چین از 10 کشور اقیانوس آرام می خواهد که توافق جامع را تایید کنند

ولینگتون، نیوزیلند (AP) – چین از 10 کشور کوچک اقیانوس آرام می‌خواهد تا توافقنامه‌ای را که همه چیز از امنیت گرفته تا ماهیگیری را پوشش می‌دهد، تأیید کنند، چیزی که یکی از رهبران هشدار می‌دهد که تلاشی «تغییرگر بازی» از سوی پکن برای کنترل منطقه است.

او گفت که از جمله نگرانی های دیگر این است که این توافق درها را به روی چین برای مالکیت و کنترل زیرساخت های شیلات و ارتباطات منطقه باز می کند. او گفت چین می تواند ایمیل ها را رهگیری کند و به تماس های تلفنی گوش دهد.

وانگ همچنین در حال برگزاری جلسات مجازی با سه امضاکننده احتمالی دیگر – جزایر کوک، نیوئه و ایالات فدرال میکرونزی است. او امیدوار است که کشورها پس از نشست برنامه ریزی شده 30 می در فیجی که با وزرای خارجه هر یک از 10 کشور برگزار می کند، توافق از پیش نوشته شده را به عنوان بخشی از یک بیانیه مشترک تایید کنند.

مانند برخی از کشورهای دیگر در اقیانوس آرام، میکرونزی به طور فزاینده ای خود را بین منافع رقیب واشنگتن و پکن گرفتار می کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت که از نامه پانوئلو بی‌اطلاع است.

پانوئلو در نامه خود گفت که این توافق “قصدی است که ما کسانی را که روابط دیپلماتیک با چین داریم به مدار پکن نزدیک کنیم و ذاتا کل اقتصاد و جوامع ما را به آنها گره بزنیم.”

پیش‌نویس این توافق که توسط آسوشیتدپرس به دست آمده نشان می‌دهد که چین می‌خواهد افسران پلیس اقیانوس آرام را آموزش دهد، در زمینه «امنیت سنتی و غیرسنتی» همکاری کند و همکاری‌های اجرای قانون را گسترش دهد.

اما دیوید پانوئلو، رئیس‌جمهور میکرونزی، نامه‌ای هشت صفحه‌ای به رهبران کشورهای دیگر اقیانوس آرام نوشته و گفته است که کشورش این طرح را تایید نخواهد کرد و در صورت انجام سایرین نسبت به عواقب ناگوار هشدار داد.

چین همچنین می‌گوید 2 میلیون دلار اضافی هزینه می‌کند و 200 پزشک را برای کمک به مبارزه با کووید-19 و ارتقای سلامت به جزایر اعزام می‌کند و قول می‌دهد به کشورها در تلاش‌هایشان برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند.



Source link

وی گفت که چین “سابقه ای طولانی در روابط دوستانه با کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام جنوبی دارد” و برای مدت طولانی بدون هیچ گونه رشته سیاسی به آنها کمک های اقتصادی و فنی ارائه کرده است.

در پیش‌نویس برنامه اقدام، چین می‌گوید آزمایشگاه‌های تحقیقات جنایی را بر اساس نیاز کشورهای اقیانوس آرام خواهد ساخت که می‌توانند برای آزمایش اثر انگشت، کالبد شکافی پزشکی قانونی و پزشکی قانونی الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند.

از جمله مفاد آن: «چین برای کشورهای جزیره اقیانوس آرام آموزش پلیس سطح متوسط ​​و عالی برگزار خواهد کرد».

نشست 30 می دومین نشست بین وانگ و وزرای خارجه جزایر اقیانوس آرام پس از برگزاری یک نشست مجازی در اکتبر گذشته خواهد بود.

در پیش نویس طرح آمده است: «در سال 2022، چین اولین برنامه آموزشی را برای دیپلمات های جوان از کشورهای جزیره اقیانوس آرام، بسته به وضعیت همه گیر، برگزار خواهد کرد.

او گفت: «اما من اصلاً با این استدلال موافق نیستم که همکاری بین چین و کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام جنوبی آغازگر یک جنگ سرد جدید خواهد بود».

میکرونزی از طریق قرارداد انجمن آزاد با ایالات متحده روابط نزدیک دارد. اما آنچه پانوئلو در نامه خود به عنوان “دوستی بزرگ” با چین توصیف می کند نیز دارد که امیدوار است علیرغم مخالفتش با توافق ادامه یابد.

وانگ در حال بازدید از هفت کشوری است که امیدوار است “چشم انداز توسعه مشترک” را تایید کند – جزایر سلیمان، کیریباتی، ساموآ، فیجی، تونگا، وانواتو، و پاپوآ گینه نو.

