در اینجا چیزی است که شما باید بدانید

دست و پای پیرمردی که از جذام رنج می‌برد، انگشتان دست و پا را نشان می‌دهد که به بیخ تبدیل شده است.

جذام، که به عنوان بیماری هانسن نیز شناخته می شود، در ایالات متحده نادر است، اما موارد در فلوریدا در حال افزایش است. (Frank600/Getty Images)

یک گزارش جدید نشان می دهد که جذام ممکن است مانند یک بیماری دوران گذشته به نظر برسد، اما این بیماری – که از نظر تاریخی همچنین دارای یک ننگ اجتماعی قوی است – ممکن است بیش از آنچه انتظار دارید در ایالات متحده وجود داشته باشد.

چه اتفاقی می افتد

یک نامه تحقیقاتی که اخیراً در یک مجله منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها منتشر شده است، می گوید شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جذام، که به عنوان بیماری هانسن نیز شناخته می شود، در جنوب شرقی ایالات متحده، به ویژه در مرکز فلوریدا، «آندمیک» یا به طور منظم رخ می دهد. موارد گزارش شده در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است.

نویسندگان نامه خاطرنشان می کنند که حدود 34 درصد از موارد جدید در ایالات متحده از سال 2015 تا 2020 به نظر می رسد که به صورت محلی اکتسابی شده باشند و چندین بیمار در معرض “عوامل خطر سنتی” مانند تماس نزدیک و طولانی مدت با فرد آلوده قرار نگرفته اند. جذام، تعامل با آرمادیلوس (که می تواند ناقل بیماری باشد) یا سفر به منطقه ای که این بیماری شایع است.

جذام یک عفونت ناشی از این باکتری است مایکوباکتریوم لپره. این به صورت ضایعات و لکه‌های تیره‌تر یا روشن‌تر روی پوست ظاهر می‌شود که در صورت ملتهب شدن ممکن است به رنگ قرمز باشد، و توده‌هایی به‌ویژه در لاله گوش و صورت ظاهر می‌شود. اگر درمان نشود، آسیب عصبی ممکن است رخ دهد که می تواند باعث گزگز و در نهایت فلج شدن دست ها و پاها، از دست دادن بینایی و ابروها و تغییر شکل بینی شود، زیرا غضروف بینی فرو می ریزد.

آیا باید نگران باشم؟

دکتر خوزه لوکار، یک متخصص عفونی، “CDC واضح است که از آنجایی که خطر جذام در ایالات متحده بسیار کم است، و از آنجایی که اکثر مردم به دنبال قرار گرفتن در معرض این بیماری به این بیماری مبتلا نمی شوند، این نباید دلیلی برای هشدار گسترده باشد.” پزشک بیماری در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن، به Yahoo Life می گوید. (CDC) همچنین خاطرنشان کرد که هشدار سفر به بخش‌هایی از کشور که موارد محلی جذام گزارش شده است، از جمله فلوریدا مرکزی ضروری نیست.

به همین دلیل است که کارشناسان می گویند نباید استرس داشته باشید.

  • جذام به راحتی سرایت نمی کند. انتقال هنوز به طور کامل درک نشده است، اگرچه اعتقاد بر این است که عمدتاً از طریق قطرات تنفسی گسترش می یابد. اما در حالی که بیماری هایی مانند آنفولانزا یا COVID-19 به راحتی از طریق قطرات به دست می آیند، باکتری مسئول جذام به قدری کند رشد می کند که تنها قرار گرفتن در معرض گسترده منجر به عفونت می شود. لوکار توضیح می‌دهد: «از آنجایی که تولیدمثل آن بسیار کند است، تماس نزدیک بسیار طولانی با جذام درمان‌نشده طی چند ماه واقعاً برای ابتلا به عفونت لازم است. و ما می دانیم که افراد از طریق تماس گاه به گاه مانند در آغوش گرفتن، دست دادن یا نشستن در کنار فردی مبتلا به جذام به جذام مبتلا نمی شوند.

  • اکثر مردم در برابر جذام مصونیت طبیعی دارند. دکتر Nutan Gowda، متخصص پوست در مرکز پزشکی UMass Memorial به Yahoo News گفت: مایکوباکتری‌های مسئول آن ارتباط نزدیکی با سایر باکتری‌ها دارند. مایکوباکتری‌های مختلفی در خاک، آب و هوا وجود دارند که ما به طور روزانه در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم، بدون اینکه حتی از آن آگاه باشیم. و اینگونه است که ما ایمنی را تقویت می کنیم.»

  • برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عفونت هستند. لوکار می‌گوید ژن‌ها نیز ممکن است نقشی داشته باشند. وی خاطرنشان می کند: “ما از طریق تعدادی از مطالعات می دانیم که عوامل ژنتیکی مرتبط با سیستم ایمنی و پاسخ آن به عفونت ها وجود دارد که می تواند برخی افراد را نسبت به سایرین مستعد ابتلا به عفونت کند.” بنابراین افرادی که به جذام مبتلا می شوند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. ژن هایی که آنها را مستعد ابتلا به عفونت می کند.» اما این درصد نسبتاً کمی از جمعیت را تشکیل می دهد، به طوری که CDC می گوید بیش از 95٪ از مردم در سراسر جهان مصونیت طبیعی دارند. هر ساله حدود 150 نفر در ایالات متحده به جذام مبتلا می شوند و حتی کارکنان مراقبت های بهداشتی به ندرت به این بیماری مبتلا می شوند.

  • درمان ها بسیار موثر هستند. جذام به ویژه با تشخیص و درمان زودهنگام که شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها است، قابل درمان است. اما در حالی که تکمیل درمان آنتی بیوتیکی بین شش ماه تا دو سال طول می کشد، فرد طی چند روز پس از شروع درمان دیگر مسری نیست.

مایکوباکتریوم لپره، باکتری میله ای شکل که باعث جذام می شود.مایکوباکتریوم لپره، باکتری میله ای شکل که باعث جذام می شود.

تصویر کامپیوتری مایکوباکتریوم لپره، باکتری میله‌ای شکل که باعث جذام می‌شود. (کاترینا کن/کتابخانه عکس علمی/گتی ایماژ)

چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟

در حالی که جذام تهدید بزرگی برای سلامتی نیست، اقدامات ساده مانند درمان افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تا مسری نباشند و اجتناب از تماس با آرمادیلوها (یا پوشیدن دستکش و شستن دست ها در صورت تماس با آنها) مهم است. لوکار می گوید قدم ها.

اما به طور گسترده‌تر، نوتان، که در یک کلینیک جذام در شمال هند، جایی که بیماری بومی است، کار و آموزش دیده است، اشاره می‌کند که این اخبار از فلوریدا نیز ممکن است حکایتی هشداردهنده از تلاش جمعی مورد نیاز برای مبارزه با گرمایش جهانی با ظهور بیماری‌های بیشتر باشد. در مکان های ناآشنا

نوتان می‌گوید: «ما عفونت‌هایی داریم که در مناطقی ظاهر می‌شوند که قبلاً هرگز آن‌ها را نمی‌دیدیم – نه به خاطر سفر، بلکه به این دلیل که باکتری‌ها و ویروس‌ها مناطق جدیدی دارند که به دلیل گرم شدن کره زمین می‌توانند رشد کنند.»

او می افزاید: «معمولاً در آب و هوای معتدل جذام را نمی بینیم. ما آن را در اطراف کمربند استوا و جایی که بسیار گرمتر است می بینیم. اما امروزه، ما شاهد بیماری‌های باکتریایی هستیم که قبلاً در مناطق گرم‌تر کشور در شمال شرقی بیشتر مشاهده می‌کردیم، فقط به این دلیل که اکنون هوا بسیار گرم‌تر است. پس آیا این بازی عاملی است؟ فکر نمی‌کنم به این موضوع فکر کرده باشیم.»

غذای اصلی

یافته‌های محققان به این معناست که پزشکان یا مقامات بهداشت عمومی در ایالات متحده اکنون ممکن است فلوریدا را هنگام انجام ردیابی تماس برای موارد جذام در ایالات متحده در نظر بگیرند، اما این شکاف‌ها را در تحقیقات جذام در ایالات متحده – به‌ویژه در مورد نحوه گسترش بیماری – نیز روشن می‌کند.

لوکار می گوید: «این اساساً نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چه منابع محیطی دیگری ممکن است در انتقال عفونت نقش داشته باشند را افزایش می دهد. “اما این نباید به طور کلی باعث نگرانی عمومی شود.”

منبع