بازدید نادر ژنرال آمریکایی از زیردریایی مجهز به سلاح هسته ای در دریای عرب

ژنرال اریک کوریلا به ناو یو اس اس ویرجینیای غربی فرستاده شد و برای حدود هشت ساعت سوار شد زیرا زیردریایی در مکانی نامعلوم در آب های بین المللی در دریا به سطح آب رسید.

بازدید غیرعادی از زیردریایی توسط یکی از رهبران فرماندهی مرکزی در حالی انجام می شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهدید کرده است که از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد، زیرا نیروهایش در جنگ اوکراین زمین خود را از دست داده اند. و ایران – که در منطقه فرماندهی مرکزی قرار دارد – بیشتر درگیر جنگ شده است و امواجی از پهپادها را که روسیه برای حمله به اهداف در اوکراین از جمله نیروگاه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و دیگر زیرساخت‌های کلیدی استفاده می‌کند، تامین می‌کند.

واشنگتن (AP) – فرمانده ارشد نظامی آمریکا در خاورمیانه روز چهارشنبه سوار بر یک زیردریایی موشک بالستیک آمریکایی در دریای عرب شد، اقدامی نادر که توانایی‌های هسته‌ای آمریکا در زیر دریا را در زمان تنش با ایران و روسیه برجسته کرد.

زیردریایی های کلاس اوهایو مجهز به موشک های Trident II D-5 هستند. ناوگان زیردریایی ایالات متحده که بین پایگاه‌های بانگور، واشنگتن، و کینگز بی، جورجیا تقسیم شده است، به همراه بمب‌افکن‌های دوربرد B-2 و B-52 نیروی هوایی و پایگاه‌های زمینی نشان‌دهنده یک پایه از «سه‌گانه» هسته‌ای ایالات متحده است. موشک Minuteman 3.



منبع

کوریلا در بیانیه‌ای گفت: «این زیردریایی‌ها جواهر سه‌گانه هسته‌ای هستند و ویرجینیای غربی انعطاف‌پذیری، بقا، آمادگی و توانایی» نیروهای آمریکایی در دریا را نشان می‌دهد.

روسیه معمولاً در این ماه رزمایش‌های مشابهی برای نیروی هسته‌ای برگزار می‌کند و انتظار می‌رود این رزمایش به زودی آغاز شود.

رهبران فرماندهی مرکزی اغلب از کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در آب‌های اطراف خاورمیانه بازدید کرده‌اند، از جمله ناوهای هواپیمابر عظیمی که به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای ایران به‌طور معمول به منطقه فرستاده می‌شوند. از زمانی که جنگ در عراق و افغانستان به پایان رسیده است، نیروی دریایی حضور مکرری در منطقه نداشته است.

ویرجینیای غربی یکی از زیردریایی‌های دوربرد کلاس اوهایو نیروی دریایی است که به بومر معروف است. آنها رادار هستند و به عنوان یک پا از سه گانه هسته ای آمریکا، می توانند حملات موشکی هسته ای انجام دهند و به عنوان یک بازدارنده استراتژیک کلیدی در نظر گرفته می شوند. ایالات متحده به ندرت مکان زیردریایی های هسته ای خود را تبلیغ می کند و اغلب آنها را در حال گشت زنی در خاورمیانه نمی داند.

تور زیردریایی کوریلا همچنین در حالی برگزار شد که ناتو تمرینات هسته ای سالانه خود را که مدت ها برنامه ریزی شده بود در شمال غربی اروپا آغاز کرد. چهارده کشور از 30 کشور عضو ناتو قرار بود در این رزمایش‌ها شرکت کنند، تمرین‌هایی که هر سال تقریباً در همان زمان برگزار می‌شود و حدود یک هفته ادامه دارد.

این رزمایش شامل جت های جنگنده ای می شود که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند، اما شامل هیچ گونه بمب زنده نمی شود. بمب افکن های دوربرد B-52 آمریکا در این مانور شرکت می کنند.

در بیانیه ای در روز چهارشنبه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت که کوریلا با معاون دریاسالار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در زیردریایی ملاقات کرد. در این بیانیه آمده است که کوریلا همچنین «نمایش عملی از قابلیت‌های کشتی» داشته است.