دادگاه تقاضای اعطای تابعیت سامویی های آمریکایی را رد کرد

قضات در نتیجه گیری خود مبنی بر اینکه ساکنان مناطق تحت قانون اساسی دارای برخی حقوق هستند، اما نه همه آنها، با عبارات نژادپرستانه و بیگانه هراسانه نوشتند. یکی از قاضی ها نوشت که نمی توان به طور خودکار به «کسانی که برای دریافت آن کاملاً ناتوان هستند» شهروندی اعطا شود.

اکنون زمان آن است که به شدت این خطا اذعان کنیم و آنچه را که می دانیم درست است بپذیریم: پرونده های جزیره ای هیچ پایه ای در قانون اساسی ندارد و در عوض بر کلیشه های نژادی استوار است. آنها جایی در قانون ما ندارند.

این پرونده ناشی از شکایتی است که توسط سه بومی ساموآی آمریکایی که اکنون در یوتا زندگی می کنند، تشکیل شده است، جایی که آنها از رای دادن یا تبدیل شدن به افسر پلیس منع شده اند.

اما قضات از پذیرش درخواست تجدیدنظر از افرادی که در ساموآی آمریکایی متولد شده بودند، و ساکن یوتا بودند، که استدلال می‌کردند که قانون فدرال که اعلام می‌کند «اتباع ایالات متحده هستند، اما نه شهروند، در بدو تولد»، مخالف قانون اساسی است، خودداری کردند.

در عوض، کسانی که در مجموعه جزایری در حدود 2600 مایلی (4184 کیلومتری) جنوب غربی هاوایی متولد شده اند، وضعیت “ملیتی ایالات متحده” اعطا می شوند، به این معنی که نمی توانند به رئیس جمهور ایالات متحده رای دهند، در خارج از ساموآی آمریکا نامزد شوند یا برای مشاغل خاصی درخواست دهند. تنها انتخابات فدرال که می توانند در آن رای بیاورند، رقابت برای کرسی مجلس نمایندگان آمریکا بدون حق رای ساموآی آمریکایی است.

واشنگتن (AP) – دادگاه عالی روز دوشنبه درخواست تجدید نظر برای اعطای تابعیت ایالات متحده به متولدین ساموآی آمریکایی را رد کرد.

دولت بایدن به دولت ساموآی آمریکا پیوست و از دادگاه خواستار رد درخواست تجدیدنظر شد. وکیل کل الیزابت پرلوگار، وکیل ارشد دیوان عالی دولت، نوشت که “دولت به هیچ وجه به جنبه های غیرقابل دفاع و بی اعتبار استدلال و لفاظی پرونده های جزیره ای” که در درخواست تجدید نظر برجسته شده است، تکیه نمی کند.



منبع

یک قاضی محاکمه در یوتا به نفع آنها رای داد، اما دادگاه تجدیدنظر فدرال در دنور گفت کنگره، نه دادگاه ها، باید در مورد موضوع شهروندی تصمیم بگیرند. دادگاه استیناف همچنین خاطرنشان کرد که رهبران منتخب ساموآی آمریکا از ترس اینکه مبادا سنت های فرهنگی آنها را مختل کند با این دعوی مخالفت کردند.

پرونده‌های جزیره‌ای که در پی جنگ اسپانیا و آمریکا به وجود آمد، به اداره سرزمین‌های ماوراء بحری می‌پردازد.

ساموآی آمریکایی تنها قلمرو غیرقانونی ایالات متحده است که ساکنان آن در بدو تولد شهروند آمریکایی نیستند.

دادگاه با باقی ماندن یک تصمیم دادگاه تجدید نظر، دعوتنامه ای را برای لغو یک سری تصمیمات مربوط به سال 1901 که به عنوان پرونده های جزیره ای شناخته می شود، مملو از لفاظی های نژادپرستانه و ضد خارجی را رد کرد. قاضی نیل گورسوش خواستار لغو این پرونده ها در ماه آوریل شده بود.

این سابقه باعث شد تا گورسوچ در موردی که در مورد مزایایی که برای افرادی که در پورتوریکو زندگی می کنند رد شده بود، اظهار نظر کند. او نوشت که پرونده های جزیره ای به اشتباه تصمیم گرفته شده اند زیرا ساکنان سرزمین های ایالات متحده را از برخی حقوق قانونی محروم کرده اند.