ناتو رسما از سوئد و فنلاند دعوت کرد. ایالات متحده حضور نظامی اروپا را گسترش خواهد داد: خلاصه 29 ژوئن

◄ در اولین روز از نشست سران ناتو، متحدان یک مفهوم استراتژیک جدید برای ائتلاف را تصویب کردند که در آن توضیح می‌دهد که چگونه تهدیدها و چالش‌های امنیتی را در حرکت رو به جلو برطرف می‌کند. این سند حاوی بیانیه ای است که روسیه را به عنوان “مهم ترین و مستقیم ترین تهدید” برای امنیت متحدان تعریف می کند.

آمریکا امروز در تلگرام: به کانال جنگ روسیه و اوکراین ما بپیوندید تا به‌روزرسانی‌ها را مستقیماً در تلفن خود دریافت کنید

پیشنهاد عضویت به دو کشور اسکاندیناوی روز سه‌شنبه زمانی که ترکیه مخالفت خود را پس از مذاکره درباره توافقی که نگرانی‌های مربوط به گروه‌های شورشی کرد را که ترکیه تروریست می‌داند، برطرف کرد، به واقعیت تبدیل شد. عضویت در ناتو مستلزم رأی متفق القول کشورهای عضو است.

این یک شکست برای او است. چارلز کوپچان، کارشناس ارشد شورای روابط خارجی، یک اندیشکده متخصص در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، می‌گوید: «این یک لگد است».

بایدن روز چهارشنبه پس از ورود به نشست ناتو در مادرید اعلام کرد که ایالات متحده اولین مقر دائمی خود را در لهستان ایجاد می کند، یک تیپ چرخشی اضافی در رومانی حفظ می کند و استقرار چرخشی خود را در منطقه بالتیک افزایش می دهد.

این وزارتخانه گفت که این شامل قایق‌های تفریحی، سایر کشتی‌ها و املاک لوکسی که توقیف شده‌اند یا 300 میلیارد دلار وجوه بانک مرکزی روسیه که مسدود شده‌اند، نمی‌شود.

— فرانچسکا چمبرز و مایکل کالینز

رئیس اطلاعات ایالات متحده می گوید پوتین همچنان قصد دارد بیشتر اوکراین را تصاحب کند

بر اساس پستی در اکانت تلگرامی وزارت دفاع این کشور، دولت اوکراین بزرگترین تبادل اسیر جنگی خود را با ۱۴۴ سرباز بازگشت به کشور اعلام کرد.

پوتین در نشستی با رهبران کشورهای اطراف دریای خزر، این تصور را که برنامه‌هایش نتیجه معکوس داشته است را رد کرد و گفت: «برای ما، عضویت فنلاند و سوئد شبیه به عضویت اوکراین نیست. آنها این را به خوبی درک می کنند.»

با مخالفت ترکیه، ناتو همچنین قصد دارد با استقبال از سوئد و فنلاند که قبلاً غیرمتعهد نیستند، که نسبت به تجاوز روسیه محتاط شده اند، به 32 کشور گسترش یابد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که این جنگ “بزرگترین بازسازی دفاع جمعی ما از زمان پایان جنگ سرد” را به ارمغان آورده است.

این بانک گفت: مصر وام 500 میلیون دلاری از بانک جهانی برای کمک به تامین مالی خرید گندم با هدف تامین غذای یارانه ای برای خانوارهای فقیر کشور دریافت خواهد کرد، زیرا قیمت ها به دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

این حمله با محکومیت بین‌المللی مواجه شد و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آن را “جنایت جنگی جدید” خواند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از سازمان ملل خواست تا یک دادگاه بین‌المللی برای تحقیق ایجاد کند.

کارگروه REPO 30 میلیارد دلار از الیگارش ها مصادره کرده است

از این تعداد، 95 نفر در دفاع از کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ویران شده جنوبی ماریوپول که هفته ها پیش توسط روسیه تسخیر شده بود، مشارکت داشتند. دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلب جمهوری خلق دونتسک، گفت که هر دو طرف همان تعداد سرباز را آزاد کردند.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: به‌روزرسانی‌های اوکراین: ناتو از سوئد و فنلاند به اتحاد دعوت کرد





منبع

کارگروه REPO به نام اختصاری خود عمل می کند.

مشارکت: آسوشیتدپرس

او گفت: “ما بین اهداف نظامی کوتاه مدت پوتین در این زمینه و ظرفیت نظامی او، نوعی عدم تطابق بین جاه طلبی های او و آنچه ارتش قادر به انجام آن است، احساس می کنیم.”

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، کمیته چندملیتی که مسئول مصادره ثروت نخبگان روسیه متحد با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین است، 30 میلیارد دلار از اموال و دارایی های الیگارشی های تحریم شده را در 100 روز اول خود مسدود و مسدود کرده است.

