وزارت دادگستری در حال بررسی «تعداد کمی» از اسناد طبقه بندی شده در اندیشکده بایدن است

CBS News ابتدا در مورد این اسناد گزارش داد، و اینکه آنها توسط یک وکیل آمریکایی در شیکاگو مورد بررسی قرار گرفتند.

طی مصاحبه ای در سال 2018 پس از افتتاح رسمی دفاتر، بایدن به MSNBC گفت: “من دیگر به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی ندارم.”

ترامپ در حساب Truth Social خود درباره اسناد مرکز پن بایدن پست کرد و گفت: “اف بی آی کی قرار است به خانه های جو بایدن، شاید حتی کاخ سفید حمله کند؟ این اسناد قطعاً از طبقه بندی خارج نشدند.”

«مردم زیادی در آمریکا هستند که فکر می کنند یک سیستم قضایی دو لایه در آمریکا وجود دارد. کامر گفت که تفاوتی در نحوه برخورد با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها وجود دارد.

ساوبر گفت، کاخ سفید با آرشیو ملی و وزارت دادگستری در رابطه با کشف آنچه که به نظر سوابق دولت اوباما و بایدن است، از جمله تعداد کمی از اسناد با علامت های طبقه بندی شده، همکاری می کند.

ساوبر گفت: «این اسناد موضوع هیچ درخواست یا تحقیق قبلی توسط آرشیو نبوده است. از آن زمان، وکلای شخصی رئیس جمهور با آرشیو و وزارت دادگستری در روندی همکاری کرده اند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه اوباما-بایدن. سوابق اداری به درستی در اختیار آرشیو است.»

یک منبع آگاه به ان بی سی نیوز تایید کرد که مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، از جان آر. لاوش، دادستان ناحیه شمالی ایلینویز، خواست تا این موضوع را بررسی کند که چگونه مطالب طبقه بندی شده به مرکز پن بایدن رسیده است. این منبع گفت که این بازبینی عمداً به لاوش، یکی از منصوبان منصوب ترامپ، محول شد تا از هرگونه تضاد منافع جلوگیری شود.

جیمی راسکین، نماینده مریلند، دموکرات ارشد کمیته نظارت مجلس نمایندگان، آنچه را که به گفته وی اقدام سریع وکلای بایدن به نظر می رسد، برجسته کرد.

پس از ترک پست در ژانویه 2017، بایدن به عنوان استاد حرفه ای ریاست جمهوری بنجامین فرانکلین دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس اتاق فکر جدید آن منصوب شد. این مدرسه به طور رسمی مجموعه ای از دفاتر را برای این مرکز در فوریه 2018 افتتاح کرد، از جمله دفتری برای استفاده شخصی بایدن زمانی که او در واشنگتن بود.

“تعداد کمی از اسناد” با علامت های طبقه بندی شده که به نظر می رسد مربوط به دولت اوباما باشد، در یک اتاق فکر در واشنگتن دی سی پیدا شد که با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مرتبط است و توسط وزارت دادگستری و آرشیو ملی، وکیل کاخ سفید، در دست بررسی است. گفت دوشنبه.

ساوبر گفت که کاخ سفید با وزارت دادگستری و آرشیو ملی در رابطه با کشف اسناد یافت شده در دفتری که بایدن از اواسط سال 2017 تا آغاز مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 “به طور دوره ای” از آن استفاده می کرد، همکاری می کند.

ریچارد ساوبر، مشاور ویژه رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای گفت، این اسناد در یک کمد قفل شده توسط وکلای بایدن چند روز پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای در حالی که آنها آماده تخلیه فضای اداری در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن بودند، کشف شدند.

نماینده جیمز کومر، رئیس جدید کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان، دوشنبه شب به خبرنگاران گفت که قصد دارد نامه ای به دفتر مشاور کاخ سفید و آرشیو ملی ارسال کند و در آن اطلاعاتی در مورد اسناد درخواست کند.

این جمهوری خواه کنتاکی افزود که بر اساس تحقیقات بازرسانش پس از جستجوی مار-آ لاگو، این غیرمعمول نیست که رؤسای جمهور سابق به طور تصادفی با اسناد طبقه بندی شده دفتر را ترک کنند. او همچنین تصریح کرد که بعید است بایدن کار اشتباهی انجام داده باشد و بیشتر نگران این است که با ترامپ ناعادلانه رفتار شده باشد.

اخبار مربوط به اسناد کشف شده حدود پنج ماه پس از آن منتشر شد که ماموران FBI حکم بازرسی را در استراحتگاه مار-آ-لاگو رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ در فلوریدا اجرا کردند. در این جستجو بیش از 100 سند با علامت های طبقه بندی کشف شد، از جمله برخی از آنها که کاملا محرمانه علامت گذاری شده بودند.

ماه گذشته، دو سند دیگر با علائم طبقه بندی شده در انباری در فلوریدا نه چندان دور از استراحتگاه پالم بیچ ترامپ پیدا شد و به FBI تحویل داده شد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

جستجوی FBI در ماه اوت پس از احضاریه هیئت منصفه بزرگ صادر شد که در ماه مه به دنبال هرگونه اسناد حساس باقی مانده بود.

بایدن روز دوشنبه، پیش از دیدار دوجانبه با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، درباره چگونگی یافتن اسناد طبقه‌بندی شده در دفتر خصوصی وی، به سؤالات فریاد زده خبرنگاران پاسخ نداد.

به گفته ساوبر، مواد طبقه بندی شده در 2 نوامبر توسط وکلای شخصی بایدن کشف شد و دفتر مشاور کاخ سفید به آرشیو ملی اطلاع داد که صبح روز بعد این مواد را در اختیار گرفت.

راسکین گفت: “به نظر می رسد وکلای رئیس جمهور بایدن اقدام فوری و مناسبی برای اطلاع آرشیو ملی در مورد کشف تعداد کمی از اسناد طبقه بندی شده در کابینه قفل شده در مرکز پن بایدن انجام داده اند تا بتوانند به بازداشت دولت فدرال بازگردانده شوند.” وی گفت: اطمینان دارم که دادستان کل اقدامات لازم را برای اطمینان از بررسی دقیق شرایط مربوط به در اختیار داشتن و کشف این اسناد و اتخاذ تصمیم بی طرفانه در مورد هرگونه اقدام دیگری که ممکن است مورد نیاز باشد انجام داده است.

آرشیو ملی فوریه گذشته اعلام کرد که ترامپ باید 15 جعبه اسنادی را که به‌طور نادرست از کاخ سفید گرفته شده بود، بازگرداند، در حالی که معتقد بود باید مدارک بیشتری از زمانی که رئیس‌جمهور سابق در ژانویه 2021 از سمت خود خارج شد، تحویل داده شود.

یک منبع آگاه به ان بی سی نیوز گفت که بایدن تنها زمانی از نگهداری اسناد طبقه بندی شده در دفتر سابقش آگاه شد که توسط وکلای خود مطلع شد که آنها را کشف کرده اند.