عقب نشینی از خرسون برای روسیه چه معنایی دارد؟

از دست دادن خرسون چه معنایی برای روسیه خواهد داشت؟

پاسخ روسیه چه بوده است؟

___

او گفت که پوتین در صورت از دست دادن خرسون، می‌تواند پیشروی کند.

خرسون همچنین در نقطه ای قرار دارد که اوکراین می تواند آب شیرین را از دنیپر به کریمه قطع کند. کیف پس از الحاق شبه جزیره کریمه این منابع حیاتی را مسدود کرد و پوتین نیاز به بازگرداندن آنها را یکی از دلایل تصمیم خود برای حمله ذکر کرد.

او همچنین در خرسون و سه منطقه ضمیمه شده دیگر در تلاش برای تقویت مسکو حکومت نظامی اعلام کرد.

نگاهی به اهمیت نظامی و سیاسی خرسون:

عقب نشینی از خرسون و سایر مناطق در کرانه غربی دنیپر، امیدهای روسیه برای فشار آوردن به غرب به میکولایف و اودسا برای قطع دسترسی اوکراین به دریای سیاه را از بین می برد. چنین اقدامی ضربه مخربی به اقتصاد این کشور وارد می کند. همچنین به مسکو اجازه می دهد تا یک کریدور زمینی به منطقه جدایی طلب ترانس نیستریا در مولداوی که پایگاه نظامی بزرگ روسیه در آن قرار دارد، بسازد.

ولودیمیر فسنکو، رئیس اندیشکده مستقل مرکز پنتا مستقر در کیف، خاطرنشان کرد که تصرف تمام منطقه خرسون و سایر مناطق جنوبی یک جایزه برای روسیه است و از دست دادن آنها عواقب دردناکی برای پوتین در داخل و خارج خواهد داشت.

فسنکو گفت: «اگر روس‌ها خرسون را ترک کنند، کرملین با موج دیگری از انتقاد شدید از فرماندهی نظامی و مقامات به طور کلی از سوی محافل فوق میهن‌پرستان مواجه خواهد شد. به مخالفت با تلاش بسیج دامن زد.

ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده تازه منصوب شده روسیه در اوکراین، به نظر می رسد که زمینه را برای عقب نشینی احتمالی از خرسون فراهم می کند و اذعان داشت که وضعیت در منطقه برای مسکو “بسیار دشوار” است و خاطرنشان کرد که وضعیت جنگی در آنجا همچنان در حال تغییر است.

___

پوتین حمله به پل کرچ را به اطلاعات نظامی اوکراین متهم کرد و در واکنش به آن دستور بمباران زیرساخت های انرژی در سراسر اوکراین را صادر کرد.

بازپس گیری کنترل خرسون همچنین به این معنی است که کیف می تواند دوباره آب کریمه را قطع کند.

این امر ارتباط تدارکاتی خرسون و گروه نیروهای روسی در ساحل غربی دنیپر را مختل می کند و آنها را در برابر محاصره آسیب پذیر می کند. کمبودها پس از آن تشدید شد که یک کامیون بمب گذاری شده در 8 اکتبر بخشی از پل استراتژیک کرچ را که سرزمین اصلی روسیه را به کریمه متصل می کند، منفجر کرد، که به عنوان یک مرکز اصلی تدارکات برای نیروهای روسی در جنوب عمل کرده است.

ژدانوف افزود: «روس‌ها می‌خواهند نشان دهند که ضدحمله اوکراین با واکنش سخت کرملین مواجه خواهد شد که منطقه را بخشی از روسیه اعلام کرد، و حتی تصور اینکه این پاسخ چه می‌تواند باشد، ترسناک است».

ژدانوف گفت: «اوکراین فقط باید صبر کند تا خرسون مانند سیب رسیده به دست او بیفتد، زیرا وضعیت تدارکات برای گروه نیروهای روسی روز به روز بدتر می شود.»

او همچنین گفت: چین و هند. که با دقت نظاره گر اقدام روسیه در اوکراین هستند، سقوط خرسون را نشانه ضعف کرملین خواهند دانست.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

تخریب سد برای ایجاد سیل عظیم در مناطقی که عمدتاً مسطح هستند، یکی از راه‌های مسکو برای انجام این کار خواهد بود.

فسنکو گفت: «پوتین نه تنها در داخل کشور، بلکه از نظر چین نیز با زیان‌های اعتبار مواجه خواهد شد و این می‌تواند به ویژه برای کرملین خطرناک باشد».

ژدانوف افزود: پس از خلع اشغال خرسون، روس ها دوباره با مشکل آب شیرین در کریمه مواجه خواهند شد.

برای اوکراین، تصرف خرسون زمینه را برای بازپس گیری بخش تحت کنترل روسیه از منطقه Zaporizhzhia و سایر مناطق در جنوب و در نهایت عقب راندن به کریمه فراهم می کند.

