«پنجمین انجیل» اسرارآمیز که کتاب مقدس را آنگونه که ما می دانیم خلق کرد

این نوع طرح‌واره‌سازی ممکن است معادل باستانی کار اداری یا دفتری باشد. در واقع، از فناوری‌ها و شیوه‌های مدیریت باستان، ریاضیات، طالع بینی، پزشکی، جادو و هنرهای آشپزی استفاده می‌کرد. با این حال، پرتره‌های انجیل اتیوپیایی گاریما، حقیقتی غالباً پنهان را به تصویر می‌کشد: طرح‌واره‌سازی کار الهیاتی است. تقسیم بندی کتاب مقدس و نقشه برداری از محتوای آن، تقابل ها و پیوندهایی با انگیزه الهیاتی ایجاد کرد. برای مثال، با پیوند دادن داستان آفرینش الهی از مقدمه انجیل یوحنا («در ابتدا کلمه بود…») به شجره نامه های متی و لوقا (فلانی بخش هایی از فلان را به وجود آورد. )، تیم اوسبی می‌تواند بر منشأ الهی و انسانی عیسی تأکید کند. به همان اندازه مهم، آنها به خواننده دستور دادند که اناجیل را به روشی جدید بخواند: راهی که سازمان اصلی را تغییر می دهد. اگر این تغییر برای ما بی‌اهمیت یا شهودی به نظر می‌رسد، تنها به این دلیل است که آن را کاملاً جذب کرده‌ایم.

آیا صندوق عهد در اتیوپی است؟

در حالی که دیگران به خواندن اناجیل در کنار یکدیگر فکر می کردند، این Eusebius و تیم او بودند که ابزاری را برای انجام آن به روشی سیستماتیک ابداع کردند. کوگان به دیلی بیست گفت که از اوسبیوس به بعد، «بیشتر نسخه های خطی اناجیل شامل دستگاه اوزبیوس می شد. هنگامی که یک خواننده با اناجیل در صفحه روبرو می‌شد، عموماً این کار را به شکلی انجام می‌داد که بر اساس پروژه نوآورانه یوسبیوس شکل گرفته بود. در حالی که یوسبیوس نسخه انجیل خود را به زبان یونانی آماده می کرد، این دستگاه تقریباً در هر زبانی که اناجیل به آنها ترجمه می شد تأثیر داشت. آن را در نسخه‌های خطی لاتین، قبطی، سریانی، ارمنی، اتیوپی، گوتیک، گرجی، عربی، آلبانیایی قفقازی، نوبیایی، اسلاوونی، انگلیسی باستان، آلمانی میانه و هلندی می‌یابیم. هزاران نسخه خطی انجیل، از قرن چهارم تا بیستم، منعکس کننده رویکرد اوزبیوس در خواندن اناجیل است. حتی امروز که دانشگاهیان در مورد روابط بین اناجیل فکر می کنند و انجیل ها را موازی با یکدیگر چاپ می کنند، ما همان سؤالاتی را می پرسیم که یوسبیوس انجام داد. شاید بتوان گفت که یوسبیوس هنوز نحوه تفکر ما را کنترل می کند.

وارد یوسبیوس شوید، مردی که اختراعش خواندن اناجیل را به صورت موازی ممکن کرد. این اساسا یک ابزار مرجع با دقت سازماندهی شده است که به شما امکان می دهد کتاب ها را پیمایش کنید. در دوره‌ای قبل از تقسیم‌بندی فصل و آیات، یوسبیوس و تیم دستیاران ادبی‌اش اناجیل‌های متعارف را به بخش‌های شماره‌دار تقسیم کردند و مجموعه‌ای از جدول‌های مرجع هماهنگ را تهیه کردند که به خوانندگان اجازه می‌دهد نسخه‌هایی از همان داستان را در اناجیل دیگر ارجاع دهند. این یک نوآوری مهم در فناوری کتاب به طور کلی بود. همانطور که کوگان می گوید: «دستگاه اوزبی اولین سیستم ارجاعات متقابل است که تا کنون اختراع شده است – نه فقط برای اناجیل، بلکه برای هر متنی.» جداول مرجع ممکن است جذاب به نظر نرسند، اما یوسبیوس با تهیه آنها روندی را آغاز کرد که بر نحوه خواندن کتاب مقدس مسیحیان از آن زمان تاکنون مسلط خواهد بود.

اگر قبلاً نام اوسبیوس را شنیده اید، احتمالاً به خاطر او بوده است تاریخ کلیسا، گزارشی از خاستگاه مسیحیت از رسولان تا زمان خودش. به همان اندازه تأثیرگذار تاریخ کلیسا این است – و از آن زمان به الگویی تبدیل شد برای اینکه مردم چگونه تاریخ مسیحیت را نوشته اند – با تأثیر تولیدات ادبی کمتر قابل مشاهده و ناشناخته او، جداول قانونی (همچنین به عنوان دستگاه اوزبی) قابل مقایسه نیست.

