمهوری خواهان کاندیدای مجلس سنای ایالات متحده، در نامه ای به کلارک نوشت: «لطفا مطمئن باشید در صورت لزوم از این قانون در دادگاه عالی ایالات متحده دفاع خواهم کرد و تلاش های دولت فدرال برای مداخله در پادمان های انتخاباتی ایالت ما را شکست خواهم داد.

مربوط: مرحله بعدی: حق رای، در حالی که دادگاه عالی ایالات متحده تصمیم دارد حمایت های بیشتری را پاره کند

برخی این قانون را تلاشی آشکار برای وادار کردن دادگاه عالی ایالات متحده به تجدید نظر در تصمیم سال 2013 خود می دانند. دادگاه از آن زمان به طور قابل توجهی محافظه کارتر شده است. سه قاضی که در آن پرونده اکثریت داشتند – آنتونین اسکالیا، آنتونی کندی و روت بادر گینزبورگ – با قضات محافظه کارتر جایگزین شده اند. کلارنس توماس و ساموئل آلیتو در سال 2013 مخالفت کردند و گفتند که معتقدند آریزونا می‌تواند برای کسانی که از فرم فدرال استفاده می‌کنند، مدرک شهروندی را درخواست کند.

در سال 2013، دادگاه عالی در پرونده ای به نام آریزونا علیه شورای بین قبیله ای آریزونا 7-2 رای داد که ایالت نمی تواند از افرادی که از درخواست ثبت نام رای دهندگان دولت فدرال استفاده می کنند، بخواهد هنگام ثبت نام، مدرک شهروندی ارائه دهند.

وزارت دادگستری همچنین سایر مفاد قانون آریزونا را به چالش می کشد. این اقدام همچنین از آریزونا می‌خواست که بخشی را به فرم ثبت نام ایالتی خود اضافه کند و از رای‌دهندگان بخواهد محل تولد خود را ارائه کنند. همچنین به مقامات انتخابات دستور می دهد که اگر رای دهنده فراموش کرد که نشان دهنده شهروندی ایالات متحده است، برگه ثبت نام رای دهندگان را نپذیرد. کلارک گفت که این الزامات ناقض قانون حقوق مدنی 1964 است که رد کردن ثبت نام رای دهندگان را در صورت عدم ارائه اطلاعاتی که برای صلاحیت آنها برای رای دادن بی اهمیت است غیرقانونی می کند.

او گفت: “بررسی این کادر برای تعیین شرایط رای دادن متقاضیانی که قبلاً ثابت کرده اند شهروند ایالات متحده هستند، اهمیتی ندارد.” “این اطلاعات برای تعیین اینکه یک رای دهنده شهروند ایالات متحده است یا نه به دلیل تابعیت و الگوهای مهاجرت از جمله دلایل دیگر، مهم نیست.”



منبع

این قانون در میان چندین مورد تصویب شده توسط قانونگذار آریزونا پس از انتخابات 2020 در ایالتی بود که دونالد ترامپ و متحدانش ادعاهای بی اساس تقلب را منتشر کردند. رای گیری از طریق پست به طور گسترده در آریزونا، یک ایالت میدان نبرد کلیدی، استفاده می شود، و جمهوری خواهان در این ایالت تلاش های متعددی برای دشوارتر کردن رای دادن به این طریق انجام داده اند.

<span>عکس: Matt York/AP</span>” src=”https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/kk.Hx7UgiFFUXwGxvSyTAg–/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTcwNQ–/https://s.yimg.com/uu/api/res/1.2/injf8oqlHbKH2bXZV4qVWQ–~B/aD0wO3c9MDthcHBpZD15dGFjaHlvbg–/https://media.zenfs.com/en/the_guardian_765/d746a720aa3ae783b7949c1148886d47″ data-src=”https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/kk.Hx7UgiFFUXwGxvSyTAg–/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTcwNQ–/https://s.yimg.com/uu/api/res/1.2/injf8oqlHbKH2bXZV4qVWQ–~B/aD0wO3c9MDthcHBpZD15dGFjaHlvbg–/https://media.zenfs.com/en/the_guardian_765/d746a720aa3ae783b7949c1148886d47″/></div>
</div>
</div>
<p>قانونگذاران آریزونا گفتند که این تصمیم فقط برای انتخابات کنگره اعمال می شود، نه انتخابات ریاست جمهوری، حتی اگر یک وکیل قانونگذار به آنها توصیه کرد که این اقدام احتمالا غیرقانونی است.  یک قانون در سال 1993، قانون ملی ثبت نام رای دهندگان، همه ایالت ها را ملزم می کند که فرم فدرال را برای ثبت نام رای دهندگان بپذیرند – این فرم نیازی به مدرک شهروندی ندارد، اما از رای دهندگان می خواهد که تحت مجازات شهادت دروغ گواهی دهند که شهروند هستند.</p>
<p><figcaption class=عکس: مت یورک/AP

کریستن کلارک، که بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری را رهبری می‌کند، روز سه‌شنبه گفت: «اثبات اسناد سنگین لایحه قانونی ۲۴۹۲ مبنی بر الزام شهروندی برای برخی از انتخابات فدرال، نقض کتاب درسی قانون ثبت ملی رأی‌دهندگان است». آریزونا وقتی صحبت از تلاش برای دشوارتر کردن ثبت نام برای رای دادن به میان می آید، یک مجرم مکرر است. HB 2492 مستقیماً با تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در سال 2013 است.

اکثریت محافظه‌کار جدید دادگاه، خصومت آشکاری نسبت به دسترسی به رأی نشان داده است، از قانونگذاران ایالتی حمایت می‌کند و تقریباً از همه محدودیت‌های رأی‌گیری که در سال‌های اخیر پیش از آن بوده است، حمایت می‌کند.