در این ارزیابی آمده است: “طراحان روسی به احتمال زیاد تمایل به پذیرش سطح بالایی از خسارات جانبی را در صورت احساس ضرورت نظامی در حمله به یک هدف، ادامه می دهند.” موشک مرکز خرید کرمنچوک را منفجر کرد.

وزارت خزانه داری درباره گروه ضربت REPO که مخفف نخبگان، نیابت ها و الیگارش های روسیه است، گفت: «ما همچنان به افزایش هزینه های روسیه برای جنگ ادامه می دهیم. کمیسیون اروپا گروه ضربت Freeze and Seize خود را برای همکاری با گروه REPO ایجاد کرده است.

احتمال گسترش ناتو یک ضربه بزرگ برای پوتین است

آخرین تحولات

گسترش ناتو به 32 کشور، که با دعوت سوئد و فنلاند برای پیوستن به آن در روز چهارشنبه به واقعیت نزدیک‌تر شد، نشان دهنده ضربه بزرگی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که سال‌ها از نزدیک شدن ائتلاف امنیتی به آستانه کشورش انتقاد می‌کرد.

هاینز که در یک رویداد در واشنگتن صحبت می کرد، گفت که پوتین «عملاً همان اهداف سیاسی را دارد که قبلاً داشت، یعنی می‌خواهد بیشتر اوکراین را بگیرد» و آن را از ناتو دور کند.

پوتین از آرزوهای اوکراین برای پیوستن به ناتو به عنوان یکی از دلایل آغاز “عملیات ویژه” خود یاد کرد. پس از شروع جنگ، که برای چندین دهه غیرمتعهد بودند، بر آن شدند تا به دنبال حفاظت قوی تر باشند.

◄ دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، که به لطف مداخله نیروهای روسیه در سال 2015 در بحبوحه جنگ داخلی در قدرت باقی ماند، گفت که «استقلال و حاکمیت» جمهوری‌های جدایی‌طلب شرقی اوکراین در استان‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت خواهد شناخت.

سربازان در لهستان اولین نیروهای دائمی ایالات متحده در جناح شرقی ناتو را نمایندگی خواهند کرد. ائتلاف قصد دارد تا سال آینده ذخایر تجهیزات و مهمات را در شرق ایجاد کند و حجم کلی نیروی واکنش سریع خود را تقریباً هشت برابر کند، از 40000 به 300000 سرباز.

مقامات نروژی اعلام کردند که یک حمله سایبری در ۲۴ ساعت گذشته وب‌سایت‌های عمومی و خصوصی در نروژ را به طور موقت از بین برده است و یک گروه جنایتکار طرفدار روسیه را عامل احتمالی آن می‌دانند.

انگلیس می گوید حمله موشکی روسیه به مرکز خرید ممکن است یک حادثه بوده باشد

در همان روزی که ناتو رسماً از سوئد و فنلاند برای پیوستن به ائتلاف امنیتی دعوت کرد، رئیس جمهور جو بایدن گفت که ایالات متحده حضور نظامی خود را در شرق اروپا در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین افزایش خواهد داد.

Avril Haines، مدیر اطلاعات ملی، یک “مبارزه سخت” طولانی را پیش بینی می کند که در آن روسیه بخش هایی از منطقه شرقی دونباس را که قبلاً کنترل می کند حفظ می کند و تا پاییز کنترل خود را بر جنوب مستحکم می کند اما احتمالاً فراتر از آن نمی رود.

حمله هوایی که روز دوشنبه در یک مرکز خرید اوکراینی منجر به کشته شدن 18 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد، همانطور که مقامات روسی ادعا کرده‌اند ممکن است واقعاً یک حادثه بوده باشد، اما فرماندهان آنها در به خطر انداختن غیرنظامیان در تعقیب دستاوردهای نظامی تردیدی ندارند.

این بر اساس آخرین ارزیابی اطلاعاتی است از وزارت دفاع بریتانیاکه نشان می دهد نادرستی بمباران روسیه قبلاً در این جنگ تلفات گسترده ای را به همراه داشته است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اهداف خود در اوکراین را تغییر نداده است، اگرچه آنها واقع بینانه به نظر نمی‌رسند.

روسیه به پیشرفت های تدریجی خود در لیسیچانسک، آخرین شهر در استان لوهانسک که تحت فرمانش نیست، ادامه می دهد. نیروهای متجاوز و متحدان جدایی طلب آنها 95 درصد از لوهانسک و حدود نیمی از دونتسک را که عمدتاً دونباس روسی زبان را تشکیل می دهند، کنترل می کنند.

اوکراین بزرگترین تبادل اسرا را با روسیه از زمان آغاز جنگ انجام می دهد

یادداشت سردبیر: این صفحه اخبار مربوط به اوکراین در روز چهارشنبه 29 ژوئن را خلاصه می کند.