چگونه ساکنان ساحل غربی باید برای تهدید سونامی آماده شوند

در کالیفرنیا یک هفته آمادگی برای سونامی وجود دارد و چندین منطقه در امتداد ساحل دارای تابلوهایی هستند که روی آن نوشته شده است: “منطقه خطر سونامی: در صورت وقوع زلزله به مناطق مرتفع یا داخلی بروید.”

یک علامت خطر سونامی می گوید: منطقه خطر سونامی.  در صورت وقوع زلزله به مناطق مرتفع یا داخلی بروید.

هنگامی که اکثر مردم کلمه “سونامی” را می شنوند، ممکن است یک موج عظیم را تصور کنند، اما در واقع این تصور اشتباهی است که محققان در ایالت واشنگتن سعی در اصلاح آن دارند. از آنجایی که خط ساحلی این ایالت به دنبال زلزله ای به بزرگی 7.5 ریشتر در معرض خطر سونامی ویرانگر قرار دارد، ایالت در تلاش است تا مردم را در مورد چگونگی واقعی بودن آن آموزش دهد.

ماکسیمیلیان دیکسون، ناظر برنامه های خطرات و توسعه بخش مدیریت اضطراری واشنگتن، گفت: «اگرچه احتمال وقوع این اتفاق در طول زندگی ما کم است، اما مهم است که خانواده ها هم اکنون آماده شوند.

وزارت منابع طبیعی ایالت واشنگتن یک مطالعه شبیه‌سازی موج را در ماه ژوئیه منتشر کرد و کمی خبر شگفت‌انگیز را به اشتراک گذاشت: یک سونامی در Puget Sound می‌تواند خط ساحلی سیاتل را فرا بگیرد و در عرض چند دقیقه آن را زیر بیش از 20 فوت آب بگذارد.

اسکله، سوزن فضایی و خط افق مرکز شهر سیاتل در سال 2015. (جورج رز/ گتی ایماژ)

یخچال هریمن در نزدیکی ویتیر، آلاسکا. (تصاویر آموزش/گروه تصاویر جهانی از طریق گتی ایماژ)

در کالیفرنیای جنوبی، ما کار زیادی انجام نمی‌دهیم زیرا معمولاً سونامی ساعت‌ها و ساعت‌ها دورتر است و معمولاً در کالیفرنیای شمالی و آلاسکا و در امتداد سواحل آنجا بسیار مشکل‌تر است، بنابراین ما نسبت به هشدار سونامی نسبتاً نگران هستیم.» سوزان هلر ساکن لس آنجلس گفت.

علامت خطر سونامی در نزدیکی اسکله بالبوآ در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، در 15 ژانویه. (مارک رایتمیر/گروه رسانه نیوز/ ثبت نام اورنج کانتی از طریق گتی ایماژ)

چندین ویدیو منتشر شده همراه با این مطالعه نشان می دهد که چگونه یک سونامی ناشی از زلزله به احتمال زیاد باعث غرق شدن آب در مناطق ساحلی اطراف سیاتل می شود. از خشکی، یک سونامی عمل می کند و بیشتر شبیه یک طوفان ناشی از طوفان است تا یک موج جزر و مدی.

اسکله، اسپیس نیدل و خط افق مرکز شهر سیاتل.

بسیاری از ساکنان جوامع ساحلی از جنوب کالیفرنیا گرفته تا اورگان و واشنگتن صدای آژیرها را شنیدند اما تا زمانی که این خبر منتشر نشد – یک تهدید بالقوه ناشی از شرایط سونامی – هیچ سرنخی از آنها نداشتند.

در ساعت 6:09 صبح روز 15 ژانویه، سرویس ملی هواشناسی به دلیل فوران آتشفشانی در اقیانوس آرام، هشدار سونامی را برای کل ساحل غربی صادر کرد.

دو موج سوار در آب ایستاده اند و امواج را تماشا می کنند.

اسلایدی از مطالعه شبیه‌سازی امواج وزارت منابع طبیعی واشنگتن. (وزارت منابع طبیعی ایالت واشنگتن از طریق یوتیوب)

در ایالات متحده بیش از 90 میلیون نفر در شهرستان های ساحلی زندگی می کنند که بیش از 30 میلیون نفر در ساحل غربی هستند. در حالی که سونامی به اندازه کافی بزرگ که بتواند آمریکای شمالی را سیل کند، نادر است، داده های مطالعه واشنگتن به این نتیجه رسیدند که امواج سونامی می توانند در کمتر از سه دقیقه در بسیاری از مناطق غربی سیاتل، از جمله بخش هایی از جزیره بینبریج، خلیج الیوت و آلکی پوینت به خط ساحلی برسند. طبق شبیه سازی، طغیان سونامی و جریان های قوی این پتانسیل را دارد که از زمان شروع زمین لرزه بیش از سه ساعت ادامه داشته باشد.

