دادستان ها به دنبال شهادت درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه اسناد را از حالت طبقه بندی خارج کرده است

حتی اگر ترامپ اسناد مورد بحث را از حالت طبقه بندی خارج می کرد، این امر باعث نمی شد که وی در معرض دو جنایتی که وزارت دادگستری در حال بررسی آن است، از جمله ممانعت از اجرای عدالت، قرار بگیرد. ترامپ قبل از جستجوی اف‌بی‌آی در محل اقامتش، 103 سند را که به‌عنوان طبقه‌بندی شده مشخص شده بودند، پیدا کرد، احضاریه‌ای برای اسنادی با علامت‌های طبقه‌بندی دریافت کرده بود. به نظر می رسد که او بدون توجه به اینکه پرونده ها را از حالت طبقه بندی خارج کرده باشد، از این احضاریه سرپیچی کرده است، زیرا آنها هنوز دارای علامت های طبقه بندی هستند.

این ادعا از زمانی که معتمد، کش پاتل، بر سر تحقیقات باقی مانده است. خود ترامپ؛ و سایر متحدان علناً گفتند که ترامپ در زمان ریاست جمهوری این اسناد را از حالت طبقه بندی خارج کرده است.

اما علاقه وزارت دادگستری به بازجویی از پاتل در مورد این ادعا نشان می دهد که دادستان ها آن را به طور بالقوه به تحقیقات خود در مورد رسیدگی به اسناد و اینکه آیا ترامپ یا دستیارانش مانع تلاش های دولت برای بازپس گیری آنها شده اند، مرتبط می دانند.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

پاتل مکرراً از حق متمم پنجم خود علیه خود متهم کردن استناد کرد. در پاسخ، دادستان ها از یک قاضی ارشد فدرال در واشنگتن خواستند تا پاتل را مجبور به پاسخگویی به سؤالات کند – اقدامی که وکلای پاتل به شدت با آن مخالفت کرده اند. اکنون سؤال این است که آیا وزارت دادگستری برای تضمین شهادتش مصونیت خواهد داد یا خیر.

اما مقامات سابق امنیت ملی ترامپ می گویند که هرگز در مورد چنین دستوری نشنیده اند و مفهوم طبقه بندی اسناد را بدون ردیابی کسی نامنسجم می دانند.

هیچ مدرکی مبنی بر این که ترامپ این کار را انجام داده است به دست نیامده است و وکلای ترامپ این ادعا را در یک مناقشه دادگاهی جاری با دادستان ها بر سر مواد کشف شده توسط FBI در جریان بازرسی مار-آ-لاگو، املاک وی در فلوریدا، در ماه اوت تکرار نکرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، در یک گردهمایی در مسا، آریز، 9 اکتبر 2022. (ربکا نوبل/نیویورک تایمز)

دفتر ترامپ همچنین در بیانیه‌ای به یکی از نویسندگان طرفدار ترامپ مدعی شد که او دستوری صادر کرده است که بر اساس آن هر چیزی را که از دفتر بیضی شکل و به کاخ سفید می‌برد – که جعبه‌ها بعداً به مار-آلاگو فرستاده می‌شود- را صادر کرده است. به طور خودکار از طبقه بندی خارج شد.

در تحقیقات روسیه در زمانی که ترامپ بر سر کار بود، مولر بررسی کرد که آیا ترامپ در مورد طیف وسیعی از حوادث مانع اجرای عدالت شده است که گزارش نهایی مولر آن را تشریح و تحلیل کرد. آنها شامل دخالت ترامپ در تهیه پیش نویس بیانیه عمومی در ژوئن 2017 درباره نشست برج ترامپ در ژوئن 2016 بین روس ها و مقامات ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ بودند.

با این حال، اگر ترامپ بتواند نشان دهد که اسناد را از حالت طبقه بندی خارج کرده است، باعث می شود که تعقیب قضایی برای مقامات ارشد وزارت دادگستری که خواهان یک پرونده قوی و روشن در صورت اقدام خارق العاده برای متهم کردن رئیس جمهور سابق هستند، کمتر جذاب شود. دادستان ها باید یک پرونده پیچیده تر و قانونی تر از اینکه او قوانین رازداری را زیر پا گذاشته است، بسازند.

در اوایل ماه جاری، دادستان پاتل را برای شهادت در مقابل هیئت منصفه بزرگ در واشنگتن احضار کردند که به شواهدی مبنی بر اینکه آیا ترامپ از اسناد طبقه بندی شده سوء استفاده کرده و در صورت امتناع از بازگرداندن سوابق به دولت مانع اجرای عدالت شده است یا خیر.

در مورد این اسناد، تمایل دادستان ها برای بازجویی از پاتل در مورد ادعای حذف طبقه بندی او در حالی است که آنها در هفته های اخیر فشار خود را بر شاهدان کلیدی افزایش داده اند.

