رئیس جمهور مکزیک خطاب به آمریکا: فنتانیل مشکل شماست

در همان شهر در سال 2021، ارتش به آزمایشگاهی حمله کرد که به گفته آنها احتمالاً هر ماه حدود 70 میلیون قرص فنتانیل آبی برای کارتل سینالوآ تولید می کرد.

مکزیکو سیتی (AP) – رئیس جمهور مکزیک روز پنجشنبه گفت که کشورش علیرغم شواهد زیادی که خلاف آن را نشان می دهد، فنتانیل تولید یا مصرف نمی کند.

در میان مقامات آمریکایی و حتی مکزیکی بحث کمی وجود دارد که تقریباً تمام فنتانیل مصرفی در ایالات متحده در مکزیک تولید و فرآوری می شود.

لوپز اوبرادور گفت مکزیک چنین تهدیدهایی را نمی پذیرد و آنها را “توهین به مکزیک و عدم احترام به استقلال و حاکمیت ما” خواند.

دیوید ساوسدو، تحلیلگر امنیتی مکزیکی گفت: رئیس جمهور دروغ می گوید. “کارتل های مکزیکی، بالاتر از همه CJNG (کارتل نسل جدید Jalisco) و کارتل Sinaloa یاد گرفته اند که آن را بسازند.”

ساوسدو گفت: «درست است که مصرف فنتانیل در مکزیک حاشیه‌ای است، اما برخی از کارتل‌های سطح متوسط ​​فروش آن را در شهرهای مرزی و شهرهای بزرگی مانند لئون، مکزیکوسیتی و مونتری آغاز کرده‌اند.

لوپز اوبرادور گفت: «در اینجا ما نه فنتانیل تولید می کنیم و نه مصرف فنتانیل داریم. چرا آنها (ایالات متحده) به مشکل فروپاشی اجتماعی خود رسیدگی نمی کنند؟

لوپز اوبرادور گفت: “ما فراخوانی خواهیم داد که به آن حزب رای ندهیم، زیرا آنها غیرانسانی و مداخله گر هستند.”

بیانیه رئیس جمهور مکزیک به شدت با اظهارات کن سالازار، سفیر ایالات متحده در توییتر در روز پنجشنبه، مبنی بر این که دیدار شروود راندال و دادستان کل مکزیک «به منظور تقویت همکاری امنیتی و مبارزه با فاجعه فنتانیل برای محافظت بهتر از دو ملت ما» در تضاد بود.

گراهام گفت: «گام دومی که ما در آن شرکت خواهیم کرد این است که به ارتش این اختیار را بدهیم که این سازمان‌ها را در هر کجا که هستند دنبال کند. نه برای حمله به مکزیک، نه برای ساقط کردن هواپیماهای مکزیکی، بلکه برای نابود کردن آزمایشگاه‌های مواد مخدر که آمریکایی‌ها را مسموم می‌کنند.»

لوپز تهدید کرد که یک کمپین در ایالات متحده راه اندازی خواهد کرد و از مکزیکی ها و اسپانیایی ها که در آنجا زندگی می کنند می خواهد به جمهوری خواهان رأی ندهند.

ساوسدو گفت که صادرات فنتانیل برای کارتل های مکزیکی آنقدر سودآور بود که در گذشته نیاز چندانی به توسعه بازار داخلی این دارو نداشتند.

اگرچه این درست است که مصرف فنتانیل در مکزیک کم است و تا حد زیادی محدود به مناطق مرزی شمالی است، ممکن است به این دلیل باشد که دولت مکزیک در تشخیص آن بسیار بد عمل می کند. یک مطالعه در سال 2019 در شهر مرزی تیجوانا نشان داد که 93 درصد نمونه‌های مت آمفتامین و هروئین در آنجا حاوی مقداری فنتانیل هستند.

ساوسدو گفت: «آنها خودشان مواد شیمیایی پیش ساز را می خرند، آزمایشگاه هایی را برای تولید فنتانیل ایجاد می کنند و آن را در شهرهای ایالات متحده توزیع می کنند و می فروشند. کم کم آنها شروع به ایجاد انحصار بر فنتانیل کرده اند، زیرا کارتل های مکزیکی در کل زنجیره تولید و فروش حضور دارند.

در تبلیغاتی که در ماه نوامبر راه اندازی شد، دولت مکزیک از ویدئوهای افراد بی خانمان و مصرف کنندگان مواد مخدر در فضای باز در محله کنزینگتون فیلادلفیا استفاده کرد تا جوانان را از مواد مخدر بترساند.



منبع

اما بار دیگر، به نظر می رسد دولت لوپز اوبرادور فنتانیل را یک مشکل ایالات متحده می داند.

به نظر می رسد رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور اپیدمی مواد مخدر مصنوعی را تا حد زیادی به عنوان یک مشکل ایالات متحده به تصویر می کشد و گفت که ایالات متحده باید از ارزش های خانوادگی برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر استفاده کند.

روز چهارشنبه، سناتور آمریکایی لیندسی گراهام یک کنفرانس خبری برگزار کرد و گفت که می خواهد “خشم و قدرت ایالات متحده را علیه این کارتل ها آزاد کند.”

در ماه فوریه، ارتش مکزیک اعلام کرد که بیش از نیم میلیون قرص فنتانیل را در بزرگترین آزمایشگاه مواد مخدر مصنوعی کشف شده تا به امروز کشف و ضبط کرده است. ارتش گفت که این آزمایشگاه در فضای باز در کولیاکان، مرکز ایالت سینالوآ کشف شد.

رئیس‌جمهور مکزیک در ادامه فهرستی از دلایل روی آوردن آمریکایی‌ها به فنتانیل را بیان کرد، از جمله خانواده‌های تک‌والدی و والدینی که کودکان بالغ را از خانه‌هایشان بیرون می‌کنند یا بستگان سالخورده را به خانه‌های سالمندان می‌فرستند و یک بار به آنها سر می‌زنند. یک سال.”

اظهارات وی در جریان سفر لیز شروود راندال، مشاور امنیت داخلی کاخ سفید به مکزیک، برای بحث در مورد بحران فنتانیل بیان شد. این همچنین در بحبوحه درخواست های جمهوری خواهان ایالات متحده برای استفاده از ارتش ایالات متحده برای حمله به آزمایشگاه های مواد مخدر در مکزیک صورت می گیرد.

مکزیکی ها، چه در دولت و چه در خارج از آن، آشکارا از افزایش مصرف فنتانیل در مکزیک می ترسند. یک گروه مدنی کمپینی از نقاشی دیوارها را با شعار “Mxsinfentanilo” – “مکزیک بدون فنتانیل” راه اندازی کرده است – و لوپز اوبرادور یک سری تبلیغات تلویزیونی ضد مواد مخدر راه اندازی کرده است.

دولت مکزیک در گذشته اذعان کرده است که فنتانیل در آزمایشگاه های مکزیک با استفاده از مواد شیمیایی پیش ساز وارداتی از چین تولید می شود. فنتانیل عامل مرگ حدود 70000 مواد افیونی در سال در ایالات متحده است.