روسیه پس از محاصره شهر کلیدی توسط اوکراین، نیروهای خود را خارج کرد

بمباران های روسیه در روزهای اخیر تشدید شده است، زیرا مسکو با آخرین الحاق خود به سرعت حرکت کرد و دستور بسیج توده ای در داخل برای تقویت نیروهای خود را صادر کرد. ثابت شده است که فراخوان روسیه در داخل کشور محبوبیت ندارد و ده‌ها هزار مرد روسی را وادار به ترک کشور کرده است.

در واشنگتن، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه لایحه ای را امضا کرد که کمک های نظامی و اقتصادی مرتبط با جنگ اوکراین را – بیش از 12.3 میلیارد دلار – ارائه می دهد.

رمضان قدیروف، رهبر چچن، عقب نشینی بدون مدرک را به گردن یکی از ژنرال‌ها می‌اندازد که «سران ارشد ستاد کل تحت پوشش قرار گرفته‌اند». او خواستار “اقدامات شدیدتر” شد.

روسیه به طور علنی در مورد این گزارش اظهار نظر نکرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که روسیه به آن‌ها گفته است که «مدیر کل نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia برای پاسخ به سؤالات موقتاً بازداشت شده است».

به گفته شرکت اتمی دولتی اوکراین، Energoatom، در تحولات دیگر، در تلاشی آشکار برای تضمین تسلط مسکو در قلمرو تازه الحاق شده، نیروهای روسی روز جمعه مدیرکل نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia، Ihor Murashov را تصرف کردند.

کیو، اوکراین (AP) – روسیه پس از محاصره شدن توسط نیروهای اوکراینی، روز شنبه نیروهای خود را از یک شهر در شرق اوکراین که از آن به عنوان مرکز خط مقدم استفاده می کرد، خارج کرد. این آخرین پیروزی برای ضد حمله اوکراین بود که کرملین را تحقیر و خشمگین کرد.

روسیه شبه جزیره کریمه دریای سیاه را در سال 2014 با نقض قوانین بین المللی از اوکراین ضمیمه کرد.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

پس از غصب زمین در روز جمعه، روسیه اکنون مدعی حاکمیت بر 15 درصد اوکراین است که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو آن را “بزرگترین تلاش برای الحاق قلمرو اروپا با زور از زمان جنگ جهانی دوم” خواند.

سینیه‌بوف در تلگرام نوشت: «روس‌ها تقریباً از نقطه‌نظر به سمت غیرنظامیان شلیک کردند.

در همین حال، در شبه جزیره کریمه که به روسیه ضمیمه شده است، فرماندار شهر سواستوپل وضعیت اضطراری را در یک فرودگاه در آنجا اعلام کرد. انفجارها و رگبارهای عظیم دود را می‌توانستند از فاصله دور توسط ساحل‌نشینان در تفرجگاه تحت کنترل روسیه مشاهده کنند. مقامات گفتند که یک هواپیما از باند فرودگاه بلبک خارج شد و مهماتی که بر اساس گزارش ها در هواپیما بود آتش گرفت.

عقب نشینی مسکو از لیمان باعث انتقاد فوری برخی از مقامات روسی شد.

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که در نبرد برای حفظ لیمان به نیروهای اوکراینی خسارت وارد کرده است، اما گفت که تعداد نیروهای روسی بیشتر به مواضع مساعدتر منتقل شده است. نیروی هوایی کیف اعلام کرد که به سمت لیمان حرکت کرده است و رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین عکس هایی از برافراشته شدن پرچم اوکراین در حومه شهر منتشر کرد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، و ارتش او متعهد شده اند که به مبارزه برای آزادسازی مناطقی که پوتین ادعا می کند روز جمعه ضمیمه خود کرده است و دیگر مناطق تحت اشغال روسیه ادامه دهند.

نیروگاه بارها در آتش متقابل جنگ گرفتار شده است. تکنسین های اوکراینی پس از تصرف نیروگاه توسط نیروهای روسی به اداره آن ادامه دادند و آخرین راکتور آن در ماه سپتامبر به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در میان گلوله باران های مداوم اطراف تعطیل شد.

