مورکوفسکی در انتخابات سنای آلاسکا برنده شد

مورکوفسکی در روز انتخابات گفت: “من هم به او رای ندادم.”



منبع

مورکوفسکی تنها جمهوری‌خواه سنا بود که سال گذشته در دادگاه استیضاح ترامپ رای داد و امسال در رای‌گیری بود. ترامپ محکوم نشد. اما رای او برای رئیس جمهور سابق، که قول داد علیه او کمپین تبلیغاتی کند، دردناک بود.

تشیباکا از یک سوپر PAC همسو با رهبر جمهوری خواه سنا میچ مک کانل به دلیل اجرای تبلیغات علیه او انتقاد کرد زیرا گفت که این منابع می توانسته برای کمک به جمهوری خواهان در ایالت های دیگر استفاده شود.

مورکوفسکی در انتخابات رده‌بندی ۸ نوامبر، تشیباکا را شکست داد. نتایج روز چهارشنبه اعلام شد، زمانی که مقامات انتخاباتی پس از اینکه هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرای انتخاب اول را به دست نیاوردند، نتایج رتبه بندی شده را جدول بندی کردند.

او گفت که “قرمزها” یا نامزدهای جمهوری خواه را در برگه رای خود رتبه بندی کرده است – اما نه در رقابت های سنا. او گفت که مورکوفسکی را کاندیدای “قرمز” نمی داند.

او در تظاهراتی در انکوریج در ماه ژوئیه برای تشیباکا و سارا پیلین، که نامزدی آنها برای کرسی تنهای آلاسکا در مجلس ایالات متحده آمریکا را تایید کرد، ظاهر شد. او اخیراً در اواخر اکتبر در یک تلرالی برای Tshibaka شرکت کرد. تشیباکا که قبل از دو سال رهبری وزارت امور خارجه آلاسکا در دفاتر بازرسان فدرال کار می کرد، کمک به ترامپ برای افزایش به رسمیت شناختن نام او و تقویت نامزدی او را اعتبار می داند.

در سال 2020، قبل از انتخابات آن سال و خیلی قبل از اینکه تشیباکا وارد رقابت‌های سنا شود، ترامپ پس از انتقاد از مورکوفسکی، برنامه‌های خود را برای مبارزات انتخاباتی علیه مورکوفسکی اعلام کرد: «هر نامزدی را آماده کنید، خوب یا بد، من اهمیتی نمی‌دهم، من آن را تأیید می‌کنم. اگر نبض داری، من با تو هستم!»

انتخابات امسال بر اساس سیستم جدیدی که توسط رای دهندگان در سال 2020 تأیید شده بود برگزار شد که انتخابات مقدماتی حزب را با انتخابات مقدماتی آزاد جایگزین کرد و رأی گیری رتبه بندی شده را در انتخابات عمومی برقرار کرد. بر اساس سیستم مقدماتی باز، چهار رأی دهنده برتر، صرف نظر از وابستگی حزبی، به انتخابات عمومی راه می یابند.

این رقابت همچنین شامل پت چسبرو دموکرات و باز کلی جمهوریخواه بود که پس از انتخابات مقدماتی اوت مبارزات انتخاباتی خود را به حالت تعلیق درآورد و از تشیباکا حمایت کرد.

مورکوفسکی که سال گذشته توسط رهبران حزب جمهوری خواه ایالتی به دلیل جرایمی از جمله رای استیضاح او مورد انتقاد قرار گرفت، در طول مبارزات انتخاباتی که در آن بر تمایل به کار بر روی خطوط حزبی تاکید می کرد و بر سوابق و ارشدیت خود تاکید می کرد، توجه چندانی به ترامپ نداشت. مورکوفسکی، یک میانه رو که از سال 2002 در سنا بوده است، پس از مرگ دون یانگ، نماینده جمهوری خواه در ماه مارس، که به مدت 49 سال کرسی مجلس آلاسکا را در اختیار داشت، ارشدترین عضو هیئت کنگره آلاسکا است.

مورکوفسکی با دعواهای سخت انتخاباتی بیگانه نیست. او در سال 2010 پس از باخت مقدماتی حزب خود در برابر یک حزب جمهوری خواه حزب چای، در مبارزات انتخاباتی عمومی پیروز شد. با ورود به این رقابت، او هرگز در انتخابات عمومی با بیش از 50 درصد آرا پیروز نشده بود.

جونو، آلاسکا (AP) – لیزا مورکوفسکی، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، با شکست رقیب جمهوری‌خواه مورد تایید دونالد ترامپ، کلی شیباکا، در انتخابات مجدد پیروز شد.