کرملین تصمیم لهستان برای تغییر نام کالینینگراد را “اقدام خصمانه” خواند

اخیراً، لهستان، یکی از اعضای ائتلاف نظامی ناتو، پس از تهاجم روسیه در 24 فوریه 2022، قویاً از اوکراین حمایت کرده است و تخریب بناهای یادبود سربازان شوروی سقوط کرده را در سراسر کشور افزایش داده است.

(رویترز) – کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم لهستان برای تغییر نام شهر کالینینگراد روسیه در اسناد رسمی خود یک “اقدام خصمانه” است، زیرا روابط دوجانبه بر سر جنگ در اوکراین همچنان درگیر شده است.

روابط بین لهستان و روسیه از نظر تاریخی اغلب بسیار تیره بوده است، از جمله در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن.

او در یک نشست خبری روزانه گفت: «ما می دانیم که در طول تاریخ لهستان هر از گاهی به این جنون نفرت نسبت به روس ها دچار شده است.

کالینینگراد تا پس از جنگ جهانی دوم با نام آلمانی کونیگزبرگ شناخته می شد، زمانی که توسط اتحاد جماهیر شوروی ضمیمه شد و به افتخار میخائیل کالینین، سیاستمدار شوروی تغییر نام داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این تصمیم “محدود به جنون” است.

ورشو روز سه شنبه گفت که ارتباط کالینین با قتل عام کاتین در سال 1940 – زمانی که هزاران افسر نظامی لهستانی توسط نیروهای شوروی اعدام شدند – دارای مفاهیم منفی است و این شهر اکنون باید به عنوان Krolewiec نامیده شود، نام آن زمانی که پادشاهی بر آن حکومت می کرد. لهستان در قرن 15 و 16.

کمیته استانداردسازی جغرافیایی لهستان گفت: «نام روسی فعلی این شهر یک غسل تعمید مصنوعی است که به شهر یا منطقه مربوط نیست.

مسکو می گوید زمانی که نیروهایش در پایان جنگ نیروهای آلمان نازی را بیرون کردند، لهستان را آزاد کرد. اکثر لهستانی ها معتقدند که اتحاد جماهیر شوروی اشغال نازی ها را با شکل دیگری از سرکوب جایگزین کرد.

(گزارش رویترز؛ ویرایش توسط گرت جونز)



منبع