او گفت که اوکراین امیدوار است به سرعت تعداد پرتابگرهای موشک HIMARS را که توسط ایالات متحده عرضه شده است، دو برابر شود که می توانند اهدافی را در 80 کیلومتری (50 مایلی) با دقت مرگبار مورد هدف قرار دهند.

از دست دادن آن ضربه بزرگی به اوکراین به دلیل قرار گرفتن آن در رودخانه دنیپر، نزدیک دهانه دریای سیاه و نقش آن به عنوان یک مرکز صنعتی بزرگ بود. مبارزان مقاومت اوکراین از آن زمان تاکنون با اقدامات خرابکارانه و ترور مقامات منصوب شده از سوی مسکو، نیروهای روسی را برای کنترل شهر به چالش کشیده اند.

مقامات روسی که در ابتدا صحبت درباره تخلیه شهر را رد کردند، این هفته به شدت تغییر مسیر دادند و هشدار دادند که خرسون ممکن است زیر گلوله باران گسترده اوکراینی قرار گیرد و ساکنان را تشویق به ترک – اما فقط به مناطق تحت کنترل روسیه – کرد. مقامات گفتند که 15000 نفر از 60000 مورد انتظار تا پنجشنبه جابجا شده اند. مقامات اداره منطقه ای منصوب شده توسط مسکو نیز همراه با سایر کارمندان دولت عقب نشینی کردند.

سقوط احتمالی شهر پس از یک رشته شکست در میدان جنگ و دیگر شکست‌ها، تحقیر دیگری را برای مسکو به همراه خواهد داشت، که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را بیشتر به گوشه می‌کشد و زمینه را برای تشدید احتمالی جنگ تقریباً 8 ماهه فراهم می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که این سد قبلاً توسط روسیه مین‌برداری شده است و از رهبران جهان خواست تا به کرملین توضیح دهند که منفجر کردن آن دقیقاً همان معنای استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است.

در طول تابستان، نیروهای اوکراینی حملات بی امان را برای بازپس گیری بخش هایی از این استان، که خرسون نیز نامیده می شود و یکی از چهار منطقه ای که روسیه به طور غیرقانونی پس از همه پرسی ساختگی ماه گذشته ضمیمه کرد، آغاز کردند. اوکراین از پرتابگرهای راکت HIMARS که توسط ایالات متحده تهیه شده است برای اصابت مکرر به یک پل کلیدی در دنیپر در خرسون و یک سد بزرگ در بالادست نیز به عنوان نقطه عبور استفاده کرده است. این حملات روسیه را وادار کرده است که به کشتی‌ها و کشتی‌هایی که توسط اوکراین نیز هدف قرار گرفته‌اند تکیه کند.

مسکو هشدار داده است که اوکراین ممکن است سعی کند به سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا در حدود 50 کیلومتری بالادست حمله کند و مناطق وسیعی از جمله شهر خرسون را سیل کند. اوکراین این موضوع را رد می کند و به نوبه خود روسیه را به برنامه ریزی برای منفجر کردن آن برای ایجاد سیل فاجعه بار قبل از عقب نشینی متهم کرد.

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت: «از دست دادن خرسون تمام رویاهای جنوبی کرملین را به خاک تبدیل خواهد کرد. خرسون یک کلید برای کل منطقه جنوبی است که به اوکراین اجازه می‌دهد تا مسیرهای اصلی تدارکات نیروهای روسیه را هدف قرار دهد. روس‌ها تلاش خواهند کرد تا با استفاده از تمام ابزارها کنترل آن را حفظ کنند.»

یوراس کارماناو در تالین، استونی، کمک کرد.

چرا شهر چنین جایزه ای است؟

نیروهای اوکراینی که در حال انجام یک حمله در جنوب هستند، به خرسون، مرکز استانی که از روزهای اولیه تهاجم تحت کنترل روسیه بوده است، حمله کردند.

ژدانوف گفت: روس‌ها حاضرند خرسون را از روی زمین محو کنند نه اینکه آن را به اوکراین بدهند.

خرسون که قبل از جنگ 280000 نفر جمعیت داشت، تنها پایتخت منطقه ای است که به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این شهر و مناطق اطراف آن در روزهای آغازین درگیری به دست مسکو افتاد، زیرا نیروهای روسی به سرعت حمله خود را از کریمه به شمال – منطقه‌ای که در سال 2014 به طور غیرقانونی توسط کرملین ضمیمه شد، پیش بردند.

اما در حالی که نیروهای اوکراینی سرسختانه حملات خود را به سمت جنوب غربی در کنار دریای دنیپر تحت فشار قرار دادند، نیروهای روسی به طور فزاینده ای مانع از پیشروی خود شده اند.