در شکایتی از سوی ترامپ که منجر به انتصاب یک استاد ویژه، قاضی ریموند جی. دیری شد، برای نظارت بر بررسی اسناد برای هر یک از افرادی که دارای امتیاز بالقوه هستند، دیر تیم ترامپ را تحت فشار قرار داد تا هرگونه مدرکی مبنی بر حذف طبقه بندی ارائه کنند، اما آن ها آنها را تحت فشار قرار دادند. در برابر انجام این کار مقاومت کرد. دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده برای حوزه یازدهم، در نظری از همان پرونده، خاطرنشان کرد که “هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هیچ یک از این سوابق از حالت طبقه بندی خارج شده است” وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است که این نشست درباره فرزندخواندگی بین‌المللی بوده است، اما اشاره نشده است که روس‌ها از این جلسه برای ارائه اطلاعات تحقیرآمیز کمپین ترامپ درباره هیلاری رادهام کلینتون استفاده کرده‌اند. ترامپ پس از اطلاع از ایمیل‌هایی که این جلسه را تشکیل می‌دادند، به تدوین بیانیه سال 2017 کمک کرد که در آن پیشنهاد کثیفی به عنوان «بخشی از حمایت روسیه و دولتش از آقای ترامپ» توصیف شده بود.

با این حال، در این مرحله، دادگاه تجدیدنظر همچنین موضوع حذف طبقه بندی را «شاه ماهی قرمز» نامید، زیرا به این سوال که آیا صفحات خاصی را می توان تحت امتیاز وکیل-موکل یا اجرایی از بازرسان خودداری کرد یا خیر، ارتباطی ندارد.

به گفته یکی از افراد مطلع در این مورد، ترامپ اولین بار متوجه شد که پاتل به متمم پنجم استناد کرده است، زمانی که نیویورک تایمز روز دوشنبه آن را گزارش کرد. پاتل که در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ به عنوان دستیار ارشد در پنتاگون خدمت می کرد، علناً روایت های گمراه کننده درباره تحقیقات قبلی وزارت دادگستری درباره رئیس جمهور سابق را تشدید کرده است و از زمانی که او قدرت را ترک کرد به مشاوری با نفوذ فزاینده برای او تبدیل شده است.

مشخص نیست که آیا دادستان ها معتقدند که اظهارات عمومی گمراه کننده یا نادرست به تنهایی می تواند به ممانعت منجر شود. در جریان تحقیقات ممانعت از ترامپ توسط بازرس ویژه، رابرت مولر، دادستان ها اظهارات عمومی گمراه کننده ای را که ترامپ درباره روابط کمپین او با روسیه ارائه کرده یا به آنها دستور داده بود، بررسی کردند، اما به این نتیجه رسیدند که آنها تنها در صورتی می توانند مبنای اتهامات جنایی در نظر گرفته شوند که هدف آنها گمراه کننده باشد. دادستان یا کنگره

دادستان های فدرال که در حال تحقیق در مورد مدیریت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با اسناد امنیت ملی هستند، می خواهند از یکی از معتمدان وی در مورد ادعایی که ترامپ اسناد امنیت ملی خود را هنگام خروج از کاخ سفید از حالت طبقه بندی خارج کرده است، سوال کنند.

وزارت دادگستری علناً اذعان کرده است که انسداد یکی از جرائمی است که در حال بررسی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، در یک گردهمایی در مسا، آریز، 9 اکتبر 2022. (ربکا نوبل/نیویورک تایمز)

ترامپ به عنوان یکی از محورهای دفاعی خود در دادگاه افکار عمومی پیشنهاد کرده است که تمام مطالبی را که در اختیار داشت از حالت طبقه بندی خارج کند. در پاسخ به سئوال شان هانیتی، مجری فاکس نیوز در مورد رویه هایی که ظاهراً از آنها استفاده کرده است، ترامپ پاسخ داد که روسای جمهور نیازی به پیروی از رویه های معمولی ندارند و حتی می توانند مطالب را با ذهن خود از طبقه بندی خارج کنند.

در هر صورت، وکلای ترامپ چنین ادعاهایی را در دادگاه تکرار نکرده اند، جایی که دروغگویی عواقب قانونی دارد. در عوض، آنها صرفاً با تأکید بر اینکه روسای جمهور قدرت گسترده ای برای طبقه بندی کردن چیزها به طور انتزاعی دارند – اما بدون هیچ ادعای مثبتی مبنی بر اینکه او واقعاً چنین کرده است، القا کردند که ممکن است این کار را انجام داده باشد.

فشار برای شهادت همچنین باعث ایجاد اصطکاک بین وزارت دادگستری و وکلای پاتل شده است که استدلال کرده‌اند که این وزارتخانه می‌تواند از اظهارات او علیه او استفاده کند، اگر تحقیقات مانع تراشی بزرگ‌تری انجام دهند.

اما گزارش مولر این ایده را رد کرد که این حادثه را می‌توان انسداد جنایی تلقی کرد. در این بیانیه آمده است که پنهان کردن اطلاعات یا اظهار نظر گمراه کننده در مطبوعات جرم نیست.

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع