در دفاع از تلویزیون اپیزودیک

«پیکارت: پیکارد» تاریک و پرمخاطب، یک مطالعه شخصیتی عمیق درباره یک کاپیتان پیر و محبوب است که با شیاطین خود روبرو می‌شود – و دو بار در دو فصل زندگی را از آن‌گونه که می‌شناسیم نجات می‌دهد. «پیشتازان فضا: اعجوبه»، یک داستان انیمیشنی غنی و سه بعدی با هدف کودکان و پر از شگفتی وجود دارد. انیمیشن سنتی‌تر «Star Trek: Lower Decks» وجود دارد، یک تغییر حواس‌انگیز از موضوع که در یک کشتی ستاره‌ای که هم‌چنین اداره می‌شود آشکار می‌شود و مملو از لحظات خدماتی از طرفداران است.

اینترپرایز برای «دنیای جدید عجیب» همان چیزی است که یادبود گری-اسلون برای «آناتومی گری» و داندر میفلین برای «دفتر» است. این یک بوم است. و در پس تمام تمثیل‌های خارق‌العاده‌ای که بهترین‌های «Trek» ارائه کرده‌اند، تمثیل‌های غیرعادی‌تری هستند – تمثیلی‌هایی که محل کار خودمان و کنار آمدن با سایر بخش‌ها و ملاقات با همکاران جدید جالب (با شما، اریکا اورتگاس صحبت می‌کنند) و گاهی اوقات، برخورد با مردمی که گاهی ممکن است کاملاً بیگانه به نظر برسد.

و در حالی که هیچ چیز در پایان هر هفته تنظیم مجدد نمی شود – شخصیت ها تکامل می یابند، درد ادامه می یابد، پیشرفت حاصل می شود – شروع هر قسمت با یک داستان جدید به طرز عجیبی شبیه به یک عمل خوش بینی است. در شرایطی که بشریت در حال بررسی چنین مسائل بزرگی است – تغییرات آب و هوایی، اسلحه، نژادپرستی، سقط جنین، جنگ – چرا فرصت شروع داستانی تازه هر هفته بسیار جذاب نیست؟

تا کنون، سرگردانی‌های سریال – پلان‌های یک‌و تمام شده، حتی زمانی که توسعه شخصیت‌ها در تمام قسمت‌ها انجام می‌شود – متنوع بوده و به رضایت‌بخش‌ترین راه‌ها سرگردان بوده است.

تد آنتونی، مدیر داستان سرایی جدید و نوآوری اتاق خبر برای آسوشیتدپرس، از سال 1990 در مورد فرهنگ آمریکایی (و نحوه تناسب «پیشتازان فضا» در آن) نوشته است. او را در توییتر در http://twitter.com/anthonyted دنبال کنید.





منبع

و در مرکز نقاشی دیواری «کشف پیشتازان فضا» نشسته است، سفر حماسی یک کشتی فضایی فدراسیون و خدمه‌اش در طول یک هزاره کامل که نه یک بار (هوش مصنوعی سرکش!) و نه دو بار («سوختگی!») کهکشان را نجات می‌دهد. )، اما سه بار (“The Dark Matter Anomaly!”) در چهار فصل و شمارش.

دو نسل پس از اولین نمایش خود در سال 1966، جهان «پیشتازان فضا» به یک نقاشی دیواری وسیع و گسترده در این روزهای پرهیجان پخش تلویزیونی تبدیل شده است.

___

«دنیای‌های جدید عجیب» که آخرین فصل آن روز پنجشنبه از شبکه Paramount+ در ایالات متحده پخش می‌شود، برای آن دسته از طرفداران «Trek» که عاشق قسمت‌های قدیمی و مستقل هستند و می‌خواهند این فرصت را داشته باشند، واقعاً رحمت است. تا هفته به هفته یک نمونه علمی تخیلی ویتمن را تجربه کنید.

قوس های داستانی پیچیده سریال سازی عمیق یک نیاز برای تماشای متوالی و یک دامنه توجه جدی. این تعهد زیادی است، حتی برای یک فرد بی‌نظم. بنابراین، یک طرفدار سیاره هفته سریال اصلی و زیبایی اپیزودیک آن چه باید بکند؟

اعضای گروه Enterprise در «دنیای جدید عجیب» زندگی خود را می گذرانند. آنها کارهای خود را انجام می دهند، حتی زمانی که کارشان واقعاً بد است – مانند زمانی که یکی از کارهای خود را از دست می دهند یا مورد حمله قرار می گیرند. آنها هم مثل ما از اپیزود به اپیزود، از صحنه به صحنه در حالات متفاوتی هستند. آنها یک لحظه احمق هستند، لحظه ای واضح و کارآمد، لحظه بعد احساساتی هستند و سپس، شاید دوباره احمقانه هستند. همه اینها بیشتر شبیه آهنگ زندگی واقعی است تا یکی از این فرو رفتن عمیق در یک قوس داستانی واحد و بی امان.

