به یک جوان 28 ساله که بدون رژیم یا ورزش 25 پوند وزن کم کرد، گفته شد که مبتلا به IBS است. او در واقع سرطان روده بزرگ داشت.

برای افراد مبتلا به سندرم لینچ، او گفت: “تعداد زیادی ابزار موجود است که می تواند در کاهش سرطان بسیار موثر باشد، اما ما باید بدانیم که این خطر اضافه در وهله اول وجود دارد.”

افراد بالای 50 سال هنوز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. با این حال، افراد زیر 50 سال بیشتر با اشکال پیشرفته و سخت درمان تشخیص داده می شوند.

وقتی تیگ برای اولین بار نزد دکتر رفت، او گفت که پرستار کاهش وزن، درد و اسهال او را به عنوان سندرم روده تحریک پذیر رد کرد و به او دارو داد. یک ماه بعد، تیگ با همان فهرست علائم همراه با مدفوع خونی بازگشت.

در ویزیت های بعدی دکتر، تیگ گفت که به تیم گفته است که مادرش که از سرطان کلیه و سینه نجات یافته است، به سندرم لینچ مبتلا است. به گفته مرکز سرطان اندرسون، تیگ 50 درصد شانس به ارث بردن این جهش را داشت که باعث می شود زنان در طول زندگی 40 تا 60 درصد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند.

تیگ گفت که غربالگری حداقل می تواند به مردم «آرامش خاطر» بدهد.

او سرطان روده بزرگ و سندرم لینچ داشت، یک بیماری ژنتیکی که خطر ابتلا به چندین سرطان را افزایش می دهد.

در حال حاضر، تیگ، که یک صفحه GoFundMe برای حمایت از هزینه های پزشکی خود دارد، در حال بررسی هیسترکتومی است زیرا او نیز در معرض خطر بالای سرطان های رحم است. اما ابتدا باید تصمیم بگیرد که آیا بچه های بیشتری می خواهد یا نه. دختران او اکنون 10 و 6 ساله هستند و وقتی 18 ساله شوند از نظر لینچ آزمایش خواهند شد. “اگر نه، آنها خوب هستند.”

سرطان روده در جوانان رو به افزایش است

او گفت: “در اعماق وجودم می دانستم” چیزی اشتباه است.

سال قبل سال بسیار سختی بود – دوست صمیمی او بر اثر سکته قلبی درگذشت و عمویش در حین انجام وظیفه کشته شد – و او کمی وزن اضافه کرده بود.

هنگامی که او سرانجام تحت عمل قرار گرفت، تیگ متوجه شد که توموری در روده بزرگ خود به اندازه یک توپ بیسبال دارد. او داستان خود را برای افزایش آگاهی در مورد سندرم لینچ و افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در جوانان به اشتراک گذاشت و مردم را تشویق کرد که خودشان صحبت کنند.

او گفت، اما پزشکان او را برای این وضعیت آزمایش نکردند و فقط به او گفتند که “غذای تند را کنار بگذارد” و رژیم غذایی خود را تغییر دهد زیرا سی تی اسکن هیچ مشکلی را تشخیص نداده است.

تیگ گفت: “بدن شما قبل از خاموش شدن علائمی به شما می دهد، پس به آن گوش دهید.”

اشلی تیگ که اکنون 30 ساله است، ماه ها کاهش وزن غیرقابل توضیح، اسهال و مدفوع خونی را تجربه کرد.

  • “من ایده‌ها و برنامه‌های زیادی دارم که می‌خواهم از آن حمایت کنم، در این دنیای بزرگ قدیمی کمی احساس دلسردی می‌کنم، آیا واقعاً صدای من همان یکی خواهد بود؟” تیگ گفت. او گفت: “اما کسی باید” پزشکان را تشویق کند که سابقه خانوادگی، سابقه پزشکی و علائم را در نظر بگیرند و فقط بیماران را به دلیل سنشان اخراج نکنند.

    اشلی تیگ

    جراح همچنین غربالگری ژنتیکی را برای سندرم لینچ توصیه کرد، که تیگ متوجه شد که به آن مبتلا است. دکتر متیو یورگلون، مدیر مرکز سندرم لینچ در موسسه سرطان دانا فاربر، به اینسایدر گفت: برآوردها نشان می دهد که از هر 300 نفر در سراسر جهان 1 نفر به این عارضه مبتلا هستند، اما به احتمال زیاد “به طرز تاسف باری تشخیص داده نشده است.”

    تیگ تحت عمل جراحی قرار گرفت تا بیش از 4 فوت و نیم از کولون پنج فوتی او برداشته شود و آنچه که باقی مانده بود با روده کوچکش ادغام شود.

    اشلی تیگ در بیمارستان

    اشلی تیگ امروزاشلی تیگ

    • تشخیص سرطان روده ممکن است دشوار باشد زیرا علائم – مانند درد شکم، یبوست، اسهال، کاهش وزن و خستگی – با بیماری هایی مانند هموروئید، بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک پذیر مشترک است.

      به گفته انجمن سرطان آمریکا، اگر سرطان کولون زود تشخیص داده شود، بسیار قابل درمان است و نرخ بقای نسبی پنج ساله در صورت عدم گسترش سرطان حدود 90 درصد است.

