سارا هاکبی سندرز، فرماندار آرکانزاس، واژه لاتینکس را در اولین روز ریاست جمهوری خود ممنوع کرد.

مورالس گفت که به نظر می رسد سندرز سعی کرده است از “یک گزارش Pew Hispanic به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه مردم آن را توهین آمیز می دانند یا آن را رد می کنند” استفاده کند، بدون توجه به اینکه مطالعات بعدی وجود داشته است که به افزایش اندک در استفاده از این اصطلاح و ظهور سایر جایگزین های جنسیتی خنثی مانند “لاتین”.

بونیلا گفت: «این لحن را برای نوع حکومتی که می‌خواهید اعمال کنید، آنچه فکر می‌کنید اولویت است و انواع تصمیم‌گیری‌هایی که در یک اداره انجام خواهید داد، تعیین می‌کند.

بونیلا گفت: «این واقعاً در مورد افراد تراجنسیتی و افراد غیردودویی است. “و در زبان، همچنین به عنوان یک جامعه لاتین به تصویر کشیده شده است.”

بیشتر این دستورات اجرایی با لفاظی‌هایی که سندرز در آن کمپین انجام داده است، مطابقت دارد – به جز فرمانی که لاتینکس را ممنوع می‌کند، جایگزینی که از نظر جنسیتی خنثی برای اسپانیایی‌ها یا لاتین تبارها است.

او از یافته‌های هر دو نهاد استفاده کرد تا آنچه را که «از نظر قومیتی غیر حساس» و «زبان تحقیرآمیز» می‌داند، بر اساس فرمان اجرایی حذف کند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

این یکی از هفت دستوری بود که سندرز، یک جمهوری خواه، درست پس از ادای سوگند امضا کرد. دیگر آنها بر ممنوعیت مدارس آرکانزاس از تدریس تئوری نژادی انتقادی، بودجه و هزینه و همچنین سایر امور دولتی تمرکز داشتند.

بونیلا گفت: «نمی‌توانم فکر کنم که در اکثر اسناد دولتی مکرراً ظاهر شود. “بزرگترین سوال من این است: این بیشتر بر چه کسی تأثیر می گذارد؟”

برای اد مورالس، نویسنده کتاب «لاتینکس: نیروی جدید در سیاست و فرهنگ آمریکا»، علاقه ظاهراً ناگهانی فرماندار برای ممنوع کردن واژه لاتینکس – که اغلب توسط محافظه کاران مورد تمسخر قرار می گیرد و در میان برخی از لاتین تبارها مورد بحث قرار می گیرد – به این موضوع اشاره می کند. حزب جمهوری خواه به طور فزاینده ای اتخاذ کرده است.

بونیلا گفت: «او این توجیه‌ها را ارائه می‌کند، و به نظر من فقط سعی می‌کند داده‌ها و اطلاعات را به گونه‌ای به تصویر بکشد که واقعاً در مورد پرخاشگری باشد.

مورالس گفت: “به نظر می رسد این چیزی است که به چیزهایی که آنها به آن اعتراض دارند گره خورده است، که در واقع هر چیزی است که به افراد به حاشیه رانده شده و دیدگاه های به حاشیه رانده شده اولویت می دهد.”

بونیلا گفت آنچه حتی غیرمنتظره تر است این است که سندرز در اولین روز ریاستش چنین فرمان اجرایی را امضا کرد.

بونیلا خاطرنشان کرد که هنگام استناد به گزارش Pew در فرمان اجرایی، سندرز نگفت که این مطالعه همچنین نشان داد که 76 درصد از اسپانیایی‌ها حتی قبلاً کلمه “لاتینکس” را نشنیده بودند.

به نظر می رسد فرمان اجرایی جدید سندرز بخشی از تعداد فزاینده لوایح ضد دگرباشان جنسی است که در مجالس ایالتی در سراسر کشور ارائه شده است، زیرا “لاتینکس” اغلب اصطلاحی فراگیر تر LGBTQ در نظر گرفته می شود. اکثریت قریب به اتفاق این لوایح توسط جمهوری خواهان ارائه شده است.

این فرمان اجرایی همچنین از تمام ادارات، ادارات و سازمان‌های دولتی می‌خواهد تا نظرات کتبی خود را در مورد استفاده فعلی خود از اصطلاح «لاتینکس» ارائه کنند و به استفاده از «لاتین»، «لاتینا» یا «اسپانیایی» برگردند.

چند ساعت پس از ادای سوگند به عنوان فرماندار جدید آرکانزاس، سارا هاکبی سندرز روز سه شنبه فرمان اجرایی را امضا کرد که به موجب آن واژه لاتینکس از استفاده رسمی در دولت ایالتی منع می شود.

تابیتا بونیلا، دانشیار توسعه انسانی و سیاست اجتماعی در دانشگاه نورث وسترن، به ان‌بی‌سی نیوز گفت که این یکی از اولین، اگر نگوییم اولین دستور اجرایی در نوع خود است.

بونیلا گفت: “تا آن زمان چیزی از او ندیده بودم. بنابراین، جای تعجب داشتم.”

سندرز به گزارش Pew Research در سال 2020 اشاره کرد که نشان داد تنها 3 درصد از جمعیت اسپانیایی تبار در سراسر کشور از این اصطلاح استفاده می کنند. او همچنین به Real Academia Española اشاره کرد، یک موسسه فرهنگی مستقر در مادرید که به نظم بخشیدن به زبان اسپانیایی اختصاص دارد، که استفاده از “x” را به عنوان جایگزینی برای “o” و “a” رد می کند.

به گفته پیو، نزدیک به 4 درصد از جمعیت واجد شرایط رای دادن در آرکانزاس اسپانیایی تبار هستند. بونیلا افزود، اما اگر سندرز بخواهد در آینده به عنوان معاون رئیس جمهور یا نامزد ریاست جمهوری درآید، “دروغ کردن” رای دهندگان لاتین تبار در مورد مسائل فرهنگی که ممکن است در میان برخی از اسپانیایی ها تفرقه افکن تلقی شود، می تواند در رادار سندرز باشد.