قاضی با درخواست اصلی ترامپ موافقت کرد و بخش‌هایی از تحقیقات جنایی را به تأخیر انداخت

کانن فوراً به درخواست ترامپ مبنی بر پس گرفتن سریعتر اموالش پاسخ نداد.

ترامپ درخواست کرده بود که یک استاد ویژه، یک وکیل شخص ثالث، مطالب ضبط شده در 8 اوت را بررسی کند تا مسائل بالقوه وکیل-موکل یا امتیازات اجرایی را ارزیابی کند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

بر اساس فهرست دقیق اموال توقیف شده، ترامپ، زمانی که FBI حکم بازرسی را در 8 اوت اجرا کرد، بیش از 11000 سند دولتی در املاک خود در مار-آ-لاگو داشت. تعداد کل صفحات اسناد دولتی دارای علامت های طبقه بندی شده که در ماه های ژانویه، ژوئن و آگوست از Mar-a-Lago به دست آمده اند – حداقل – بیش از 900 صفحه است، اگرچه تعداد کل واقعی بسیار بیشتر است.

کانن با اشاره به ادامه بررسی امنیت ملی نوشت: این حکم “به طور موقت دولت را از بررسی و استفاده از مواد توقیف شده برای اهداف تحقیقاتی ملزم می کند.”

او نوشت: “شاکی علاوه بر محرومیت از اسناد شخصی بالقوه مهم که به تنهایی آسیب واقعی ایجاد می کند، از طریق افشای نادرست اطلاعات حساس به مردم با آسیب احتمالی غیرقابل اندازه گیری روبرو می شود.”

بر اساس سوابق دولتی، به بازرسان فدرال 60 سند با عنوان “فوق محرمانه”، 162 با برچسب “SECRET” و 103 با طبقه بندی “محرمانه” داده شده یا ضبط شده است. علاوه بر این، ترامپ 48 پوشه خالی با “بنر طبقه بندی شده” و 42 پوشه خالی دیگر با علامت “بازگشت به دستیار نظامی وزیر ستاد” پیدا شد.

در یک ضربه بزرگ برای دولت، یک قاضی فدرال درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را برای یک استاد ویژه برای نظارت بر تمام شواهدی که FBI ماه گذشته از دارایی وی در مار-آ-لاگو ضبط کرده بود، تأیید کرد و به طور موقت بخش هایی از تحقیقات وزارت دادگستری را مسدود کرد.

کانن اجازه داد تا بررسی امنیت ملی در مورد سوابق ادامه یابد اما به طور موقت دولت را از بررسی و استفاده از آنها برای “اهداف تحقیقاتی” خود مسدود کرد. او به طور سیستماتیک استدلال های وزارت دادگستری مبنی بر اینکه درخواست ارشد ویژه ترامپ خیلی دیر ارائه شده است، غیرضروری است و اینکه ترامپ حق بررسی ندارد، زیرا اسناد مورد بحث را که توقیف شده است، ندارد، رد کرد.

کانن حتی در حکمرانی عمدتاً برای ترامپ، با دولت موافق بود که هیچ مدرکی دال بر «بی‌اعتنایی بی‌پروا» به حقوق قانونی ترامپ وجود ندارد.

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در تجمعی در پری، گا.، در 25 سپتامبر 2021. (شان ریفورد / فایل گتی ایماژ)

کانن همچنین روشی را که تیم فیلتر وزارت دادگستری پرونده های حساس را بررسی کرده بود، اشتباه کرد و به آنها اجازه داد تا توسط یک تیم جداگانه از محققان دیده شوند.

کانن نوشت: “در رابطه با عامل اول، دادگاه با دولت موافق است که حداقل بر اساس سوابق تا به امروز، نشانی قانع کننده از نادیده گرفتن بی رحمانه به حقوق قانونی شاکی وجود نداشته است.”

کارمندان دولتی که اسناد را بررسی می‌کردند، فقط اسنادی را کنار گذاشتند که ممکن است با امتیاز وکیل-موکل محافظت شده باشند و استدلال کردند که امتیاز اجرایی در اینجا مطرح نیست.

کانن همچنین گفت که به ماهیت تاریخی این پرونده توجه دارد.

وزارت دادگستری با درخواست استاد ویژه مخالفت کرده و گفته است که یک استاد ویژه “غیر ضروری است و به طور قابل توجهی به منافع مهم دولتی از جمله منافع امنیت ملی آسیب می رساند.” آنتونی کولی، سخنگوی وزارت دادگستری در بیانیه‌ای در روز دوشنبه گفت: «ایالات متحده در حال بررسی این نظر است و گام‌های بعدی مناسب را در دعاوی جاری در نظر خواهد گرفت.»

وکلای ترامپ در پرونده اخیر دادگاهی استدلال کردند که «در صورت عدم کنترل، وزارت دادگستری جنبه‌های گزینشی تحقیقات خود را مورد اعتراض قرار می‌دهد، افشا می‌کند و آن را به اطلاع عموم خواهد رساند. [Trump] اما به نوعی به خویشتنداری بازرسان کنترل نشده در حال حاضر اعتماد کنیم.

ترامپ در بیانیه‌ای که پس از این حکم در وب‌سایت Truth Social خود منتشر کرد، وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی را «کاملا فاسد» خواند.

آیلین کانن قاضی منطقه ای آمریکا – منصوب ترامپ – در حکم روز دوشنبه خود گفت که استاد ویژه باید بتواند اسناد ضبط شده را برای رسیدگی به هر دو سؤال امتیاز وکیل – موکل و همچنین برای طرح دعاوی امتیاز اجرایی بررسی کند.

او نوشت: «دیوان ماهیت غیرقابل انکار و بی‌سابقه تفتیش اقامتگاه رئیس‌جمهور سابق را در نظر می‌گیرد» و همچنین خاطرنشان کرد که «موقعیت سابق ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، ننگ مرتبط با توقیف موضوع در یک گروه از آن است. یک کیفرخواست آینده، بر اساس هر درجه ای که بر اموالی که باید مسترد شود، منجر به صدمه به شهرت با درجه بزرگی کاملاً متفاوتی خواهد شد.”

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در تجمعی در پری، گا.، در 25 سپتامبر 2021. (شان ریفورد / فایل گتی ایماژ)