اوسبیوس قیصریه ای نام چندان شناخته شده ای خارج از محافل علمی نیست. او در نیمه آخر قرن سوم در قیصریه ماریتیما، در اسرائیل امروزی به دنیا آمد. او ابتدا کشیش و سپس اسقف شد. او بعداً به شرح حال امپراطور کنستانتین تبدیل شد و احتمالاً حتی یک فروشنده چرخ در سیاست کلیسایی دربار امپراتوری بود. یوزبیوس تحت تأثیر اوریگن، متکلم قرن سوم، که مدت طولانی از زندگی خود را در قیصریه گذراند، به یک محقق متون ماهر تبدیل شد.

تصویرسازی عکس لوئیس جی. رندون/دیلی بیست; گتی

«پنجمین مبشر؟!» شما می گویید و درست است. این پنجمین پرتره مربوط به اوزبیوس قیصریه ای است، مردی که خواندن اناجیل را به ما آموخت. یک کتاب جدید، اوسبیوس انجیلی: بازنویسی انجیل چهارگانه در اواخر باستان، توسط دکتر. جرمیا کوگاناستادیار عهد جدید در مدرسه الهیات یسوعی در دانشگاه سانتا کلارا، بر روی «پنجمین بشارتگر» گمشده تاریخ روشن می کند و تأثیر فراگیر اسقف را توضیح می دهد که مسلماً بیش از هر کس دیگری برای شکل دادن به نحوه خواندن ما انجام داده است. اناجیل

در حالی که یوزبیوس هرگز رسماً به عنوان یک بدعت گذار محکوم نشد، برخی از نظرات او – از جمله برخی از قضاوت هایی که دستگاه او را مطلع می کند – کاملاً غیرمتعارف بودند. او نیز مانند اوریگن با دیدگاه‌هایی در مورد ماهیت مسیح که بعداً به عنوان بدعت محکوم می‌شوند، موافق بود. احتمالاً به دلیل ابهامات پیرامون دیدگاه های الهیات او است که اوزبیوس، یکی از تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ مسیحیت، هرگز قدیس نشد. اما داستان او ثابت می کند که گاهی اوقات این بازیگران نامرئی هستند که از همه قدرتمندتر هستند.

تصویرسازی عکس لوئیس جی. رندون/دیلی بیست;  گتی

مطلع باشید و دسترسی نامحدودی به گزارش های بی بدیل Daily Beast داشته باشید. اکنون مشترک شوید.





منبع

اگر از میان ارتفاعات سرسبز اتیوپی سفر می‌کردید، ممکن است در صومعه Abba Gärima در حدود سه مایلی شرق Adwa در شمالی‌ترین قسمت کشور توقف کنید. اگر مرد بودید – و برای ورود به صومعه ارتدوکس باید وارد شوید – ممکن است به شما اجازه داده شود که به کتب انجیل Abba Gärima نگاه کنید. این نسخ خطی با نورپردازی های بدیع اولین شواهد هنر پادشاهی مسیحی آکسومیت است. افسانه معتقد است که خداوند خورشید را در آسمان متوقف کرد تا نویسنده بتواند آنها را تمام کند. با ورق زدن یک کتاب انجیل، با پرتره‌هایی از چهار انجیل – متی، مرقس، لوقا و یوحنا – نویسندگان محتویات کتاب مواجه می‌شوید. با این حال، ممکن است تعجب کنید اگر متوجه شوید که یک مبشر پنجم در آنجا وجود دارد.

پس از انجام این امر، هر واحد باید با واحدهای مربوطه در اناجیل دیگر مرتبط می شد. برخی از تصمیمات آسان به نظر می رسند: برای مثال، عیسی در هر چهار انجیل به 5000 نفر غذا می دهد. اما داستان دیگری وجود دارد – که توسط مارک و لوک نقل شده است – که در آن او به 4000 نفر غذا می دهد. با آنها چه کنیم؟ در مورد اختلافات زمانی چطور؟ حادثه در معبد اورشلیم که در آن عیسی با صرافان درگیری فیزیکی پیدا می کند در آخرین هفته زندگی او در Synoptics ظاهر می شود اما خدمت او را در انجیل یوحنا آغاز می کند. آیا آنها همان داستان هستند؟ آیا عیسی معبد را دو بار تمیز کرد؟ اینها سؤالات زنده برای خوانندگان مسیحی بود و در واقع هستند، اما یوسبیوس و تیمش با ترسیم جداول او، با نموداری ساده پاسخ‌هایی را ارائه کردند. مقدار زیادی از تفسیر و کارهای الهیاتی در ساخت نمودار اتفاق می افتد، اما جداول به نظر می رسد حسابداری واقعی باشد. به جای استدلالی که خود را در معرض اختلاف قرار می دهد، ما فقط خطوط و شماره گذاری های بدون عامل فریبنده را می بینیم.

