رئیس ناتو در تلاش جدید برای ورود فنلاند و سوئد

___

با این حال، دولت سوئد وارد عمل شده است. این کشور در اقدامی جدید روز پنجشنبه، پیش نویس قانونی را با هدف غیرقانونی ساختن حمایت یا مشارکت در سازمان های تروریستی به پارلمان ارائه کرد. تاریخ رای گیری بلافاصله اعلام نشد.

استولتنبرگ برای از بین بردن گزند سیاسی از وقایع، تلاش کرده است که مذاکرات را کمرنگ نگه دارد. ناتو هیچ کنفرانس خبری در روز پنجشنبه برنامه ریزی نمی کند.

در غیر این صورت، رؤسای جمهور و نخست وزیران ناتو ممکن است در دیدار در پایتخت لیتوانی، ویلنیوس، در تاریخ 11 تا 12 ژوئیه، با یک نشست درام دیگر روبرو شوند – زمانی که آنها باید یک کار سیاسی دیگر را نیز مدیریت کنند: توافق بر سر جانشین استولتنبرگ در رأس آنها. اتحاد

همسایگان اسکاندیناوی از ترس اینکه ممکن است بعد از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در سال گذشته هدف قرار بگیرند، مواضع سنتی خود را برای عدم تعهد نظامی رها کردند تا در زیر چتر امنیتی ناتو به دنبال حفاظت باشند.

Jari Tanner در هلسینکی، جاستین اسپایک در بوداپست، مجارستان، و Jan M. Olsen در کپنهاگ، دانمارک، در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

نمایندگان کشورهای همسایه شمال اروپا و ترکیه روز پنجشنبه در مقر ناتو در بروکسل دیدار می کنند. استولتنبرگ مستقیماً در مذاکرات دخالت ندارد، اما پس از متقاعد کردن رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در ماه گذشته برای بازگشت به میز مذاکره، آنها را سازماندهی کرد.

غیرقابل تصور است که بدون واکنش ناتو، تهدید نظامی علیه فنلاند و سوئد وجود داشته باشد. بنابراین، فنلاند و سوئد در حال حاضر در وضعیت بسیار امن تر و بسیار بهتری نسبت به قبل از درخواست خود قرار دارند.

دو هیئت پارلمانی این هفته از هلسینکی و استکهلم بازدید کردند و در حمایت از هر دو کشور سر و صدای مثبتی به راه انداختند. اما برخی از قانونگذاران فنلاند و سوئد را به گفتن “دروغ های آشکار” در مورد وضعیت دموکراسی در مجارستان متهم کرده اند.

ترکیه دولت سوئد را متهم می کند که نسبت به گروه هایی که معتقد است سازمان های تروریستی یا تهدیدهای موجودیتی هستند، از جمله گروه های کرد، بسیار نرم رفتار می کند و توسط معترضان به آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان، قرآن، خشمگین شده است. با پیوستن فنلاند مشکلات کمتری دارد.

نشست روز پنجشنبه در بروکسل، آغاز دور دوم مذاکرات «سه جانبه» است. پس از دور اول، استولتنبرگ به ترکیه گفت که معتقد است به نگرانی های ترکیه رسیدگی شده است و باید به هر دو کشور اجازه داده شود فوراً به آن بپیوندند.

موضع مجارستان در مورد عضویت آنها مبهم تر است. برای ماه‌ها هیچ اعتراض عمومی نسبت به پیوستن این دو مطرح نشد، اما تاریخی که پارلمان مجارستان پروتکل‌های الحاق آن‌ها را تصویب کند دائماً به عقب کشیده می‌شد و مشخص نیست دقیقاً چه زمانی رأی‌گیری انجام می‌شود.

در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا – که فنلاند و سوئد مانند بسیاری از متحدان ناتو اعضای آن هستند – میلیاردها یورو از بودجه اختصاص داده شده به دولت در بوداپست را مسدود کرد تا از بودجه اتحادیه در برابر “نقض اصول حاکمیت قانون در مجارستان محافظت کند. “

اما اردوغان که محبوبیتش به دلیل مدیریت دولت در زلزله 6 فوریه آسیب دیده است، دو ماه دیگر با انتخابات روبرو خواهد شد و موضوع عضویت سوئد در ناتو – اصرار بر اینکه باید افراط گرایی را سرکوب کند – می تواند برنده رای باشد. .

تا ژوئن، سرنوشت همسایگان نوردیک باید روشن تر شود. گذراندن انتخابات در ترکیه در ماه مه می تواند بخشی از زهر لفاظی های ناشی از آنکارا را از بین ببرد. پارلمان مجارستان نیز ممکن است در اواخر این ماه الحاق آنها را تایید کند.

همه 30 متحد پروتکل های الحاق فنلاند و سوئد را امضا کردند. تقریباً همه از آن زمان این متون را تصویب کرده اند، اما ترکیه و اخیراً مجارستان به دنبال تضمین و تضمین از این دو هستند. ناتو باید به اتفاق آرا برای پیوستن آنها موافقت کند.

نخست‌وزیر سابق نروژ در مصاحبه اخیر خود اهمیت پیوستن هر دو کشور به ناتو را نادیده گرفت. وی تاکید کرد که فنلاند و سوئد از برخی متحدان به رهبری آمریکا تضمین هایی دریافت کرده اند که در صورت هدف قرار دادن روسیه از آنها محافظت می شود.

وزیر دفاع مجارستان کریستوف زالای-بوبرونیچکی در این هفته نیز با همتایان سوئدی و فنلاندی خود دیدار کرد. در توییتر، به نظر می‌رسد که او بین آن‌ها تفاوت قائل شد و از سوئد “به خاطر دیدار عالی” تشکر کرد، اما خواستار “احترام بیشتر از سیاستمداران فنلاندی به جای اظهارنظرهای ناعادلانه” شد.

استولتنبرگ در آستانه این نشست به خبرنگاران در استکهلم گفت: «این یک روند است و من انتظار ندارم که این روند با یک دور مذاکرات به نتیجه برسد، اما من مطمئن هستم که فنلاند و سوئد متحدان ناتو خواهند شد.» این یک اولویت است.»

بروکسل (AP) – ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، این هفته در حال رهبری یک حرکت جدید است تا فنلاند و سوئد را تا زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و همتایانش برای نشست بعدی خود در ماه جولای ملاقات کنند، به عضویت بزرگترین سازمان نظامی جهان درآیند.