      شاید، تیگ فکر می‌کرد که کاهش پوند نشان دهنده بهبود سلامت روانی و جسمی او باشد. مهم نیست که او تا آخر شب به عنوان یک تندرست کار می کرد و رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خود را تغییر نداده بود.

      تیگ که فریم 1 فوتی اش در سنگین ترین حالت به حدود 275 پوند رسیده بود، گفت: “من خیلی خوب بودم.” حتی به این جمله دقت نکردم که برنامه ات وحشتناک است، به سختی می خوابی، مثل چرت و پرت می خوری.

      تیگ گفت: «چیزی که باید من را می‌کشت، به دلیل ابتلا به سندروم لینچ، باعث مرگ من نشد.

      او گفت که پزشکانش درخواست کولونوسکوپی او را رد کردند، زیرا او جوان بود و سالم به نظر می رسید.

    • اما حدود یک سال بعد، تیگ، یک عکاس آزاد و مادر دو فرزند در ایندیاناپولیس، شروع به نگرانی کرد. او 25 پوند وزن کم کرده بود، یک درد شدید و غیرقابل توضیح پهلو در حین کار در سوپر باول متحمل شده بود، و هر چیزی که می خورد مستقیماً از او عبور کرد. او تا هفت بار در روز اسهال داشت.

      تیگ وقتی فهمید که عمل دسامبر 2020 واقعاً سرطان را نشان داده است، گفت: “به یاد دارم دنیای من متوقف شد. من چیزی نشنیدم، فقط ساکت و سرد بود.”

      تیگ متوجه شد که به سندرم لینچ مبتلا است که دارای پوشش نقره ای است

      اصل مقاله را در Insider بخوانید



    منبع

    اشلی تیگ در بیمارستاناشلی تیگ

    اما از آنجایی که کار خون او عادی شد و به گفته پرستار، “به نظر سالم به نظر می رسید”، درخواست او برای کولونوسکوپی رد شد. تیگ گفت که پرستار به او گفت: “ما به بیماران زیر 48 سال کولونوسکوپی نمی دهیم.”

    اما تیگ که اکنون 30 سال دارد، گفت که شش تا هفت ماه طول کشید تا از خودش در مطب دکتر حمایت کند تا کولونوسکوپی شود – علیرغم اینکه احتمالاً سندرم لینچ را به ارث برده است، یک بیماری ژنتیکی که با خطر بیشتر سرطان‌های متعدد از جمله سرطان کولورکتال مرتبط است. .

    قبل از عمل، جراح تیگ به دلیل اندازه تومور فکر می کرد که سرطان مرحله 4 است. اما تیگ گفت که بعداً فهمید که این مرحله 2 است.

    پزشکان ابتدا به او گفتند که سالم به نظر می رسد و احتمالا IBS دارد

    یورگلون گفت، تیگ همچنین به نوعی از ابتلای او به سندرم لینچ سپاسگزار است زیرا سرطان هایی که از این سندرم ایجاد می شوند در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند – حتی اگر بیمار نداند که به سندرم لینچ مبتلا است.

    تا زمانی که تیگ متوجه شد که پدرش اخیراً پولیپ‌های سرطانی را از روده‌اش برداشته است و به پزشکانش گفت که به سرعت تحت کولونوسکوپی قرار گرفته است. تیگ گفت: “ناگهان همه در حال تقلا بودند، “ما باید شما را برنامه ریزی کنیم، باید برای شما برنامه ریزی کنیم.”

    دکتر دیوید گرین والد می گوید: «بسیار واضح است که علائم و نشانه هایی که ممکن است نشان دهنده سرطان کولورکتال در افراد زیر 50 سال باشد، و به ویژه خونریزی رکتوم، باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی به سرعت ارزیابی شود و به عنوان «فقط هموروئید» یا «طبیعی» رد نشود. یک استاد پزشکی و گوارش در دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا، قبلاً به اینسایدر گفته بود.

    اشلی تیگ نمی دانست چرا در بهار 2019 شروع به کاهش وزن کرد و واقعاً اهمیتی نمی داد.

    به گفته Yale Medicine، افرادی که می‌دانند به سندرم لینچ مبتلا هستند، معمولاً غربالگری سرطان روده بزرگ را در 20 سالگی شروع می‌کنند و آن را هر یا دو سال تکرار می‌کنند.

    اگر تیگ شش سال زودتر از این که مادرش تشخیص داده شد، آزمایش می‌شد، او فکر می‌کرد که پزشکان زودتر به سرطان مبتلا می‌شدند و اگر نه همه، روده بزرگ او ممکن بود در امان بماند. بدون آن، او فقط می تواند یک یا دو وعده غذا در روز معده کند، او مجبور است مکرراً از حمام استفاده کند و عمدتاً فقط مدفوع شل دارد. اما، او گفت، “من این مسئولیت را بر عهده می‌گیرم که هر روز یک کیسه کولوستومی را عوض کنم.”

    در سه دهه گذشته، تحقیقات به طور مداوم افزایش نرخ سرطان روده بزرگ و بیماری های مرتبط مانند سرطان رکتوم را در میان افراد جوان نشان داده است.