یک هفته پس از حملات روسیه، انفجارهایی کیف را لرزاند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که حملات هفته گذشته در تلافی بمباران پلی است که شبه جزیره کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند. پوتین اوکراین را مسئول اصلی این انفجار می‌داند که باعث توقف تردد روی پل و کاهش توانایی مسکو برای استفاده از این پل برای تامین تجهیزات نظامی روسیه در مناطق اشغالی جنوب اوکراین شد.

ویتالی کلیچکو، شهردار شهر کیف گفت که منطقه مرکزی شوچنکو در پایتخت مورد حمله قرار گرفته است و از ساکنان خواست تا پناه بگیرند. کلیچکو در کانال تلگرامی خود گفت که انفجارهای صبح زود باعث آتش سوزی در یک ساختمان غیر مسکونی شد و به چندین بلوک آپارتمانی آسیب رساند. جزئیات بیشتری بلافاصله مشخص نشد. هنوز از تلفات این حادثه خبری در دست نیست.

پست‌های رسانه‌های اجتماعی آتش‌سوزی را در منطقه اعتصاب آشکار نشان می‌دهد، با دود سیاهی که به نور اولیه صبح برمی‌خیزد.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین با انتشار پستی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: نیروهای روسیه با پهپادهای شاهد ایرانی کیف را مورد حمله قرار دادند. روسیه در هفته های اخیر بارها از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری برای هدف قرار دادن مراکز شهری و زیرساخت ها از جمله نیروگاه ها استفاده کرده است.

این انفجارها از همان منطقه مرکزی کیف که یک هفته پیش یک موشک به زمین بازی کودکان و تقاطع نزدیک ساختمان های اصلی دانشگاه ملی کیف اصابت کرد، روی داد.

کیو، اوکراین (AP) – یک هفته پس از آن که روسیه یک حمله هوایی گسترده و هماهنگ در سراسر کشور را ترتیب داد، چندین انفجار مهیب مرکز پایتخت اوکراین را لرزاند.

حملات در مرکز کیف در چند ماه گذشته پس از شکست نیروهای روسی در تصرف پایتخت در آغاز جنگ به امری نادر تبدیل شد. اعتصابات صبح زود هفته گذشته اولین انفجارهایی بود که در چند ماه اخیر در مرکز شهر کیف شنیده شد و با نزدیک شدن به نه ماهگی جنگ، کیف و سایر نقاط کشور را در معرض خطر قرار داد. به نظر می‌رسید که انفجارهای روز دوشنبه همچنان ادامه داشته باشد، چیزی که بسیاری از آن می‌ترسند که ممکن است به اتفاقات رایج‌تری در مراکز شهری تبدیل شود.

حمله به کیف در حالی صورت می گیرد که درگیری ها در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک در روزهای اخیر و همچنین ادامه ضدحمله اوکراین در جنوب نزدیک خرسون و زاپوریژژیا شدت گرفته است. رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی شب گذشته در سخنرانی عصر خود گفت که درگیری شدید در اطراف شهرهای باخموت و سولدار در منطقه دونتسک جریان دارد. مناطق دونتسک و لوهانسک بخش عمده ای از شرق صنعتی موسوم به دونباس را تشکیل می دهند و دو منطقه از چهار منطقه ای بودند که در ماه سپتامبر با نقض قوانین بین المللی به روسیه ملحق شدند.

روز یکشنبه، رژیم تحت حمایت روسیه در منطقه دونتسک گفت که اوکراین ساختمان اداری مرکزی خود را در یک حمله مستقیم گلوله باران کرده است. تلفات جانی گزارش نشده است.



منبع