مردی که در سال 2007 به افسر دالاس شلیک کرد، با اعدام روبرو شد

روئیز یکی از پنج زندانی محکوم به اعدام تگزاس است که برای جلوگیری از استفاده سیستم زندان این ایالت از داروهای اعدام منقضی و ناایمن شکایت کرده است. علیرغم موافقت اولیه یک قاضی دادگاه مدنی در آستین با این ادعاها، دو دادگاه عالی ایالت اجازه دادند یکی از زندانیان که بخشی از دعوای قضایی بود در 10 ژانویه اعدام شود.

هیئت عفو و آزادی مشروط تگزاس روز دوشنبه به اتفاق آرا از تبدیل حکم اعدام رویز به مجازات کمتری خودداری کرد.

وکلای رویز قبلاً به طور ناموفق استدلال کرده بودند که یک شاهد کارشناس دادستانی به دروغ در محاکمه رویز در سال 2008 شهادت داده است که آیا او در آینده خطری خواهد بود یا خیر. وکلای مدافع ادعا کردند که دادستان ها از شهادت دروغ اطلاع داشتند و سکوت کردند. گودبی در حکم خود گفت که شهادت کارشناس “احتمالاً بی ضرر بود” و حتی اگر شهادت تصحیح شود، تصمیم هیئت منصفه برای محکومیت رویز به اعدام تغییری نمی کرد.

Juan A. Lozano را در توییتر دنبال کنید: twitter.com/juanlozano70





منبع

رویز در دادگاه خود شهادت داد که از جان خود می‌ترسید و تنها پس از اینکه نیکس او را تهدید به کشتن کرد، برای دفاع از خود شلیک کرد. متهم همچنین گفت که معتقد است پلیس ابتدا سلاح های خود را شلیک کرده است.

من سعی نکردم افسر را بکشم. رویز شهادت داد، من فقط سعی کردم جلوی او را بگیرم.

رویز گفت که او آن روز از پلیس فرار کرد زیرا مواد مخدر غیرقانونی در ماشینش داشت و مواد مصرف کرده بود.

___

مقامات زندان ادعاهای این شکایت را رد می کنند و می گویند که تهیه داروهای اعدام توسط دولت بی خطر است.

وکلای روئیز از دادگاه عالی ایالات متحده خواسته اند که اعدام را که قرار بود عصر چهارشنبه در زندان ایالتی هانتسویل تگزاس برگزار شود، متوقف کند. آنها استدلال می کنند که هیئت منصفه در ارزیابی اینکه آیا روئیز خطری آینده خواهد بود یا خیر، به “کلیشه های آشکارا نژادپرستانه” و “کلیشه های آشکار ضد اسپانیایی” تکیه کردند، عنصری که برای تضمین حکم اعدام در تگزاس مورد نیاز است. روئیز اسپانیایی تبار است.

گابریل لوچیانو، که نیکس را در زمانی که افسر به عنوان نگهبان کار می‌کرد، می‌شناخت، گفت که او همیشه به سرعت پاسخ می‌دهد وقتی مردم در فروشگاه رفاه در شمال غربی دالاس، جایی که لوچیانو کار می‌کرد، به کمک نیاز داشتند.

رویز دومین زندانی است که امسال در تگزاس به قتل می رسد و چهارمین زندانی در ایالات متحده است.

این افسر 33 ساله کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا در عملیات طوفان صحرا بود. او نزدیک به هفت سال در نیروی دالاس بود و زمانی که کشته شد نامزد بود.

وسلی رویز، 43 ساله، قرار است برای قتل مارک نیک، سرجوخه ارشد پلیس دالاس در مارس 2007، آمپول کشنده دریافت کند.

هفته گذشته، قاضی منطقه ای ایالات متحده، دیوید گادبی در دالاس، درخواست برای توقف اعدام رویز را رد کرد و گفت که وکلای او نتوانستند نشان دهند که هیئت منصفه در طول محاکمه اظهاراتی را بیان کرده اند که نشان دهنده “سوگیری نژادی آشکار” است. روز دوشنبه، دادگاه تجدیدنظر جنایی تگزاس درخواست توقف مشابهی را به دلیل تعصب نژادی ادعایی رد کرد. دادگاه تجدیدنظر به ماهیت دعوی رسیدگی نکرد، اما به دلایل رویه ای آن را رد کرد.

لوچیانو، 55 ساله، گفت: “او یک “فرشته نگهبان بود.”

هوستون (AP) – مردی که نزدیک به 16 سال پیش به دلیل تیراندازی مرگبار به یک افسر پلیس دالاس محکوم شده بود، روز چهارشنبه با اعدام روبرو شد.

رویز پس از اینکه در حال رانندگی با خودرویی بود که با توصیف خودرویی که توسط یک مظنون به قتل استفاده شده بود، مشاهده شد، مأموران را به تعقیب و گریز با سرعت بالا هدایت کرد. مقامات گفتند که نیکس پس از پایان تعقیب و گریز و اینکه رویز یک گلوله شلیک کرد، سعی کرد شیشه سرنشین خودرو را بشکند. گلوله به نشان نیکس اصابت کرد، آن را تکه تکه کرد و قطعاتی فرستاد که یک شریان گردن او را قطع کرد. نیکس بعداً در بیمارستان درگذشت.