جنگ روسیه در اوکراین به لحظه حساسی می رسد

پس از یک سری شکست های تحقیرآمیز در میدان نبرد، پوتین به طرز دردناکی به صراحت بیان کرد که هرگونه حمله به مناطق تازه الحاق شده به عنوان حمله به روسیه تعبیر می شود. او گفت که او از هر وسیله ای که در زرادخانه وسیع خود در دسترس است استفاده می کند – اشاره به سلاح های هسته ای به سختی پنهان شده بود – و بلوف نمی زد.

راندن پوتین سال‌های تحقیر در دست غرب پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. و این واقعیت که خونریزی‌ها و جنایات قبلی علیه چچن و سوریه از مداخله شدید بین‌المللی در امان ماند، به نظر می‌رسد که به او این اطمینان را می‌دهد که برای بازسازی روسیه امپراتوری، کارت سفید دارد.

پوتین پس از گذشت هفت ماه از درگیری و تهدیدات هسته‌ای تقریباً روزانه توسط رهبران پشتیبان کرملین، به شدت متعهد شد که از مناطق تازه الحاق شده با «تمام ابزارهای موجود» محافظت کند. تقریباً بلافاصله، رئیس جمهور اوکراین با درخواست برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو به مقابله پرداخت و روسیه را برای رویارویی با غرب آماده کرد.

نایجل گولد دیویس، سفیر سابق بریتانیا در بلاروس گفت: «ما در مرحله تشدید قرار داریم و روسیه اکنون با یک سری انتخاب‌های شدیدتر از قبل مواجه است.

در روزی مانند جمعه، 30 سپتامبر، در حالی که جنگ روسیه در اوکراین وارد مرحله قابل اشتعال و حتی خطرناک‌تر می‌شود، این سوال همچنان باقی است. آیا یک جنگ گسترده تر با نتایج ویرانگر برای جهان در پیش است که شاید از سال 1939 تا 1945 دیده نشده باشد؟

الان اینطور نیست.

عباس گالیاموف، سخنران سابق کرملین که به تحلیلگر سیاسی تبدیل شده بود، روز جمعه تغییرات روسیه در جنگ را با فشار الحاق مرتبط دانست. “به نظر تلاشی برای پاسخ دادن به نحوی است، و کاملاً رقت انگیز به نظر می رسد. اوکراینی‌ها کاری انجام می‌دهند، قدم‌هایی در دنیای مادی واقعی برمی‌دارند، در حالی که کرملین در حال ساخت نوعی واقعیت مجازی است که قادر به پاسخگویی در دنیای واقعی نیست.

میلیاردها دلار کمک نظامی ایالات متحده و اروپا به نیروهای با انگیزه اوکراین کمک می کند تا مناطقی را در جنگ آزاد کنند، در میان سیگنال های واضح واشنگتن مبنی بر اینکه “پیامدهای فاجعه بار” به دنبال استفاده مسکو از سلاح های غیر متعارف خواهد بود.

——-

حتی زمانی که مسکو چهار منطقه اوکراین را در اقدامی که اکثریت قاطع جهان آن را به رسمیت نمی شناسند ضمیمه کرد، ده ها هزار مرد روسی که برای جنگ در جنگ فراخوانده شده بودند از روسیه فرار می کردند.

جمعه یکی از آن لحظات پر آب به نظر می رسید، زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، معاهده هایی را برای الحاق غیرقانونی بخش بزرگی از شرق و جنوب اوکراین، مانند کریمه در سال 2014، امضا کرد.

هر گونه تصوری مبنی بر این که این نوع حاشیه‌های دلخراش با دهه 1980 پایان یافته بود، زمانی که آخرین رهبر شوروی، میخائیل گورباچف ​​و سپس رئیس‌جمهور ایالات متحده، رونالد ریگان، جنگ سرد و شبح آرماگدون هسته‌ای را کاهش دادند، اکنون از بین رفته است.

لندن (AP) – لحظاتی در تاریخ وجود دارد که به همان اندازه برای جهان بحرانی به نظر می رسد که وحشتناک است.

تامر فکهانی معاون هماهنگی اخبار جهانی AP است و به مدت 20 سال به پوشش مستقیم بین المللی AP کمک کرده است. او را در توییتر به آدرس https://twitter.com/tamerfakahany دنبال کنید. دانیکا کرکا، نویسنده آسوشیتدپرس در لندن در این گزارش مشارکت داشت.





منبع

حتی با وجود وحشت هیروشیما و ناکازاکی ژاپن که بر آگاهی جمعی بشریت سوزانده شده است، جهان بار دیگر خود را در فکر استفاده احتمالی از سلاح های هسته ای می بیند.

گولد دیویس، کارشناس ارشد روسیه و اوراسیا در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، گفت که تلاش‌های روسیه برای پیروزی در جنگ با ابزارهای معتدل‌تر شکست خورده است و پوتین اکنون مجبور است «محدوده و شدت اقدامات» را افزایش دهد. روسیه از جمله الحاق و تهدیدات هسته ای در حال انجام است.

همین قرن: حملات 11 سپتامبر 2001. جنگ «شوک و هیبت» آمریکا در عراق تحت رهبری صدام حسین دو سال بعد. همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 میلیون ها نفر را کشت و زندگی را بهم ریخت. و اخیراً حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، جنگ ویرانگر را به اروپا بازگرداند.