مدیر سابق سیا می گوید که ادعای متحد ترامپ مبنی بر اینکه می تواند فورا اسناد را از حالت طبقه بندی خارج کند، «بسیار BS» است.

لئون پانتا که در دولت اوباما به عنوان وزیر دفاع و مدیر سیا خدمت می کرد، روز دوشنبه به جیک تاپر از سی ان ان گفت که فرآیندی برای از حالت طبقه بندی اطلاعات محرمانه دولتی وجود دارد و نیاز به امضای آژانس های دیگر دارد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

به گزارش تایمز، در حالی که روسای جمهور می توانند اسناد را بدون نیاز به مراجعه به سایر مقامات دولتی برای تایید از طبقه بندی خارج کنند، این امر بسیار نادر است.

اظهارات پانتا پس از آن مطرح شد که کش پاتل، یکی از مقامات سابق پنتاگون در دوران ترامپ، مدعی شد که ترامپ تمام اسنادی را که به مارآلاگو برده بود، از حالت طبقه بندی خارج کرده است.

پاتل به “Sunday Morning Futures” شبکه فاکس نیوز گفت که ترامپ به عنوان رئیس جمهور این قدرت را داشت که “به معنای واقعی کلمه روی مجموعه ای از اسناد بایستد و بگوید “اینها اکنون از حالت طبقه بندی خارج شده اند”، همانطور که در کلیپی به اشتراک گذاشته شده توسط Mediaite دیده می شود.

به گفته نیویورک تایمز، “مقامات طبقه بندی اصلی” در ادارات و آژانس های فدرال قدرت طبقه بندی و طبقه بندی اطلاعات را دارند.

ماموران اف بی آی حدود 20 جعبه اقلام از اقامتگاه مار-آ-لاگو ترامپ در فلوریدا را در جریان حمله هفته گذشته خود کشف کردند، از جمله 11 مجموعه اسنادی که به صورت فوق محرمانه مشخص شده بودند و فقط در یک مرکز امن دولتی تعیین شده بودند.

یکی از متحدان ترامپ گفت که رئیس جمهور سابق تمام اسنادی را که به مارآلاگو آورده بود از حالت طبقه بندی خارج کرده است.

  • دونالد ترامپ در Mar-a-Lago در پالم بیچ، فلوریدا.NICHOLAS KAMM/AFP از طریق Getty Images

    • پانتا به سی ان ان گفت: «اگر رؤسای جمهور بخواهند از طبقه بندی خارج کنند، باید این روند را دنبال کنند که اساساً مستلزم ارجاع آن به آژانس هایی است که مسئول طبقه بندی آن مطالب هستند». آنها در مورد اینکه آیا آن مطالب باید از حالت طبقه بندی خارج شود یا نه، حرفی برای گفتن دارند.

      اما هیچ مدرکی وجود ندارد که او از رویه ای برای انجام این کار پیروی کرده است.

      او افزود: “بنابراین هیچ چیزی وجود ندارد که من از آن آگاه باشم که نشان دهد گامی رسمی از سوی این رئیس جمهور برای حذف محرمانه از هر چیزی برداشته شده است. در حال حاضر، این تقریباً BS است.”

      کش پاتل گفت که ترامپ به عنوان رئیس جمهور این قدرت را دارد که فورا اسناد دولتی را از حالت طبقه بندی خارج کند.

    • لئون پانتا، رئیس سابق سیا، این ادعا را رد کرد و گفت که یک روند کامل برای از حالت طبقه بندی خارج می شود.

    ترامپ، مارآ لاگو

    مدیر سابق سیا ادعای یکی از متحدان دونالد ترامپ مبنی بر اینکه رئیس جمهور سابق قدرت دارد فوراً اسناد دولتی را از حالت طبقه بندی خارج کند، رد کرد و آن را “تقریبا BS” خواند.

    پاتل گفت: «این یک واقعیت کلیدی است که اکثر آمریکایی‌ها از آن غافل هستند: رئیس‌جمهور ترامپ، به‌عنوان رئیس‌جمهور مستقر، مرجعی یک‌جانبه برای حذف طبقه‌بندی است.»

    طبق بیانیه‌ای که روز جمعه در فاکس نیوز خوانده شد، ترامپ قبلاً استدلال کرده بود که در زمانی که رئیس‌جمهور بود، «دستور ثابتی داشت که اسنادی که از دفتر بیضی‌شکلی که به محل اقامت منتقل شده بودند، از حالت طبقه‌بندی خارج شده بودند».

    نمایندگان ترامپ بلافاصله به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ ندادند.