«سونامی بیشتر شبیه طوفان ناشی از طوفان است تا موج شکسته اقیانوس که شما موج سواری می کنید. با این حال، آیکون‌ها و تجسم‌ها اغلب سونامی را به‌عنوان یک موج موج‌سواری ایده‌آل به تصویر می‌کشند – از جمله آثار هنری مانند «موج بزرگ از کاناگاوا»، اسنایدر گفت.

ساحل غربی به دلیل وجود صفحات تکتونیکی که در این بخش از کشور به هم می رسند، در معرض خطر زیاد تا بسیار زیاد برای این پدیده ها در نظر گرفته می شود. زمین لرزه های بزرگ در این مناطق می تواند باعث بالا آمدن کف دریا و ایجاد سونامی شود. به گفته سرویس ملی هواشناسی، مخرب ترین سونامی ایالات متحده در اثر زلزله بزرگ آلاسکا در سال 1964 با بزرگی 9.2 ریشتر ایجاد شد. وقوع زلزله 7.5 در این منطقه در هر سال بسیار بعید است، اما ممکن است.

آنا لیلدال، دانشمند مرکز تحقیقات وودز هول در بیانیه ای که در سال 2020 منتشر شد، گفت: «در حالی که گرمایش جهانی به ذوب یخچال ها و یخ های دائمی ادامه می دهد، سونامی های ایجاد شده توسط زمین لغزش به عنوان یک تهدید بزرگ – نه فقط در آلاسکا، بلکه در مکان هایی مانند بریتیش کلمبیا و نروژ در حال ظهور هستند. توسط ایالت آلاسکا

دانیل یونگارد می‌گوید: «امیدوارم این ویدیوها به بازکردن پرده کمک کند و نه تنها به مردم، بلکه به مدیران اورژانس و هرکسی که به سونامی علاقه‌مند است آموزش دهد تا بفهمد در طول زمان چگونه از نظر جغرافیایی رفتار می‌کند.» یک زمین شناس در سازمان زمین شناسی واشنگتن که به انجام این مطالعه کمک کرد، به Yahoo News گفت.

برخی از دانشمندان و زمین شناسان بر این باورند که تغییرات آب و هوایی در این بلایای بالقوه ویرانگر نقش دارد، اما بیشتر در آلاسکا، جایی که ذوب شدن یخچال ها یک تهدید واقعی است.

یخچال هریمن در نزدیکی ویتیر، آلاسکا.

در همان بیانیه، استیو مسترمن زمین شناس گفت داده ها نشان می دهد که یک یخچال طبیعی در حال عقب نشینی از بازوی بری می تواند تن ها سنگ را به آبدره هاریمن (شرق انکوریج) رها کند و باعث ایجاد سونامی قابل توجهی شود.

اسنایدر افزود که خدمات اضطراری کالیفرنیا و خدمات ملی هواشناسی با هم همکاری می کنند و به جوامع محلی در مورد خطرات احتمالی سونامی مشاوره می دهند. آنها همچنین یک طرح هشدار را در دست اجرا دارند، اما از ساکنان می خواهند که برنامه خود را برای تخلیه داخل یا به مناطق مرتفع داشته باشند.

به گفته کارشناسان، تنها چیزی که لازم است چند فوت آب در سرزمین اصلی است تا یک جامعه را ویران کند.

وی افزود: «جدیدترین مورد در یخچال تاان در جنوب شرقی آلاسکا در سال 2015 بود، جایی که موجی به ارتفاع 600 فوت از دیواره مقابل دره یخبندان بالا رفت.





منبع

دیکسون گفت: لرزش زمین هشداری برای شما خواهد بود که ممکن است سونامی در راه باشد. “مطمئن شوید که می دانید نزدیکترین ارتفاع و سریعترین مسیر برای رسیدن به آنجا کجاست.”

در آن زمان، یکی از ساکنان سیاتل در توییتی نوشت: «من در سیاتل زندگی می کنم و دیروز هشدار سونامی در تلفنم دریافت نکردم. @USGS_ShakeAlert? چرا اینطور است، @waEMD? آیا 3rd and Pike هنوز آژیر هشدار سونامی نصب کرده اند؟ آیا می توانیم آن را انجام دهیم لطفا؟ با تشکر! از خدمات شما متشکرم.”