همه‌گیری کرونا به ما چیزهای زیادی در مورد محل کار – هم در آن بودن و هم نبودن – و در مورد میل به ریتم‌های عادی زندگی به ما آموخته است. بسیاری از مردم دوباره هوس مشکلات روزمره و روزمره می کنند، در حالی که از موانع بین کار و خانه عبور می کنند. «دنیای عجیب و غریب جدید» تکرار آیه‌ای از همه اینها است.

خالق «پیشتازان فضا»، «جین رودنبری»، آن را در ابتدا با عنوان «قطار واگن به سوی ستارگان» معرفی کرد و به سمت مرز (نهایی) پیش رفت. اما خلاصه، مجموعه اصلی – و “دنیای جدید عجیب” در سطح قرن بیست و یکم – یک مراقبه در محل کار است.

نجات جان آنگونه که می دانیم؟ مطمئنا، زمانی که به آن نیاز است. این بخشی از موضوع علمی تخیلی است. اما برخورد با زندگی آنگونه که ما می شناسیم؟ این نقطه شیرین و به موقع اینجا نیز است. در این نسخه از USS Enterprise، هر کدام به یک اندازه در بازی هستند. و در این زمان‌های درهم، در تقاطع هر دو، «پیشتازان فضا: جهان‌های جدید عجیب» پر رونق است.

پاسخ، البته، «پیشتازان فضا: جهان‌های جدید عجیب» است که سفرهای USS Enterprise قبل از اینکه کرک کاپیتان آن شود را شرح می‌دهد. این نمایش که توسط کاپیتان کریستوفر پایک (آنسون مانت) رهبری می‌شود، اساساً یک درام محل کار در فضای عمیق است – معادل بین کهکشانی با نگاه کردن به یک دفتر واقعاً جالب و گرفتن سلیقه‌های مختلف از اینکه دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد.

فصل اول، در میان دیگر سفرهای ژانر، هجوم به کمدی، ترسناک، هیجان انگیز زیردریایی، درام بیماری واگیردار و فانتزی کامل قرون وسطایی را به نمایش گذاشته است. هرکدام مملو از انسان‌گرایی، خوش‌بینی و پرسش‌ها و تمثیل‌های اخلاقی پیچیده‌ای هستند که «پیشتازان فضا» را در آن دوره دیگر از تحولات بی‌امان، دهه 1960، بسیار مرتبط ساختند.

ابتدا کارت بیس بال و تمبر پستی را در نظر بگیرید – هر دو علوفه برای کلکسیونرها برای یک قرن و نیم. مردم آنها را به دلایل زیادی دوست دارند، اما یک ویژگی کلیدی مشترک دارند: هرکدام، وقتی جمع آوری می شوند، مجموعه ای از انواع شکل های جذاب هستند. و اگرچه فرم آشنا و به طور کلی سازگار است، اما در داخل مرزهای آن همه چیز پیش می رود.

با این حال، وقتی صحبت از «دنیای عجیب و غریب جدید» می شود، جذابیت حتی عمیق تر از آن است. به اندازه کافی عجیب، آن را نیز در مورد عادی است.

علاوه بر این، لازم نیست هر نمونه‌ای زمین‌شکن (یا کهکشان‌شکن) باشد. برای هر کارت کمیاب هونوس واگنر 1909 یا تمبر «جنی وارونه» 1918، تعداد بی‌شماری دیگری وجود دارد که صرفاً اجمالی کوچک از روز به روز هستند – کارشناس داخلی، تمبر برای همیشه با گل روی آن. آنها به خودی خود تغییر دهنده جهان نیستند، اما هر یک نمونه بارز این نژاد هستند، و با هم – وقتی جمع آوری می شوند – ملیله بزرگتری را تشکیل می دهند.

بینندگان – نه فقط طرفداران قدیمی – در حال خوردن آن هستند. این نمایش در Rotten Tomatoes امتیاز فوق‌العاده بالایی 99% دارد و به نظر می‌رسد هم برای سنت‌گرایان و هم برای افراد جدیدتر جذاب باشد. اما چرا این تکرار جهان “Trek” دقیقاً در این لحظه به درستی برخورد می کند؟ همانطور که اسپاک ممکن است بگوید، تعدادی احتمال وجود دارد.