بایدن و شی بر سر از سرگیری همکاری در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی توافق کردند

چین بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان است که باعث افزایش دما در سراسر جهان می شود. ایالات متحده دومین تولیدکننده گازهای گلخانه ای و بزرگترین آلوده کننده آب و هوای تاریخی است.

هیچ اطلاعیه مشابهی از سوی دو کشور در کنفرانس تغییرات آب و هوایی امسال منتشر نشده است و هیچ مذاکره رسمی بین این دو صورت نگرفته است. با این حال، یکی از مقامات دولت بایدن روز دوشنبه اعلام کرد که جان کری، فرستاده ویژه بایدن در امور آب و هوایی که رهبری هیئت آمریکایی در شرم الشیخ را بر عهده دارد، حداقل هفت بار با همتای چینی خود شی ژنهوا دیدار کرده است. این کنفرانس یک هفته پیش آغاز شد و قرار است تا جمعه این هفته ادامه یابد.



منبع

علیرغم خوش بینی های ناشی از این نشست، شایان ذکر است که سال گذشته در COP26 در گلاسکو، اسکاتلند، ایالات متحده و چین با تعهدات مشخص تری برای همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی، از جمله تعهد هر دو کشور برای کاهش انتشار گاز متان، تعهدات خود را اعلام کردند. ، یک گاز گلخانه ای بسیار قوی و منبع رو به رشد انتشار است.

با این وجود، فعالان محیط زیست ایالات متحده آمریکا و چین را به خاطر ملاقات و تلاش برای کنار گذاشتن اختلافاتشان تحسین کردند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پیش از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه نشست سران گروه 20، دوشنبه، 14 نوامبر 2022، در نوسا دعا، در بالی، اندونزی، دست می دهد. (الکس براندون/AP)

این موفقیت دیپلماتیک در سالی رخ می دهد که دو قدرت پیشرو جهانی تا حدودی ناشی از تمایل چین برای بازپس گیری کنترل تایوان و اتحاد آن با روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین است.

بایدن و شی بر سر از سرگیری همکاری در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی توافق کردند

رهبران دو کشور با هیچ اقدام سیاسی خاصی موافقت نکردند، اما انتظار می‌رود دیدارهایی بین مقامات دو کشور که ممکن است نتایج ملموس‌تری به همراه داشته باشد، دنبال شود. کاخ سفید که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه اولین سفر خود را به چین در آینده نزدیک انجام خواهد داد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پیش از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه نشست سران گروه 20، دوشنبه، 14 نوامبر 2022، در نوسا دعا، در بالی، اندونزی، دست می دهد.  (الکس براندون/AP)

بایدن پس از دیدار با شی جینپینگ گفت: «در این لحظه از چالش‌های بزرگ جهانی – از تورم جهانی، بحران آب‌وهوایی، تا جنگ وحشیانه روسیه علیه اوکراین – ما گسترده‌ترین ائتلاف ممکن از شرکا را برای رسیدن به نتایج گرد هم می‌آوریم.» .

رئیس جمهور جو بایدن در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست سران گروه 20، دوشنبه، 14 نوامبر 2022، در بالی، اندونزی صحبت می کند.  (الکس براندون/AP)

بیل‌ها زغال سنگ را در بندر لیانیونگانگ در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲ در لیانیونگانگ، استان جیانگ سو چین، انباشته می‌کنند. (VCG از طریق Getty Images)

یکی از مهمترین موارد اختلاف در COP27 درخواست کشورهای در حال توسعه برای افزایش کمک برای سازگاری با پیامدهای تغییرات اقلیمی و کمک به کشورهای توسعه یافته برای کمک به تأمین بودجه برای کمک به پرداخت خسارات وارده به دلیل بلایای ناشی از بلایای طبیعی است. افزایش دما به عنوان مثال، در ماه ژوئیه، سیل عظیمی که با ذوب شدن یخچال های طبیعی کوهستانی بدتر شد، میلیون ها نفر را در پاکستان آواره کرد.

