نیروهای ایرانی در کریمه از حملات پهپادهای روسیه حمایت می کنند

وی افزود که دولت بایدن به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران است و به دنبال راه‌هایی برای سخت‌تر کردن ایران برای فروش چنین تسلیحاتی به روسیه است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه ای گفت: «این حملات بزدلانه هواپیماهای بدون سرنشین اقدامی مایوس کننده است. این افراد و یک تولیدکننده با فعال کردن این اعتصابات باعث رنج و عذاب بی‌شمار مردم اوکراین شده‌اند. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها در قبال اقدامات خود پاسخگو خواهند بود.»

زلنسکی هفته گذشته گفت که روسیه 2400 دستگاه به ایران سفارش داده است.

در حالی که بریتانیا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات و شرکت‌های ایرانی متهم به تهیه پهپادها اعلام کرد، کاخ سفید درباره کمک ایران به روسیه صحبت کرد.

کربی گفت: «ما در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیستیم. چیزی که ما روی آن تمرکز کرده‌ایم این است که مطمئن شویم رژیم را به خاطر رفتار آنها با معترضان مسالمت‌آمیز در کشورشان و حمایت از آن معترضان مسئول می‌دانیم.»

تارا کاپ، نویسنده آسوشیتدپرس در گزارشی مشارکت داشت.



منبع

کربی گفت: «اطلاعاتی که ما داریم این است که ایرانی‌ها مربیان و پشتیبانی فنی در کریمه قرار داده‌اند، اما این روس‌ها هستند که خلبانی را انجام می‌دهند.»

واشنگتن (AP) – کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ایرانی «مستقیماً در زمین درگیر» در کریمه هستند و از حملات پهپادی روسیه به نیروگاه‌های برق اوکراین و دیگر زیرساخت‌های کلیدی حمایت می‌کنند و مدعی شد که شواهد نگران‌کننده‌ای از تعمیق نقش تهران در کمک به روسیه دارد. رنج غیرنظامیان اوکراینی درست زمانی که هوا سرد می شود.

روس‌ها در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای به پهپادهای ایران و همچنین موشک‌های کروز کالیبر و اسکندر برای انجام رگبار حملات علیه زیرساخت‌ها و اهداف غیرنظامی اوکراین روی آورده‌اند. رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی این هفته گفت که نیروهای روسیه از 10 اکتبر 30 درصد از نیروگاه های اوکراین را نابود کرده اند.

مرگ او و ناآرامی های متعاقب آن در حالی رخ داد که دولت تلاش می کند ایران را به توافق هسته ای که با میانجیگری دولت اوباما و توسط دولت ترامپ لغو شد، بازگرداند.

کربی گفت: «سیستم‌ها خود دچار شکست بودند و مطابق با استانداردهایی که ظاهراً مشتریان انتظار داشتند، عمل نمی‌کردند». بنابراین ایرانی‌ها تصمیم گرفتند برای کمک به روس‌ها از مربی‌ها و پشتیبانی فنی استفاده کنند.

صنایع هوایی شاهد، سازنده ایرانی پهپادهای مورد استفاده روسیه نیز دچار مسدود شدن دارایی شد.

دولت بایدن جزئیات بیشتری درباره دخالت ایران در کمک به جنگ روسیه در لحظه حساس منتشر کرد. دولت آمریکا به دلیل سرکوب وحشیانه اعتراضات ضد دولتی که با مرگ مهسا امینی 22 ساله که در بازداشتگاه امنیتی ایران جان باخت، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرده است.

مقامات کاخ سفید می‌گویند که تحریم‌های بین‌المللی، از جمله کنترل صادرات، روس‌ها را در تنگنا قرار داده است، زیرا آنها تلاش می‌کنند ذخایر مهمات و مهمات هدایت‌شونده دقیق را که در طول جنگ تقریباً هشت ماهه کاهش یافته‌اند، دوباره ذخیره کنند. در نتیجه، روسیه مجبور شده است برای تسلیحات به ایران و همچنین کره شمالی متوسل شود.

ایالات متحده برای اولین بار در تابستان امسال فاش کرد که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را برای پرتاب علیه اوکراین می‌خرد. ایران فروش مهمات خود به روسیه را رد کرده است.

پلیس اخلاق امینی را ماه گذشته به دلیل عدم پوشاندن روسری اسلامی موسوم به حجاب که برای زنان ایرانی اجباری است، بازداشت کرده بود. امینی در کلانتری سقوط کرد و سه روز بعد جان باخت.

سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ناظر بر شعبه‌های ارتش که هواپیماهای بدون سرنشین روسیه را تأمین می‌کنند، از جمله افرادی بود که توسط انگلیسی‌ها با مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر مواجه شدند. سرتیپ سرلشکر سید حجت‌الله قریشی، مذاکره‌کننده کلیدی ایران در این توافق؛ و سرتیپ سرلشکر سعید آقاجانی، رئیس فرماندهی پهپاد نیروی هوافضای سپاه پاسداران.

کربی گفت که دولت امید چندانی به احیای توافق هسته ای ایران به زودی ندارد.

سرتیپ نیروی هوایی ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت که مقامات نظامی «تعجب نخواهند کرد» اگر روس‌ها «با توجه به وضعیتشان» به دنبال هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری از ایران باشند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت که ایران «تعداد نسبتاً کمی» پرسنل خود را به کریمه، بخشی از اوکراین که بر خلاف قوانین بین‌المللی در سال 2014 به طور یکجانبه توسط روسیه ضمیمه شد، فرستاده است تا به نیروهای روسی در پرتاب پهپادهای ساخت ایران کمک کند. اوکراین. به گفته دولت بریتانیا، اعضای شاخه ای از سپاه پاسداران برای کمک به نیروهای روسیه در استفاده از پهپادها اعزام شدند.

مقامات آمریکایی بر این باورند که ایران ممکن است پرسنل نظامی را برای کمک به روس ها مستقر کرده باشد تا حدی به دلیل عدم آشنایی روس ها با هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران. یافته‌های اطلاعاتی ایالات متحده که از طبقه بندی خارج شده بودند نشان داد که روس‌ها بلافاصله پس از تحویل پهپادها در ماه اوت، با مشکلات فنی در مورد پهپادها مواجه شدند.

افشای یافته های اطلاعاتی آمریکا در حالی صورت می گیرد که دولت بایدن به دنبال افزایش فشار بین المللی بر تهران برای عقب نشینی از کمک به روسیه در بمباران اهداف غیرنظامی نرم اوکراینی با کمک پهپادهای ساخت ایران است.

این هفته در سازمان ملل متحد، اوکراین ایران را به نقض ممنوعیت شورای امنیت در مورد انتقال پهپادهایی با قابلیت پرواز 300 کیلومتر (180 مایل) متهم کرد. بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده قویاً از ادعای اوکراین مبنی بر انتقال پهپادها به روسیه و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 که توافق هسته ای بین ایران و شش کشور آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان را تایید کرد، حمایت می کنند. در محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای.