نیکی هیلی با به چالش کشیدن ترامپ، نامزدی ریاست جمهوری را اعلام کرد

مدت کوتاهی پس از پیروزی ترامپ، او هیلی را به عنوان سفیر خود در سازمان ملل انتخاب کرد، اقدامی که به هنری مک مستر، معاون فرماندار که اولین مقام منتخب کشور در سراسر ایالت بود که از مبارزات انتخاباتی ترامپ در سال 2016 حمایت کرد، پاداش داد. خروج هیلی راه را برای مک مستر برای صعود به فرمانداری که به دنبالش بود، باز کرد، زیرا هفت سال پیش از آن، یک دوره مقدماتی را به کسی جز هیلی از دست داده بود.

او تأییدیه‌های برجسته‌ای از جمله مارک سنفورد، فرماندار کارولینای جنوبی و سارا پیلین، فرماندار سابق آلاسکا، یکی از عزیزان مهمانی چای، به دست آورد.

کناره گیری او از این سمت در اواخر همان سال، این گمانه زنی را تقویت کرد که او در سال 2020 ترامپ را به چالش خواهد کشید یا پنس را جایگزین پنس خواهد کرد. او هیچ کدام را انجام نداد.

یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات او به عنوان سفیر سازمان ملل در سال 2018 پس از آن اتفاق افتاد که لری کودلو، مدیر شورای اقتصاد ملی، گفت که هیلی زمانی که گفته بود تحریم های روسیه قریب الوقوع است، دچار “گیجی لحظه ای” شده است.

او یک حسابدار بود که اولین پیشنهاد خود را برای مناصب دولتی آغاز کرد و در سال 2004 موفق شد طولانی‌ترین عضو مجلس کارولینای جنوبی را شکست دهد. از سیاستمداران باتجربه

هیلی مرتباً به سابقه خود در سرپیچی از انتظارات سیاسی مباهات می‌کند و می‌گوید: «من هرگز در انتخابات شکست نخورده‌ام و قرار نیست الان شروع کنم.»

چارلستون، اس سی (AP) – نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل، روز سه شنبه نامزدی خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد و اولین رقیب اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای نامزدی جمهوری خواهان در سال 2024 شد.

در صورت انتخاب، هیلی اولین رئیس جمهور زن کشور و اولین رئیس جمهور هندی تبار ایالات متحده خواهد بود.

این اطلاعیه که در یک ویدیوی توییتی ارائه شد، نشان دهنده چهره ای در مورد این مقام سابق کابینه ترامپ است که دو سال پیش گفت که رئیس سابق خود را برای حضور در کاخ سفید در سال 2024 به چالش نمی کشد. اما اخیراً نظر خود را تغییر داده است. ماه‌ها، از جمله مشکلات اقتصادی کشور و نیاز به «تغییر نسلی»، اشاره به سن ترامپ ۷۶ ساله.

برای سال‌ها، هیلی در برابر درخواست‌ها برای حذف پرچم کنفدراسیون از محوطه ایالت هاوس مقاومت می‌کرد، حتی تلاش رقیب برای حذف آن را به عنوان یک شیرین کاری ناامیدکننده معرفی می‌کرد. اما پس از قتل عام و با حمایت دیگر جمهوریخواهان برجسته، هیلی از تصویب قانونی برای برداشتن پرچم دفاع کرد. کمتر از یک ماه پس از قتل سقوط کرد.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2016، هیلی یکی از حامیان اولیه سناتور فلوریدا مارکو روبیو بود که بعداً به سناتور تد کروز تگزاس تغییر مکان داد. او در نهایت گفت که از نامزد حزب حمایت خواهد کرد.

___

با پیروزی خود در سال 2010، هیلی اولین فرماندار زن و اقلیت کارولینای جنوبی شد – و جوانترین فرماندار کشور در 38 سالگی. او در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در سال 2012 جایگاه سخنرانی را به دست آورد و در سال 2016 پاسخ حزب جمهوریخواه را به وضعیت اتحادیه رئیس جمهور باراک اوباما داد.

ترامپ در ماه گذشته در جریان توقف خود در کارولینای جنوبی به WIS-TV گفت که هیلی تماس گرفته تا نظر او را در مورد نامزدی ریاست جمهوری جویا شود. ترامپ به قول قبلی او برای عدم رقابت با او اشاره کرد اما گفت که هیچ تلاشی برای متوقف کردن او نکرده است.

