دادگاه عالی هند قانونی بودن ممنوعیت ارز در سال 2016 را تایید کرد

حزب اپوزیسیون اصلی کنگره هند روز دوشنبه گفت تصمیم دادگاه عالی درباره تأثیر پول‌زدایی و اینکه آیا اهداف آن محقق شده‌اند یا خیر، بیان نمی‌کند و ممنوعیت ارز را «یک حرکت فاجعه‌بار منحصربه‌فرد» خواند.

جیرام رامش، سخنگوی این حزب در بیانیه ای گفت: «حکم اکثریت دیوان عالی به موضوع محدود فرآیند تصمیم گیری می پردازد، نه به نتایج آن.



منبع

بر اساس گزارش مرکز نظارت بر اقتصاد هند، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در بمبئی، هند 3.5 میلیون شغل را در سال پس از پول‌زدایی از دست داد.

دولت در نهایت اسکناس های جدید ارزی به ارزش 500 و 2000 روپیه منتشر کرد. با این حال، این تصمیم ناگهانی باعث زیان برای شرکت‌های کوچک و تولیدکنندگان شد و باعث رکود اقتصادی و ماه‌ها هرج و مرج مالی برای هندی‌های معمولی و وابسته به پول نقد شد که روزها در بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز صف می‌کشیدند.

در نوامبر 2016، نخست وزیر نارندرا مودی در یک اطلاعیه تلویزیونی غافلگیرکننده اعلام کرد که تمام اسکناس های 500 روپیه ای و 1000 روپیه ای بلافاصله از گردش خارج می شوند. دولت از این تصمیم دفاع کرد و گفت که پول نقد غیرقانونی احتکار شده را ریشه کن می کند، با فساد مبارزه می کند و پولشویی و تامین مالی تروریسم را سرکوب می کند.

اقتصاد ضربه دیگری را در سال 2017 وارد کرد، زمانی که دولت سیستم پیچیده مالیات های فدرال و ایالتی را با مالیات واحد بر کالاها و خدمات جایگزین کرد. بسیاری از مشاغل کوچک – ستون فقرات بیشتر اقتصاد هند – نتوانستند از قانون جدید پیروی کنند و تعطیل شدند.

دهلی نو (AP) – دادگاه عالی هند روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم غافلگیرکننده دولت در سال 2016 برای پول زدایی از اسکناس های با ارزش بالا قانونی بوده و پس از مشورت با بانک مرکزی هند اتخاذ شده است.

چهار قاضی در کمیته پنج نفره گفتند که دولت این تصمیم را پس از مشورت با بانک مرکزی هند گرفته و اعلام کرده است که هیچ نقصی در روند تصمیم گیری وجود ندارد.

با این حال، قاضی BV Nagarathna، حکم مخالفی صادر کرد و این تصمیم را “غیرقانونی” و “استفاده از قدرت، برخلاف قانون” خواند. او گفت که ممنوعیت ارز می توانست از طریق مصوبه مجلس انجام شود نه توسط دولت.

دادگاه قانون اساسی متشکل از پنج قاضی در حال استماع دادخواست‌هایی بود که ممنوعیت ارز را به چالش می‌کشید که 86 درصد ارز هند را بدون اخطار نامعتبر کرد. آنها ادعا کردند که این اقدام یک تصمیم سنجیده دولت نیست و باید توسط دادگاه لغو شود.