سخنرانی بایدن در محکومیت ترامپ، “ایدئولوژی MAGA” جرقه هایی را برانگیخت

اف بی آی از اظهار نظر درباره سخنرانی بایدن خودداری کرد اما به یاهو نیوز گفت:

پرزیدنت بایدن در تالار استقلال در فیلادلفیا سخنانی را درباره آنچه که او آن را “تداوم نبرد برای روح ملت” خواند، ایراد می کند. (جاناتان ارنست/رویترز)

رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ در یک گردهمایی در شهر واترفورد، میشینه، در اکتبر 2020، کلاه های MAGA را پرت می کند. (کارلوس باریا/ رویترز)

در میان انتقادات، کاخ سفید از زبان بایدن دفاع کرده و گفته است که رئیس جمهور از دموکراسی دفاع می کند و خشونت سیاسی را محکوم می کند. روز چهارشنبه، کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی، جمهوری‌خواهان خاصی را که از لفاظی‌های افراطی حمایت می‌کنند، نام برد.

تجمع راست افراطی با حضور نیک فوئنتس

در یکی از این هشدارها آمده است: «کاربران چندین مکان راست افراطی و افراطی ناسیونالیست، تهدیدهای خشونت آمیزی علیه رئیس جمهور جو بایدن در پی سخنرانی وی در مورد افراط گرایی سیاسی در 1 سپتامبر 2022 انجام دادند. «کاربران از قتل بایدن حمایت کردند و در صورت ادامه صحبت های بایدن در مورد این موضوع، خشونت را پیش بینی کردند.»

بر اساس اسنادی که یاهو نیوز به دست آورده است، سخنرانی آتشین پرزیدنت بایدن در فیلادلفیا در محکوم کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و آنچه که او به عنوان “ایدئولوژی افراطی MAGA” توصیف کرد، باعث فراخوان های آنلاین برای خشونت، از جمله تهدید به مرگ علیه رئیس جمهور شده است.

بایدن پنجشنبه شب در سالن استقلال که دو تفنگدار نیروی دریایی آمریکا در کنار آن بودند گفت: «بیش از حد آنچه امروز در کشور ما اتفاق می‌افتد، عادی نیست». دونالد ترامپ و جمهوری خواهان MAGA نماینده یک افراط گرایی هستند که پایه های جمهوری ما را تهدید می کند.

جو بایدن

جان کوهن، مقام ارشد سابق ضد تروریسم DHS به یاهو نیوز گفت که او همچنین نگران پیامدهای احتمالی سخنرانی بایدن است.

مقامات خواستند نامشان فاش نشود، زیرا آنها مجاز به صحبت با رسانه ها نیستند. برخی گفتند که نمی خواهند به عنوان منتقد رئیس جمهور دیده شوند. وزارت امنیت داخلی درخواست یاهو نیوز برای اظهار نظر را به شورای امنیت ملی کاخ سفید ارجاع داد.

دونالد ترامپ

تظاهرات راست افراطی با حضور نیک فوئنتس، رهبر جنبش آمریکا اول و یک ملی‌گرای سفیدپوست، 14 نوامبر 2020. (لیا میلیس/رویترز)

روز جمعه، این مقام گفت که به نظر می رسد ترس آنها با آنچه آنها به عنوان افزایش تهدید به خشونت بالقوه توصیف کردند، تأیید شده است. یکی دیگر از مقامات مبارزه با تروریسم گفت که آنها نگران هستند که گروه های جناح راست و افراطی از سخنرانی بایدن برای جذب نیرو و جمع آوری کمک های مالی استفاده کنند و به طور بالقوه تهدید بلندمدت این گروه ها را افزایش دهند.

گروه اطلاعاتی سایت، که فعالیت‌های افراط‌گرایی آنلاین را دنبال می‌کند، در پاسخ به سخنرانی بایدن، چندین هشدار تهدید صادر کرد که جزئیات فراخوان‌های خشونت‌آمیز را توضیح می‌داد. تهدیدات بالقوه در انجمن‌های آنلاین مرتبط با پسران مغرور، نئونازی‌ها و سایر گروه‌های افراطی پست شد.

بایدن پنجشنبه شب در فیلادلفیا سخنرانی کرد. (جاناتان ارنست/رویترز)

بر اساس یک هشدار تهدید از سوی «گروه اطلاعات سایت» که روز جمعه به سازمان‌های مجری قانون و سایرین ارسال شد، «در گاب، یک کاربر یک سری تهدیدات خشونت‌آمیز منتشر کرد که بایدن را به دزدی انتخابات متهم کرد». ترامپ و بسیاری از حامیانش مدت‌هاست که بدون مدرک ادعا می‌کنند که انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 که بایدن برنده شد، به دلیل تقلب گسترده در رأی‌دهندگان از ترامپ ربوده شد.