چین، تحت یک توافق ده‌ها ساله، هنوز در فرآیند آب و هوای سازمان ملل متحد یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شود، حتی با وجود اینکه این کشور به دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده تبدیل شده است، در حالی که چین درخواست کمک‌های اقلیمی نمی‌کند، شی دوباره تاکید کرد که چین این کار را انجام خواهد داد. فقط به کشورهای فقیرتر کمک های اقلیمی را طبق شرایط خاص خود ارائه می کند و شروع به کمک به صندوق های مشترک آب و هوا که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای ثروتمند از آنها حمایت می کنند، نخواهد بود.

اعلامیه روز دوشنبه همچنین در یک لحظه حیاتی در مبارزه برای محدود کردن تغییرات آب و هوا منتشر می شود. تقریباً همه کشورهای جهان در حال حاضر در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، معروف به COP27، در شرم‌الشیخ، مصر حضور دارند. هنگامی که روز جمعه، او سابقه موفقیت خود در مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تبلیغ کرد و مجموعه ای از گام های کوچک جدیدی را که ایالات متحده انجام خواهد داد، از جمله اجرای قوانین جدید برای محدود کردن آلودگی متان، ارائه کرد.

مانیش باپنا، مدیر عامل شورای دفاع از منابع طبیعی، گفت: «این سیگنال صریح از سوی دو اقتصاد بزرگ برای همکاری با یکدیگر برای رسیدگی به بحران آب‌وهوایی، بسیار مورد استقبال است، بلکه ضروری است. “جهان به هر کشوری در کنار میز مذاکره نیاز دارد، تلاش برای ارائه راه حل هایی که استفاده از سوخت های فسیلی را محدود می کند و سرمایه گذاری در انرژی پاک را به شدت تسریع می کند، و همچنین اقداماتی را برای اصلاح نهادهای مالی بین المللی انجام می دهد تا آنها منابع بیشتری را به اقدامات اقلیمی و اقلیمی وارد کنند. پرداختن به بدهی های خرد در کشورهای در حال توسعه که مانع حرکت آنها به سمت اقتصادهای پاک می شود. پنجره حفظ افزایش دمای جهانی تا 1.5 درجه – و جلوگیری از بدترین آسیب ناشی از تغییرات آب و هوایی – به سرعت در حال بسته شدن است. ما از دو اقتصاد بزرگ جهان می خواهیم که با سرعت و قاطعیت برای رویارویی با چالش کنونی اقدام کنند.»

بیل‌ها زغال سنگ را در بندر لیانیونگانگ در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲ در لیانیونگانگ، استان جیانگ سو چین، انباشته می‌کنند.  (VCG از طریق Getty Images)

رئیس جمهور بایدن تاکید کرد که ایالات متحده و چین باید با یکدیگر برای مقابله با چالش های فراملی – مانند تغییرات آب و هوا، ثبات اقتصاد کلان جهانی از جمله کاهش بدهی ها، امنیت بهداشتی و امنیت غذایی جهانی – همکاری کنند زیرا این همان چیزی است که جامعه بین المللی انتظار دارد. بازخوانی از ارسال شده پس از جلسه دو رهبر توافق کردند که مقامات ارشد کلیدی را برای حفظ ارتباطات و تعمیق تلاش‌های سازنده در این زمینه و سایر موضوعات، توانمند کنند.

بایدن در سخنان افتتاحیه خود پیش از این نشست گفت: «به اعتقاد من، جهان انتظار دارد که چین و ایالات متحده نقش کلیدی در رسیدگی به چالش های جهانی، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا ناامنی غذایی، و… برای ما داشته باشند که بتوانیم با هم کار کنیم.» ، که به روی مطبوعات بسته شد. “ایالات متحده آماده است تا دقیقاً این کار را انجام دهد – با شما همکاری کند – اگر این چیزی است که شما می خواهید.”

رئیس جمهور جو بایدن در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست سران گروه 20، دوشنبه، 14 نوامبر 2022، در بالی، اندونزی صحبت می کند. (الکس براندون/AP)

پس از یک دیدار رو در رو در بالی، اندونزی، رئیس جمهور جو بایدن و رئیس جمهور چین شی جین پینگ صبح دوشنبه متعهد شدند که در مورد مسائلی از جمله مبارزه با تغییرات آب و هوایی، حفاظت از سلامت جهانی و حفاظت از دسترسی به غذا همکاری کنند.