سرویس امنیت اوکراین، نیروی پلیس مخفی که با نام اختصاری SBU شناخته می شود، عکس هایی از کاروان مورد حمله را منتشر کرد. به نظر می رسد حداقل یک کامیون منفجر شده است، با اجساد سوخته در آنچه از تخت کامیون آن باقی مانده است. خودروی دیگری در جلوی کاروان نیز در آتش سوخت. اجساد در کنار جاده یا داخل وسایل نقلیه قرار داشتند که با سوراخ های گلوله به نظر می رسیدند.

عقب نشینی روسیه از لیمان بیانیه توهین آمیز بین المللی این کشور را که تنها یک روز قبل از آن ضمیمه چهار منطقه اوکراین است، پیچیده می کند – منطقه ای که لیمان را نیز در بر می گیرد. تصرف شهر راه را برای نیروهای اوکراینی هموار می کند تا به طور بالقوه بیشتر به سمت سرزمینی که مسکو به طور غیرقانونی ادعا می کند متعلق به خود است، پیشروی کنند.

این درگیری ها در لحظه ای حساس از جنگ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رخ می دهد. پوتین در مواجهه با دستاوردهای اوکراین در میدان نبرد – که او آن را تلاشی سازماندهی شده توسط ایالات متحده برای نابودی روسیه می داند – این هفته تهدیدات مربوط به نیروی هسته ای را تشدید کرد و از تهاجمی ترین و ضد غربی ترین لفاظی های خود تا به امروز استفاده کرد.

مقامات اوکراینی نیروهای روسیه را به هدف قرار دادن دو کاروان کمک‌های بشردوستانه در روزهای اخیر متهم کردند که منجر به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است، گفت: «به‌طور فعال به دنبال شفاف‌سازی و امیدواری برای حل سریع و رضایت‌بخش این موضوع است».

اوله سینیهوبوف، فرماندار منطقه خارکف، گفت که 24 غیرنظامی در حمله این هفته به کاروانی که قصد فرار از منطقه کوپیانسک را داشتند، کشته شدند. او آن را «بی‌رحمی غیرقابل توجیه» نامید. وی گفت: 13 کودک و یک زن باردار در میان کشته شدگان هستند.

نیروهای اوکراینی در یک حمله متقابل که در سپتامبر آغاز شد، بخش‌های وسیعی از خاک را پس گرفته‌اند. آنها نیروهای روسی را از منطقه خارکف بیرون رانده و از طریق رودخانه اوسکیل به سمت شرق حرکت کرده اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک‌های این کشور اهداف نظامی اوکراینی را در این منطقه منهدم کرده است، اما در مورد اتهاماتی که در مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان فراری گفته شده اظهار نظری نکرده است. نیروهای روسی از بسیاری از مناطق خارکف عقب نشینی کرده اند اما همچنان به گلوله باران منطقه ادامه داده اند.

پاولو کیریلنکو فرماندار گفت در درگیری های دیگری که روز شنبه گزارش شد، چهار نفر در اثر گلوله باران روز جمعه روسیه در منطقه دونتسک کشته شدند. به گفته فرماندار منطقه ویتالی کیم، ارتش روسیه در طول شب دو بار به شهر میکولایف در جنوب اوکراین حمله کرد، یک بار با پهپاد و بار دوم با موشک.

Energoatom گفت که سربازان روسی ماشین موراشوف را متوقف کردند، چشمان او را بستند و او را به مکانی نامعلوم بردند.

زلنسکی روز جمعه رسما درخواست عضویت در ناتو را داد و فشار بر متحدان غربی برای دفاع از اوکراین را افزایش داد.

___

لیمن یک حلقه مهم در خط مقدم روسیه برای ارتباطات زمینی و تدارکات بود. این شهر در 160 کیلومتری جنوب شرقی خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، در منطقه دونتسک در نزدیکی مرز با منطقه لوهانسک قرار دارد، که روسیه روز جمعه پس از برگزاری یک “رفراندم” محلی با تهدید اسلحه، هر دو منطقه را ضمیمه کرد.

مقامات اوکراینی گفتند که حمله روسیه به مرکز منطقه زاپوریژژیا 30 کشته و 88 زخمی بر جای گذاشت. وزارت دفاع بریتانیا گفت که روس‌ها «تقریباً مطمئنا» کاروان بشردوستانه را با موشک‌های ضدهوایی S-300 مورد حمله قرار داده‌اند. مقامات مستقر توسط روسیه در Zaporizhzhia نیروهای اوکراینی را مقصر دانستند، اما هیچ مدرکی ارائه نکردند.