چقدر ادعاهای وحشیانه و بی اساس مبنی بر منفجر کردن خط لوله نورد استریم بایدن بین تاکر کارلسون و کرملین حرکت کرد.


اسکرین شات تاکر کارلسون با عکس ولادیمیر پوتین در سمت راست.

مجری فاکس نیوز تاکر کارلسون.اخبار فاکس

  • تاکر کارلسون یک تئوری توطئه روسیه را مطرح کرد که نشان می داد ایالات متحده خط لوله نورد استریم را منفجر کرده است.

  • این ادعا سپس توسط تلویزیون دولتی روسیه و سایر تأثیرگذاران راست افراطی بازیافت شد.

  • تبلیغات کرملین و راست افراطی ایالات متحده اغلب منعکس کننده یکدیگر هستند.

تاکر کارلسون، مجری شبکه فاکس نیوز، روز چهارشنبه متوجه این خبر شد که به نظر می رسد خط لوله نورد استریم که برای انتقال گاز از روسیه به اروپای غربی ساخته شده بود، خراب شده است.

مقامات آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا گفتند خط لوله زیر دریا ساخته شده توسط کنسرسیومی از شرکت های اروپایی و غول گاز دولتی روسیه گازپروم – به نظر می رسد که عمدا آسیب دیده است. مقامات غربی به روسیه به عنوان مقصر احتمالی اشاره کردند.

نظریه غالب آنها این است که کرملین سیگنال می دهد که این خط حیاتی که انرژی را به اروپا حمل می کند در برابر حمله آسیب پذیر است – وسیله ای برای هشدار به اتحادیه اروپا در مورد حمایتش از اوکراین.

اما کارلسون نظر دیگری داشت.

او گفت: “اگر شما ولادیمیر پوتین هستید، باید یک احمق انتحاری باشید تا خط لوله انرژی خود را منفجر کنید.”

وی به سخنان رئیس جمهور جو بایدن در فوریه اشاره کرد که در آن با فعال سازی خط لوله مخالفت کرد.

بایدن گفته بود اگر پوتین حمله کند، “دیگر نورد استریم 2 وجود نخواهد داشت، ما به آن پایان خواهیم داد.” این اظهارات در حالی بیان شد که ایالات متحده به دنبال تشدید فشار اقتصادی بر روسیه قبل از شروع جنگ بود. نورد استریم 2 در خدمت نیست.

کارلسون با تحریف اظهارات رئیس جمهور و نادیده گرفتن این زمینه، گفت که آنها می توانند به این معنا تفسیر شوند: “ما آن را منفجر خواهیم کرد.”

در عرض چند ساعت، این ادعا توسط نفوذگران راست افراطی در ایالات متحده ترویج شد و توسط شبکه شبکه های رسانه ای دولتی روسیه، علیرغم فقدان شواهد معتبر مبنی بر مشارکت کشتی های جنگی یا عوامل عملیاتی ایالات متحده، مطرح شد.

قانونگذاران روسی روز چهارشنبه از بایدن خواستند به این اتهامات در سازمان ملل رسیدگی کند.

این مورد نمونه دیگری از تعامل برق آسا بین تأثیرگذاران راست افراطی در ایالات متحده و اروپا و ماشین تبلیغاتی کرملین است.

مت گرتز، محقق Media Matters که بر رسانه‌های راست‌گرا نظارت می‌کند، به Insider گفت که لفاظی‌های کارلسون و تبلیغات کرملین مدت‌هاست که منعکس‌کننده یکدیگر بوده‌اند.

“پوشش کارلسون از جنگ در اوکراین به طور مداوم با پوشش دولت روسیه همسو بوده است. او بخشی از بخش راست آمریکایی است که به سختی علاقه ای به رنج اوکراینی ها ندارند، انگیزه های اعلام شده ولادیمیر پوتین را زودباور می دانند، و عموما علاقه بیشتری به محکوم کردن آن دارند. او به اینسایدر گفت: دولت ایالات متحده از روسیه.

فاکس نیوز به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخی نداد.

“تحقق آرزو”

مایکل کلارک، کارشناس دفاعی و امنیتی، استاد دانشگاه اکستر، به اینسایدر گفت که کلیپ سخنرانی بایدن در ماه فوریه «نه اینجا و نه آنجا» به عنوان مدرکی دال بر اینکه آمریکا طراح اصلی این حمله بوده است.

او گفت: «آنچه تاکر کارلسون می گوید کاملاً با همه عوامل شناخته شده مغایرت دارد.

هیچ مدرکی در دسترس عموم وجود ندارد که نشان دهد روسیه پشت این حمله بوده است. اما کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های روسی در این منطقه مشاهده شدند و از طریق غواص‌ها یا زیردریایی‌های کوچک توانایی لازم برای قرار دادن و منفجر کردن صدها پوند مواد منفجره برای ایجاد شکستگی‌های خط لوله در این اندازه را دارند.

کلارک افزود: “آمریکا با انجام کارهای احمقانه ای مانند این بسیار بسیار بیشتر از دست خواهد داد. تنها دولتی که برایش منطقی است دولت روسیه است.”

او گفت که برداشت کارلسون در مورد این موضوع صرفاً “اجرای آرزو” است.

کارشناسان می گویند، مفسران انزواطلب و «اول آمریکا» مانند کارلسون با دخالت ایالات متحده در درگیری های خارجی مخالف هستند و به گفته کارشناسان، مدت هاست که روسیه ملی گرای مسیحی پوتین را تحسین می کنند.

