محاسبات جدید نشان می دهد که مایل ها دور از یک انفجار هسته ای ممکن است برای زنده ماندن کافی نباشد مگر اینکه بدانید کجا باید پنهان شوید.

با استفاده از این مدل‌ها، آن‌ها نحوه حرکت موج ضربه‌ای را در ساختمان‌ها – از جمله اتاق‌ها، دیوارها، گوشه‌ها، درها، راهروها، پنجره‌ها و درها – در فاصله‌های 2.5 مایلی تا 30 مایلی از محل انفجار محاسبه کردند.

شبیه سازی سرعت هوا از انفجار هسته ای از طریق یک اتاق داخلی

با این حال، جایی که مکان مناسب است، جایی است که نتایج محققان جالب می شود.

اگر فردا بمب هسته ای در شهر شما انداخته شود، می دانید کجا باید پناه بگیرید؟ جنگ هسته‌ای فکر وحشتناکی است، اما برای تیمی از محققان دانشگاه نیکوزیا در قبرس، این موضوع مهم‌ترین نکته است.

این تیم یک انفجار هسته ای از یک بمب اتمی 750 کیلوتنی را شبیه سازی کرد. برای مرجع، بمب هایی که ایالات متحده در هیروشیما پرتاب کرد 15 کیلو تن و در ناکازاکی 25 کیلوتن بود. بنابراین، به طور متوسط، حدود 37 برابر کوچکتر از بمب در شبیه سازی محققان است.

هرگز به پیامدهای هسته ای و سبک زندگی آخرالزمانی که ممکن است بعد از این واقعیت با آن مواجه شوید اهمیت ندهید. زنده ماندن از آن یک نوع مطالعه کاملا متفاوت است.

این شبیه سازی به آنها کمک کرد تا نقاط امن و ناامن داخلی را شناسایی کنند تا در هنگام حمله هسته ای پناه بگیرند.

  • دانشمندان یک انفجار هسته ای را 37 برابر قوی تر از هیروشیما و ناکازاکی شبیه سازی کردند.

  • ایوانیس ویلیام کوکیناکیس، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: «خطرناک ترین مکان های سرپوشیده که باید از آن اجتناب کرد، پنجره ها، راهروها و درها هستند.

    دریکاکیس گفت: “جنگ هسته ای یک موضوع جدی است که منجر به ویرانی گسترده خواهد شد. برای چندین دهه، جامعه بین المللی فکر می کند که چنین احتمالی وجود نخواهد داشت. با این حال، لفاظی در سراسر جهان تغییر کرده است.”

    حمله روسیه به اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین.رویترز

  • تصویری از نحوه حرکت موج شوک در داخل اتاقی با راهروهای باریک که باعث افزایش سرعت و فشار می شود.I. Kokkinakis و D. Drikakis، دانشگاه نیکوزیا، قبرس

    هنگامی که یک بمب هسته ای منفجر می شود، نه تنها تشعشعاتی به شکل نور درخشان و کورکننده و گرمای سوزان ایجاد می کند، بلکه امواج ضربه ای قدرتمندی نیز ایجاد می کند که می تواند ده ها مایل را طی کند.

    در یک مطالعه اخیر، محققان محاسبه کردند که چگونه انفجار ناشی از یک انفجار هسته ای می تواند بر افرادی که در داخل خانه پناه می گیرند تأثیر بگذارد و دریافتند که حتی اگر برای زنده ماندن از انفجار در فاصله ای امن از انفجار باشید، ممکن است همچنان در معرض خطر فوری باشید.

    هیگلی گفت: مفهوم گسترده این تحقیق این است که می تواند به درک چگونگی محافظت از خود در صورت انفجار هسته ای کمک کند.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



    منبع

    این اولین مطالعه ای است که تاثیر امواج شوک هسته ای را بر انسان در داخل خانه نشان می دهد.

    تصویری از موج ضربه ای یک بمب هسته ای 750 کیلویی 10 ثانیه پس از انفجار. این موج قبلاً 2.8 مایل (4.6 کیلومتر) را طی کرده است.I. Kokkinakis و D. Drikakis، دانشگاه نیکوزیا، قبرس

    همانطور که مقاله اشاره کرد، اگر خیلی به انفجار نزدیک باشید، کار زیادی نمی‌توان انجام داد. کاترین هیگلی، استاد زیست شناسی تشعشعی در دانشگاه ایالتی اورگان که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت.

    آماده شدن برای آینده ای مبهم

    آتش در سمت چپ عکس به دلیل انفجار ناشی از پهپادهای روسی.

    نویسندگان بر این باورند که این یافته‌ها می‌تواند به کارشناسان ایمنی هسته‌ای کمک کند تا راهبردهای بهتری برای کاهش آسیب ناشی از انفجارهای اتمی و نشت تشعشعات ابداع کنند. آنها امیدوارند که نتایج حاصل از این مطالعه بتواند توسعه ساختمان های ضد انفجار هسته ای را در آینده نیز راهنمایی کند.

    دریکاکیس گفت: تهاجم روسیه به اوکراین این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است ما به جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر شویم و یکی از انگیزه‌های اصلی آن‌ها برای این مطالعه «لفاظی فزاینده درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای» بود.

    یک کلاهک با این بزرگی احتمالاً همه چیز را در فاصله 2.5 مایلی محو می کند، اما افرادی که فراتر از این شعاع هستند، اگر در مکان مناسب یک سازه محکم پناه بگیرند، ممکن است شانس داشته باشند.

    همچنین شایان ذکر است که خود ساختمان مهم است. به عنوان مثال، شما نمی خواهید در یک کلبه چوبی پناه بگیرید.

    دریکاکیس به اینسایدر گفت: “انفجار با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی با وضوح بالا و مرتبه بالا شبیه سازی شده است.”

    بهترین مکان در نیمه ساختمان دورتر از انفجار، در اتاقی بدون پنجره است. اما کوکیناکیس به اینسایدر گفت: «حتی در اتاق جلویی که روبروی انفجار است، اگر در گوشه‌های دیوار رو به انفجار قرار بگیریم، می‌توان از سرعت‌های هوایی بالا در امان بود».

    این امواج شوک هستند که به طور بالقوه برای افرادی که در فاصله کافی امن از گلوله آتش هستند کشنده هستند.

    محققان گفتند که آنها انفجار یک بمب 750 کیلوتنی را بر اساس موشک روسی Sarmat، یک موشک ICBM که کرملین در آوریل گذشته آزمایش کرد، مدلسازی کردند.

    آنها گزارش دادند که جیب‌های باریک در داخل ساختمان‌ها مانند درها و راهروها می‌توانند مانند یک تونل باد عمل کنند و موج ضربه‌ای را تا فشارهای خطرناکی تا ۱۸ برابر وزن بدن انسان تسریع کنند – به راحتی به اندازه کافی برای خرد کردن استخوان‌ها.

    ساختمان‌های بتنی مستحکم به اندازه کافی دور از انفجار هسته‌ای بهترین گزینه برای بقای فراتر از یک پناهگاه زیرزمینی هستند.میریفادا / گتی ایماژ