در http://twitter.com/MegKinnardAP می‌توانید با مگ کینارد تماس بگیرید





منبع

ترامپ گفت: «او گفت که هرگز علیه من نامزد نخواهد شد، زیرا من بزرگترین رئیس جمهور بودم، اما مردم نظرات خود را تغییر می‌دهند و آنچه را که در قلبشان است تغییر می‌دهند.» “بنابراین گفتم، اگر دلت می‌خواهد این کار را انجام دهی، باید بروی آن را انجام بدهی.”

پس از شورش 6 ژانویه 2021، هیلی ابتدا درباره آینده سیاسی ترامپ تردید کرد اما گفت که در سال 2024 ترامپ را به چالش نمی کشد. او بعداً مسیر خود را تغییر داد و از دلایل خود به تورم، جنایت، مواد مخدر و “سیاست خارجی درهم ریخته” اشاره کرد. برای در نظر گرفتن کمپین کاخ سفید.

با تایید سنا، هیلی اولین سرخپوست آمریکایی در کابینه ریاست جمهوری شد.

هیلی، 51 ساله، اولین نفر در صف طولانی جمهوری خواهانی است که انتظار می رود در ماه های آینده کمپین های انتخاباتی سال 2024 را راه اندازی کنند. از جمله ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق، مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق و سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی از جمله آنها هستند.

هیلی در طول تقریباً دو سال تصدی مسئولیت خود، در برخی مواقع با سایر مقامات دولتی دشمنی داشت و در عین حال شخصیت عمومی خود را تقویت می کرد.

در عوض، هیلی به کارولینای جنوبی بازگشت، جایی که خانه‌ای در جزیره ثروتمند کیاوا خرید، به هیئت مدیره شرکت هواپیماسازی بوئینگ پیوست، خود را در مدار سخنرانی راه اندازی کرد و دو کتاب از جمله خاطرات نوشت.

در این ویدئوی سه و نیم دقیقه‌ای، هیلی به گذشته اشاره کرد و گفت: «نه سیاه‌پوست، نه سفیدپوست بزرگ شده است – من متفاوت بودم».

هیلی، دختر مهاجران هندی، در یک شهر کوچک در کارولینای جنوبی با طعنه‌های نژادپرستانه بزرگ شد و مدت‌هاست که به این تأثیر بر قوس شخصی و سیاسی خود اشاره کرده است.

او پاسخ داد: “با تمام احترامی که برای من قائلم، من گیج نمی شوم.” نیمه اول نقل قول عنوان خاطرات او در سال 2019 شد.

لحظه تعیین‌کننده زمان هیلی به عنوان فرماندار پس از قتل نه نفر از ساکنان سیاه‌پوست در کلیسای چارلستون در سال 2015 توسط یک طرفدار برتری‌طلب سفیدپوست که پرچم‌های کنفدراسیون را در دست گرفته بود، رخ داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که قصد دارد در سال 2024 مجدداً انتخاب شود و هر گونه تلاش برای نامزدی دموکرات ها را متوقف کند.

با وجود این، هیلی اصرار داشت که آمریکا یک کشور نژادپرست نیست: “هیچ چیز نمی تواند دور از حقیقت باشد.” در پس‌زمینه ویدیوی او تصاویری از گزارش‌های رسانه‌ای مربوط به «پروژه 1619» برنده جایزه پولیتزر مجله نیویورک تایمز پخش می‌شد که تاریخ کشور را حول محور برده‌داری متمرکز می‌کرد.

«تو باید این را در مورد من بدانی. من با قلدرها تحمل نمی کنم هیلی گفت و وقتی پاشنه پا بپوشید، بیشتر به آنها آسیب می رساند. من نیکی هیلی هستم و در حال نامزدی برای ریاست جمهوری هستم.

هیلی هرگز در این ویدئو با نام ترامپ را نام نمی برد، در عوض می گوید: «تشکیلات واشنگتن بارها و بارها ما را شکست داده است»، هیلی به فراخوانی برای «نسل جدیدی از رهبری» متمایل می شود، که به مضمون اصلی پیام رسانی او تبدیل شده است. تا راه اندازی.