روسیه مشتاق است از این تحسین سوء استفاده کند و تئوری های توطئه را طراحی کند که برای جلب نظر راست افراطی غربی طراحی شده است.

گرتز، از Media Matters، به یک سند دولت روسیه که توسط مادر جونز در ماه مارس به دست آمد، اشاره کرد که به رسانه‌های دولتی گفته بود: «ضروری است تا حد امکان از قطعات نمایش کارلسون استفاده شود زیرا او «به شدت از اقدامات ایالات متحده انتقاد می‌کند».

از آن زمان، حملات کارلسون به سیاست ایالات متحده و غرب در اوکراین به عنوان اصلی هفتگی در شبکه های تلویزیونی روسیه مطرح شده است و کارشناسان روسی طرفدار کرملین که می گویند از جنگ در ایالات متحده حمایت می کنند، مورد ستایش قرار می گیرد.

و ممکن است حق با آنها باشد. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که اکثریت آمریکایی ها خواهان پایان جنگ از طریق مذاکره هستند.

نشت خط لوله نورد استریم

فرماندهی دفاع دانمارک

نحوه گسترش ادعای نورد استریم

سفری که خط لوله نورد استریم انجام داد، تئوری توطئه بایدن، نمادی از نحوه سفر تبلیغات طرفدار روسیه است.

توییت روز چهارشنبه رادک سیدورسکی، نماینده لهستانی اتحادیه اروپا، که از آن زمان حذف شده است، مورد بررسی شدید رسانه های دولتی و دیپلمات های روسیه قرار گرفت. این شامل تصویری از خط لوله پاره شده بود، با عنوان: “متشکرم، ایالات متحده آمریکا.”

توئیت های بعدی سیدورسکی آظاهرا تلاش کرد تا روشن کند که توییت اصلی انتقادی بود از حمایت ایالات متحده از ساخت خط لوله در وهله اول، اما خیلی دیر شده بود.

دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل، فوراً آن را تقویت کرد و گفت که “به وضوح نشان می دهد که چه کسی پشت این هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی به سبک تروریستی ایستاده است.”

سخنگوی سیدورسکی از اظهار نظر یا توضیح منظور قانونگذار برای اینسایدر خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، خواستار پاسخ اتحادیه اروپا به این توییت شد.

این ادعا سپس توسط کارلسون مورد تایید قرار گرفت و او آن را با فیلم بایدن در فوریه ترکیب کرد. این سپس توسط تأثیرگذاران راست افراطی ایالات متحده از جمله به اشتراک گذاشته شد نقطه عطف ایالات متحده چارلی کرکقبل از بازیافت توسط رسانه های دولتی روسیه، ادعای کشش آن در ایالات متحده به آن لایه دیگری از اعتبار بخشید.

پس از آن، رسانه دولتی روسیه، ریانووستی، در یک شست و شوی بی‌معنی این گمانه‌زنی، مقاله‌ای نوشت که در آن نظرات خوانندگان زودباور و عمدتاً ناشناس در روزنامه محافظه‌کار بریتانیا دیلی میل گردآوری شد. این رسانه نوشت: «خوانندگان دیلی میل آمریکا را به حمله به نورد استریم متهم می کنند.

واشنگتن پست اشاره کرد که کلیپ های برنامه کارلسون روز چهارشنبه در شبکه های خبری اصلی تلویزیون روسیه در حال پخش است.

در حالی که جنگ وارد هفتمین ماه خود می شود، یکی از سوالات کلیدی این است که آیا ائتلاف غربی که حمایت نظامی و مالی اوکراین به آن وابسته است، پابرجا خواهد ماند؟

استراتژی برای تجزیه غرب

کرملین و عناصر راست افراطی ایالات متحده در هدف گسترده تر از تضعیف حمایت غرب از اوکراین که تاکنون بالغ بر 15 میلیارد دلار برآورد شده است، مشترک هستند.

حملات لفاظی مزیت دیگری دارد که ایالات متحده را وادار به پاسخگویی می کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاها را “احمقانه” خواند.

و ادعاها در مورد نورد استریم نمی تواند در لحظه تنش بالاتر بین روسیه و غرب مطرح شود. اروپا با زمستانی دردناک روبرو می شود، زیرا تلاش می کند خود را از عرضه انرژی روسیه که خطوط لوله نورد استریم هم نمادی قدرتمند و هم یک قطعه شاخص زیرساختی بود، کنار بگذارد.

تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه باعث افزایش تورم سوخت در اروپا شده است که همین هفته منجر به اعتراضات در پراگ، پایتخت جمهوری چک شده است.

ایالات متحده کمتر به انرژی روسیه وابسته است، اما حزب جمهوری خواه، که جناح “اول آمریکا” آن همچنان قدرتمند است، به طور فزاینده ای پیش بینی می شود که کنترل مجلس نمایندگان را در میان دوره های نوامبر به دست بگیرد.

اعضای کلیدی این حزب اشاره کرده اند که ممکن است به دنبال ایجاد موانع در مقابل بسته های کمک نظامی چند میلیاردی آینده به اوکراین باشند.

این جناح‌ها هستند که کرملین احتمالاً به دنبال تقویت وجهه آنهاست، زیرا جنگ تبلیغاتی خود را تشدید می‌کند و مفسران غربی را برای تقویت کمپین خود به چنگ می‌آورد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





منبع