روز جمعه، بایدن از اظهارات خود دفاع کرد و خاطرنشان کرد که معتقد نیست همه حامیان ترامپ تهدیدی برای کشور هستند.

تا بعدازظهر جمعه، پست‌هایی در انجمن‌های محبوب در میان برتری‌طلبان سفیدپوست و افراط‌گرایان راست افراطی خواستار ترور بایدن شدند و مقامات دولت یهودی از جمله دادستان کل مریک گارلند، جانت یلن وزیر خزانه‌داری و آلخاندرو مایورکاس وزیر خزانه‌داری را به عنوان اهداف احتمالی معرفی کردند. بر اساس اسنادی که جزئیات برخی از تهدیدات را نشان می دهد، اعلامیه های جنگ داخلی نیز ظاهر می شد.

در بیانیه آمده است: “پیام رئیس جمهور نمی توانست واضح تر از این باشد: در دموکراسی ما جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد.” نکته اصلی سخنان او … این است که ما در حال حاضر در یک لحظه خطرناک هستیم، لحظه ای که به سادگی بیان حقیقت در مورد شکنندگی دموکراسی ما بدترین غرایز کسانی را که می خواهند آن را پاره کنند آشکار می کند. رئیس جمهور درست می گفت. خطر بزرگتر برای بدنه سیاسی سکوت در برابر چنین تهدیدی بود.”

جو بایدن

“اف بی آی تمام تهدیدها را جدی می گیرد. ما از نزدیک با شرکای مجری قانون محلی خود برای ارزیابی و پاسخ به تهدیدات برای ایمن نگه داشتن جامعه خود کار می کنیم. مثل همیشه به مردم یادآوری می‌کنیم که در صورت مشاهده موارد مشکوک سریعاً آن را به مجریان قانون گزارش دهند.»



منبع

کاخ سفید روز جمعه در بیانیه ای به یاهو نیوز گفت که درخواست ها برای خشونت پس از سخنرانی بایدن نشان دهنده تهدیدی است که رئیس جمهور توصیف کرد.

برخی از جمهوری خواهان و مقامات سابق دولت ترامپ از لفاظی های قوی بایدن انتقاد کرده و رئیس جمهور را به تفرقه افکنی متهم کردند.

کوهن، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور تصویری قدرتمند از محیط تهدید پویا و خطرناکی که در حال حاضر با ایالات متحده مواجه است، ارائه کرد، محیطی تهدیدی که توسط تئوری‌های توطئه و سایر محتوای افراطی که در اکوسیستم آنلاین و رسانه‌ای فراگیر است، تقویت شده است. هوش در DHS و در حال حاضر استاد کمکی در دانشگاه جورج تاون است.

اظهارات بایدن همچنین نگرانی های فوری مقامات ارشد مبارزه با تروریسم را برانگیخت که گفتند بیم آن دارند که تندرو خواندن حامیان ترامپ به عنوان یک فراخوان برای تسلیح تلقی شود و تنها یک محیط تهدیدآمیز از قبل بی ثبات را شعله ور کند.

ریچارد گرنل، سرپرست اداره اطلاعات ملی در دوران دولت ترامپ، روز جمعه به یاهو نیوز گفت: «نمی‌فهمم که جو بایدن چگونه اینقدر عصبانی است وقتی حزبش مجلس نمایندگان، سنا و کاخ سفید را کنترل می‌کند». او باید به آمریکا بگوید که کشور تحت رهبری او چقدر عالی است و در عوض به جمهوری‌خواهان حمله می‌کند.»

“من فکر می کنم هر کسی که خواستار استفاده از خشونت است، خشونت را در هنگام استفاده از آن محکوم نمی کند، از تصدیق پیروزی در انتخابات امتناع می ورزد، بر تغییر روش شمارش آرا اصرار می ورزد، این یک تهدید برای دموکراسی، به دموکراسی و هر چیزی که ما از آن دفاع می کنیم.»

در طول سخنرانی بایدن، چهار مقام فعلی ضد تروریسم داخلی ایالات متحده به یاهو نیوز گفتند که نگرانند سخنان رئیس جمهور باعث ایجاد تفرقه بیشتر در کشور و افزایش تهدیدها علیه مقامات دولتی و مجری قانون شود.

یکی از مقامات ارشد مبارزه با تروریسم بایدن گفت: “من می ترسم که او فیوزی را روشن کند که به خوبی پیش نمی رود.” متأسفانه این یک سخنرانی متحد نیست، بلکه یک سخنرانی بسیار تفرقه‌انگیز است.»

او گفت: «اما من نگرانم که از سخنان او توسط دشمنان آمریکا برای تحریک حملات توسط کسانی استفاده شود که معتقدند خشونت روش قابل قبولی برای بیان عقاید سیاسی یا ایدئولوژیک است.» کوهن افزود که فراخوان های آنلاین برای خشونت قبل از سخنرانی گسترده بود، اما به نظر می رسد در حال افزایش است.