اما حقیقت این است که هر نوع مطلب تکمیلی (محققان آنها را پیش متن می نامند) مانند فهرست یا فهرست مطالب، راه های جدیدی برای خواندن یک متن ایجاد می کند. متیو یا مارک ممکن است از شما خواسته باشند که داستان های آنها را از ابتدا تا انتها به صورت خطی بخوانید، اما یوسبیوس و تیمش راهی جدید برای خواندن به شما ارائه کردند. شما می توانید شکار و نوک زدن بین پابندها. خواندن بدون نظم می تواند کار قدرتمندی باشد، مانند ویل گافنی کتاب لکسیون زنان برای کل کلیسا به این دلیل است که مسیرهای جدیدی را در متن ایجاد می کند که روش هایی را که نویسندگان قصد خواندن متن را داشتند، مختل می کند. بیشتر نویسندگان با این انتظار که مردم فقط از گوگل برای جستجو در داخل آن استفاده کنند، روایت نمی نویسند.

در زمان اوسبیوس، مفاد عهد جدید به طور جهانی ثابت نشد. اگرچه بسیاری موافق بودند که باید چهار انجیل وجود داشته باشد، و حتی این فرض را در نظم طبیعی جهان استوار کردند، آنها اناجیل را به طور موازی نخواندند. حداقل بخشی از دلیل این امر این بود که عملاً انجام این کار سخت بود. حتی اگر یک کتاب انجیل داشته باشید که حاوی نسخه‌هایی از چهار انجیل متعارف باشد، مشخص می‌کند که چگونه داستان‌های مختلف مرتبط با یکدیگر شامل آشنایی با متن، مهارت‌های قیاسی، و یک تسهیلات واقعی برای پیمایش در خود شی فیزیکی هستند. کتابهای انجیل بزرگ و سنگین بودند. متن معمولاً با یک سری حروف بدون شکست یونانی نوشته می شد. و هیچ فصل، آیه یا شماره صفحه ای وجود نداشت که به شما کمک کند راه خود را پیدا کنید.

عظمت نوآوری او به سختی قابل مشاهده است، زیرا در همه جا حاضر شده است. ما سخنان مختلف عیسی را از روی صلیب در یک داستان با هم ترکیب می کنیم. ما داستان‌های دوران کودکی متیو و لوقا را با هم ادغام می‌کنیم تا داستانی از شبان و خردمندان را بسازیم. این تصمیمات نسبتاً بدون پیچیدگی هستند، اما باید میزان تصمیم گیری را در نظر بگیریم که برای تولید این طرح خواندن انجام شده است. ابتدا، تیم باید در مورد تقسیمات واحد تصمیم می گرفت: یک واحد چیست، از کجا شروع می شود و به کجا ختم می شود؟ در حالی که امروزه خدمات کلیسا، قرائت‌هایی را تعیین کرده‌اند، مسیحیان اولیه اغلب «تا زمانی که مجاز باشد» می‌خوانند. در تقسیم بندی انجیل، تیم یوزبی تمایزات از پیش موجود و در عین حال غیررسمی را در مورد آنچه که یک داستان، قسمت یا بخش خاصی از زندگی عیسی را تشکیل می دهد، تقویت می کرد.

مثلاً درهم آمیختن آخرین کلمات عیسی را در مصلوب شدن در نظر بگیرید. نسخه مرقس با ناراحتی روحی و جسمی عیسی به پایان می رسد که فریاد می زند که خدا او را رها کرده است. این یک صحنه ناراحت کننده است و قرار است که باشد. لوقا و یوحنا نتیجه‌گیری‌های خویشتن‌دارتری دارند: عیسی روح خود را به دست پدرش (لوقا) می‌سپارد و با اقتدار زندگی خود را «تمام‌شده» اعلام می‌کند (یوحنا). اگرچه یوسبیوس خودش این پرتره‌ها را با هم تطبیق نمی‌دهد، اما دستگاه او به نسل‌های آینده اجازه داد تا آنها را طوری ترکیب کنند که ناراحتی ما هنگام خواندن مارک را خنثی کند.

بزرگترین اسکوپ ها و رسوایی های Daily Beast را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید. ثبت نام کن.

نظریه ای درباره اسرائیل باستان و تریاک ممکن است به تازگی ثابت شده باشد

بیشتر در The Daily Beast بخوانید.