در این توافقنامه آمده است که چین و کشورهای اقیانوس آرام به طور مشترک یک برنامه فضایی دریایی را برای “بهینه سازی طرح اقتصاد دریایی و توسعه و استفاده منطقی از منابع دریایی به منظور ترویج توسعه پایدار اقتصاد آبی” تدوین خواهند کرد.

این پیمان این نگرانی را ایجاد کرده است که چین می‌تواند نیروهای خود را به این کشور جزیره‌ای بفرستد یا حتی یک پایگاه نظامی در آنجا، نه چندان دور از استرالیا، ایجاد کند. جزایر سلیمان و چین می گویند که هیچ برنامه ای برای ایجاد پایگاه وجود ندارد.

جنبه های امنیتی این توافق به ویژه برای بسیاری در منطقه و فراتر از آن نگران کننده خواهد بود، به ویژه پس از امضای قرارداد امنیتی جداگانه چین با جزایر سلیمان در ماه گذشته.

پیش نویس توافق همچنین تصریح می کند که کشورهای اقیانوس آرام “قاطعانه” از اصل چین واحد پیروی می کنند، که بر اساس آن تایوان، یک دموکراسی جزیره ای خودمختار، توسط پکن به عنوان بخشی از چین در نظر گرفته می شود. همچنین از اصل “عدم مداخله” که چین اغلب به عنوان عاملی بازدارنده برای صحبت کردن سایر کشورها در مورد سابقه حقوق بشر خود یاد می کند، حمایت می کند.

پانوئلو در نامه خود گفت که چشم انداز توسعه مشترک «تغییرکننده ترین توافقنامه پیشنهادی در اقیانوس آرام در طول زندگی ما است» و «تهدید می کند که یک دوره جدید جنگ سرد و در بدترین حالت یک جنگ جهانی ایجاد کند. “

در برنامه اقدام، چین می گوید که 2500 بورسیه دولتی را تا سال 2025 به طور کامل اجرا خواهد کرد.

پانئولو از اظهار نظر در مورد نامه یا توافق پیشنهادی خودداری کرد.

چین همچنین می‌خواهد به طور مشترک یک طرح دریایی برای ماهیگیری – که شامل صید ماهی تن در اقیانوس آرام – می‌شود – افزایش همکاری در راه‌اندازی شبکه‌های اینترنتی منطقه و ایجاد مؤسسات فرهنگی کنفوسیوس و کلاس‌های درس ایجاد کند. چین همچنین به امکان ایجاد منطقه تجارت آزاد با کشورهای اقیانوس آرام اشاره می کند.

در این توافقنامه آمده است که این کشورها “همکاری در زمینه های امنیتی سنتی و غیرسنتی” را تقویت خواهند کرد و “همکاری های اجرای قانون، مبارزه مشترک با جرایم فراملی، و ایجاد یک مکانیسم گفتگو در مورد ظرفیت اجرای قانون و همکاری پلیس” را گسترش خواهند داد.

پانوئلو در نامه خود که آسوشیتدپرس به دست آورده است، گفت که در پشت کلمات جذاب در توافقنامه مانند “برابری” و “عدالت” جزئیات نگران کننده زیادی وجود دارد.

AP همچنین پیش نویس یک برنامه اقدام پنج ساله را به دست آورده است که قرار است در کنار چشم انداز توسعه مشترک قرار گیرد، که تعدادی از مشوق های فوری را که چین به کشورهای اقیانوس آرام ارائه می دهد، تشریح می کند.

این توافق همچنین باعث می‌شود که کشورها تبادلات بین دولت‌ها، مجالس مقننه و احزاب سیاسی را گسترش دهند.

کسانی که نقش چین در اقیانوس آرام را دنبال می کنند، متن پیش نویس توافقنامه را به دقت بررسی خواهند کرد.

چین همچنین قول داد مشاوران، معلمان و داوطلبان زبان چینی را به جزایر اعزام کند.

او هشدار می دهد که این توافق بی جهت تنش های ژئوپلیتیکی را افزایش می دهد و ثبات منطقه را تهدید می کند.

این اقدام چین در حالی صورت می‌گیرد که وانگ یی وزیر امور خارجه و یک هیئت 20 نفره این هفته سفر خود را به منطقه آغاز کرده‌اند.

چین همچنین با بسیج سرمایه خصوصی و تشویق شرکت های رقابتی و معتبر چینی برای مشارکت در سرمایه گذاری مستقیم در کشورهای جزیره اقیانوس آرام، وعده سرمایه گذاری بیشتر در منطقه را می دهد.