سونامی می تواند بسیار کشنده باشد اگر توسط یک زلزله بزرگ جرقه بزند. در سال 2004 یک سونامی در اقیانوس هند چندین کشور در آسیا را تحت تاثیر قرار داد و باعث مرگ حداقل 225000 نفر همراه با ویرانی عظیم شد. این زمین لرزه به بزرگی 9.1 ریشتر در سواحل جزیره سوماترا اندونزی رخ داد.

یک اسلاید از مطالعه شبیه‌سازی موج، دامنه موج سونامی و عمق طغیان سونامی را توضیح می‌دهد.

مسترمن که امسال به عنوان زمین شناس ایالتی بازنشسته شد، گفت: «قابل توجه ترین این سونامی ها در سال 1958 بود، زمانی که رانش زمین به خلیج لیتویا فیورد در خلیج گلاسیر وارد شد و موجی را ایجاد کرد که 1700 فوت در سمت مقابل فیورد بالا رفت. مدیر بخش بررسی‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیک آلاسکا.

هیلاری فرانتس، کمیسر اراضی عمومی واشنگتن، گفت: «صراحتاً من بسیار شوکه شدم، و به عنوان یک ساکن سیاتل، کاملاً شوکه شدم.

با این حال، این می تواند برای افرادی که در نزدیکی ساحل زندگی می کنند و در نزدیکی ارتفاعات نیستند مشکل ساز باشد. تخلیه سریع بسیاری از این مناطق ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر هشدار باعث ایجاد ترافیک شود.

در اعماق اقیانوس، امواج سونامی این توانایی را دارند که به سرعت هواپیماهای جت سفر کنند. با این حال، آنها در نزدیکی ساحل بسیار متفاوت به نظر می رسند.

تصویری معروف از یک موج اقیانوس توسط هنرمند ژاپنی هوکوسای.

دیو اسنایدر، هماهنگ‌کننده هشدار سونامی برای سازمان ملی اقیانوسی و جوی: «سونامی‌ها مجموعه‌ای غیرمعمول از افزایش‌های قدرتمند، متحرک و گسترده آب هستند که می‌توان به دنبال یک زلزله محلی احساس شده – یا چیزی به اندازه آتشفشان جزیره‌ای اقیانوس آرام جنوبی انتظار داشت. اداره، به Yahoo News گفت.

آمریکای شمالی دارای دو مرکز هشدار سونامی است که وظیفه ردیابی و به صدا درآوردن زنگ خطر را در صورت وقوع زمین لرزه های زیر آب که می تواند باعث سونامی در ساحل غربی شود، دارد. یکی هاوایی و قلمروهای اقیانوس آرام ایالات متحده و دیگری بقیه کشور و کانادا را پوشش می دهد. این مراکز در صورت نیاز به تخلیه مناطق آسیب پذیر، به مقامات محلی هشدار می دهند.

موج سواران در ساحل منهتن، کالیفرنیا، از افزایش تورم پس از زلزله 8.9 ریشتری ژاپن استفاده می کنند. (اکسل کوستر/کوربیس از طریق گتی ایماژ)

سونامی در اثر اختلالات زیر آب مانند زلزله، رانش زمین یا فوران های آتشفشانی ایجاد می شود که آب را به سمت بالا و خارج به سمت ساحل می راند. آب بالا می آید، گاهی اوقات به شدت، با عجله به داخل خشکی می رود، که باعث سیل و فاجعه بالقوه می شود.

«موج بزرگ کاناگاوا»، چاپ چوبی قرن نوزدهمی توسط هوکوسای. (موزه هنر متروپولیتن از طریق WikiCommons)

به گفته شهر سانتا مونیکا، کالیفرنیا، بیشتر ساختمان ها نمی توانند در برابر ضربه این امواج قوی سونامی مقاومت کنند. بنابراین بهترین گزینه تخلیه داخلی است. شهر می‌گوید اگر این امکان وجود نداشته باشد، طبقات بالای برخی از ساختمان‌های قوی و بلند حفاظت محدودی را ایجاد می‌کنند. این می تواند برای جمعیت های آسیب پذیر یا افراد بدون حمل و نقل که ممکن است نتوانند به داخل کشور بروند، مهم باشد. یک سونامی ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت بعد برسد. تخلیه سریع نیز ممکن است برای افراد دارای معلولیت بسیار دشوار باشد، که نیاز به آمادگی را برجسته می کند.