جنگنده آمریکایی شیء را بر فراز شمال کانادا سرنگون کرد

به گفته فرماندهی شمالی ایالات متحده، عملیات بازیابی روز شنبه بر روی یخ دریا در نزدیکی Deadhorse، آلاسکا ادامه یافت.

حداقل یکی از اشیاء سقوط کرده یک بالن جاسوسی از چین بود، اما دو مورد دیگر هنوز به طور عمومی شناسایی نشده بودند. در حالی که ترودو روز شنبه این شی را “ناشناس” توصیف کرد، یک سخنگوی NORAD، سرگرد اولیویه گالانت، گفت که ارتش مشخص کرده است که چیست اما جزئیات آن را فاش نمی کند.

اتاوا، انتاریو (AP) – جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز شنبه گفت که به دستور او یک جت جنگنده آمریکایی یک “شیء ناشناس” را که بر فراز یوکان در حال پرواز بود، یک روز پس از اقدام مشابه آمریکا بر فراز آلاسکا، ساقط کرد.

کربی گفت که این هواپیما به این دلیل سرنگون شد که در حدود 40000 فوت (13000 متر) پرواز می کرد و یک “تهدید معقول” برای ایمنی پروازهای غیرنظامی به شمار می رفت، نه به دلیل آگاهی از اینکه در حال نظارت است.

ترودو با رئیس جمهور جو بایدن صحبت کرد و او نیز دستور داد که این شیء را ساقط کنند. جت های کانادایی و آمریکایی که به عنوان بخشی از NORAD عمل می کردند، درهم ریخته شدند و این یک جت آمریکایی بود که شی را ساقط کرد.

نیروی دریایی به فعالیت های بررسی و بازیابی در کف اقیانوس در کارولینای جنوبی ادامه داد و گارد ساحلی امنیت را تامین می کرد. به گفته فرماندهی شمال، آوارهای اضافی روز جمعه بیرون کشیده شد و عملیات های اضافی تا زمانی که جوی اجازه دهد ادامه خواهد یافت.



منبع

پنتاگون گفته است که این بالون بخشی از یک برنامه نظارتی بزرگ بوده است که چین برای «چند سال» انجام داده است. ایالات متحده گفته است که بالون‌های چینی در سال‌های اخیر بر فراز ده‌ها کشور در سراسر پنج قاره پرواز کرده‌اند، و پس از نظارت دقیق بر بالون‌هایی که در نزدیکی کارولینای جنوبی ساقط شد، اطلاعات بیشتری در مورد برنامه بالون دریافت کرد.

حدود یک روز قبل، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، جان کربی، گفت که شیئی به اندازه یک ماشین کوچک از آسمان دوردست آلاسکا شلیک شده است. مقامات نمی‌توانستند بگویند که آیا این دستگاه حاوی تجهیزات نظارتی است، از کجا آمده یا چه هدفی دارد.

جت‌های جنگنده F-22 اکنون سه شیء را در فضای هوایی ایالات متحده و کانادا در طول هفت روز بیرون آورده‌اند، پیشرفتی خیره‌کننده که سؤالاتی را در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی بالای سر ما شناور است و چه کسی آنها را فرستاده است، ایجاد کرده است.

شنبه گذشته مقامات آمریکایی یک بالن سفید بزرگ را در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی، سازمان ترکیبی ایالات متحده و کانادا که دفاع مشترک از حریم هوایی دو کشور را فراهم می کند، این شی را در حال پرواز در ارتفاع بالا عصر جمعه بر فراز آلاسکا شناسایی کرد. روز شنبه وارد حریم هوایی کانادا شد.

ترودو گفت که نیروهای کانادایی لاشه هواپیما را برای مطالعه بازیابی خواهند کرد. یوکان غربی ترین قلمرو کانادا و در میان کم جمعیت ترین بخش کانادا است.

چین پاسخ داد که حق «اقدامات بیشتر» را برای خود محفوظ می داند و از ایالات متحده به دلیل «واکنش بیش از حد آشکار و نقض جدی رویه بین المللی» انتقاد کرد.

در بیانیه آمده است: «شرایط آب و هوایی قطب شمال، از جمله باد سرد، برف و نور محدود روز، عاملی در این عملیات است و پرسنل عملیات بازیابی را برای حفظ ایمنی تنظیم خواهند کرد.»

فرماندهی شمال در بیانیه‌ای اعلام کرد که جزئیات جدیدی درباره این شیء وجود ندارد. در این بیانیه آمده است که فرماندهی آلاسکا و گارد ملی آلاسکا به همراه اف‌بی‌آی و مجریان قانون محلی در حال انجام جستجو و بازیابی هستند.