ویدیوی طوفان یان «کوسه خیابانی» باورها را به چالش می کشد

فیلیپ مارسلو و آریژه لاژکا، نویسندگان آسوشیتدپرس در نیویورک در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

دومینیک کامراتا، یک توسعه‌دهنده املاک و مستغلات محلی، تأیید کرد که صبح چهارشنبه از حیاط پشتی‌اش این کلیپ را فیلم‌برداری کرده است، وقتی چیزی را در حیاط آب‌گرفته همسایه‌اش «در حال چرخیدن» دید.

AP از طریق ابرداده اصلی کلیپ تایید کرد که صبح چهارشنبه ضبط شده است.

او حدس زد طول ماهی حدود 4 فوت باشد.

Yannis Papastamatiou، زیست‌شناس دریایی که رفتار کوسه‌ها را در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا مطالعه می‌کند، می‌گوید که بیشتر کوسه‌ها پیش از طوفان‌ها از خلیج‌های کم عمق فرار می‌کنند، که احتمالاً به دلیل تغییر فشار هوا به ورودشان منجر می‌شود. او گفت که ممکن است یک کوسه به طور تصادفی در نهر شنا کند یا در آن غوطه ور شود.

لزلی گوئلچر، استاد مطالعات هوش در دانشگاه مرسی‌هورست در ایری، پنسیلوانیا، از جمله کاراگاه‌های آنلاینی بود که در ابتدا فکر می‌کردند این ویدئو جعلی است.

او از طریق ایمیل گفت: «از دیدگاه سیل کمی منطقی تر است. اما چطور ممکن است یک کوسه از خلیج مکزیک به حوضچه نگهداری برود؟

برگس گفت: «کوسه‌های گاو نر جوان ساکنان معمول آب‌های کم شور – رودخانه‌ها، مصب‌ها، فروافتادگی‌های نیمه گرمسیری هستند – و اغلب در ویدیوهای مشابه در آب‌های فلوریدا مانند کانال‌های ساحلی و برکه‌ها ظاهر می‌شوند. “با فرض اینکه ویژگی های مکان و تاریخ صحیح باشد، به احتمال زیاد این کوسه با بالا آمدن دریاها به سمت ساحل کشیده شده است.”

عکس‌ها و ویدیوهای کوسه‌ها و دیگر جانداران دریایی در حال شنا در سیلاب‌های حومه‌ای، در طول طوفان‌های عظیم، حقه‌های رایجی را ایجاد می‌کنند. اما یک ویدیوی تلفن همراه که در جریان حمله طوفان ایان به جنوب غربی فلوریدا فیلمبرداری شده است، فقط یک داستان ماهی دیگر نیست.

“فکر نکنید این واقعی است. طبق نمایه روی ویدیو، در ژوئن 2010 ایجاد شد. شخص دیگری آن را در ساعت 10 صبح مانند فورت مایرز پست کرد، اما موج طوفان در ساعت 10 صبح اینطور نبود.

___

با این حال، گولچر بعداً اذعان کرد که ابزارهای آنلاینی که او و دیگران برای تعیین منشأ ویدیو از آنها استفاده می‌کردند، در واقع زمانی که خود ویدیو ایجاد می‌شد، نشان نمی‌دادند، بلکه تنها زمانی که نمایه رسانه‌های اجتماعی کاربر ایجاد شد.

موری در پاسخ نوشت: «محتوای شگفت انگیز».

کارشناسان در مورد اینکه آیا این کلیپ یک کوسه یا یک ماهی بزرگ دیگر را نشان می دهد نظرات متفاوتی داشتند. جورج برگس، مدیر سابق برنامه کوسه موزه تاریخ طبیعی فلوریدا، در ایمیلی گفت که “به نظر می رسد یک کوسه نوجوان باشد”، در حالی که دکتر نیل هامرشلاگ، مدیر برنامه حفاظت از کوسه دانشگاه میامی، نوشت که “این کوسه است. گفتنش خیلی سخته.»

او به آسوشیتدپرس گفت: «نمی‌دانستم چیست – فقط شبیه ماهی یا چیزی شبیه به آن بود. “من زوم کردم، و همه دوستانم می‌گویند، “مثل یک کوسه است، مرد!” ”

با این وجود، برخی از کاربران توییتر به این ماهی بدبخت لقب «کوسه خیابانی» دادند.

این ویدیوی چشم نواز، که ماهی بزرگ و تیره رنگ با باله‌های پشتی تیز را نشان می‌داد که در اطراف حیاط خلوت فورت مایرز کوبیده می‌شود، در عرض یک روز بیش از ۱۲ میلیون بازدید در توییتر به دست آورد، زیرا کاربران با ناباوری و مقایسه با «شارکنادو» پاسخ دادند. سری فیلم

او گفت که این ماهی ممکن است از نزدیکی نهر هندری به یک حوضچه نگهداری رسیده باشد که سپس سرریز شده و موجود را به حیاط خلوت همسایه اش ریخته است. تجزیه و تحلیل بصری املاک اطراف تأیید کرد که با علائم فیزیکی موجود در ویدیو مطابقت دارد.

با گذشت روز، موج در فورت مایرز بدتر شد. Cameratta گفت که سیل تازه زمانی که فیلم گرفته شد شروع شده بود، اما تا زمانی که AP با تلفن در عصر چهارشنبه به او رسید، آب “تا خانه ما” بود.

به گفته دوستش جان پل موری، که اسکرین شات مهر زمانی را برای AP ارسال کرد، Cameratta صبح چهارشنبه این ویدئو را به یک چت گروهی در WhatsApp ارسال کرد.