باستان شناسان نروژی “قدیمی ترین سنگ سنگی جهان” را پیدا کردند

زیلمر این کشف را “احساس انگیزترین چیزی که من به عنوان یک دانشگاهی داشته ام” خواند.

این سنگ با ابعاد 31 سانتی متر در 32 سانتی متر (12.2 اینچ در 12.6 اینچ) دارای چندین نوع کتیبه است و همه آنها معنای زبانی ندارند. هشت رون در جلوی سنگ نوشته شده است “idiberug” – که می تواند نام یک زن، یک مرد یا یک خانواده باشد.

این سنگ به مدت یک ماه، از 21 ژانویه، در موزه تاریخ فرهنگی، که دارای بزرگترین مجموعه آثار تاریخی نروژ، از عصر حجر تا دوران مدرن است، به نمایش گذاشته خواهد شد.



منبع

این یافته به ما دانش زیادی در مورد استفاده از رون ها در اوایل عصر آهن می دهد. کریستل زیلمر، استاد دانشگاه اسلو، که موزه بخشی از آن است، به آسوشیتدپرس گفت: این ممکن است یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از رون‌ها در نروژ و اسکاندیناوی بر روی سنگ باشد.

او برای توضیح اینکه چرا این یافته برای اولین بار در روز سه‌شنبه اعلام شد، گفت: «ما برای تجزیه و تحلیل و تاریخ‌گذاری این سنگ به زمان نیاز داشتیم.

این سنگ در پاییز سال 2021 در حفاری قبری در نزدیکی تیریفورد، در غرب اسلو، در منطقه ای که به خاطر چندین یافته باستان شناسی به یاد ماندنی شناخته شده است، کشف شد. اقلام موجود در گودال سوزاندن – استخوان‌های سوخته و زغال چوب – نشان می‌دهد که رون‌ها احتمالاً بین سال‌های 1 تا 250 پس از میلاد نوشته شده‌اند.

رون های قدیمی روی اقلام دیگر یافت شده است، اما نه روی سنگ. اولین کشف رونیک بر روی یک شانه استخوانی یافت شده در دانمارک است. زیلمر گفت که شاید از نوک چاقو یا سوزن برای تراشیدن رون ها استفاده شده باشد.

کپنهاگ، دانمارک (AP) – باستان‌شناسان در نروژ روز سه‌شنبه گفتند که سنگی را پیدا کرده‌اند که به ادعای آنها قدیمی‌ترین سنگ جهان است، و گفتند این سنگ نوشته‌ها تا 2000 سال قدمت دارند و به نخستین روزهای تاریخ مرموز رونیک‌نویسی بازمی‌گردند.

به گفته موزه تاریخ فرهنگی اسلو، بلوک تخت و مربعی از ماسه سنگ قهوه‌ای دارای خط خطی‌هایی است که ممکن است اولین نمونه از کلمات ثبت شده در اسکاندیناوی باشد. گفته می‌شود که این «در میان قدیمی‌ترین کتیبه‌های رونیکی است که تا کنون یافت شده است» و «قدیمی‌ترین سنگ نوشته‌های قابل داده در جهان».

هنوز تحقیقات زیادی در مورد این سنگ وجود دارد که به نام سنگ Svingerud به نام محل پیدا شده است.

زیلمر گفت: “بدون شک، ما دانش ارزشمندی در مورد تاریخ اولیه نویسندگی رونیک به دست خواهیم آورد.”