رمز و راز در مورد چیزی است که جت آمریکایی بر فراز آلاسکا سرنگون کرد

پس از سرنگون شدن بالون چینی، تصاویری که به نظر می‌رسید قطعاتی از مواد در هنگام صید کردن آن از اقیانوس بود را نشان داد.

مقامات چینی عذرخواهی کرده اند و معتقدند که این بالون یک “کشتی هوایی غیرنظامی” است که برای تحقیقات آب و هوا استفاده می شود و به دلیل محدودیت قابلیت های خود فرمانی از مسیر خارج شده و ورود آن به حریم هوایی ایالات متحده ناخواسته بوده است.

مقامات هنوز به طور عمومی توضیحات بیشتری از شی که بر فراز آلاسکا در حال حرکت بود، علاوه بر اندازه، ارتفاع و سرعت آن، ارائه نکرده اند. با این حال، مقامات در گزارش های مختلف در مورد ماهیت این شی گمانه زنی می کنند.

یک روز پس از آن که دولت ایالات متحده اعلام کرد یک شیء در ارتفاع بالا به اندازه یک خودروی کوچک را در امتداد سواحل شمال شرقی آلاسکا در بعدازظهر جمعه سرنگون کرده است، همچنان سؤالات باقی مانده است.

علیرغم فناوری حمل شده توسط این بالون، پنتاگون گفت این بالون ها هیچ ظرفیت جمع آوری اطلاعاتی فراتر از فناوری های موجود، مانند ماهواره ها، به چین نمی دهند.



منبع

از مقایسه اندازه ارائه شده توسط مقامات، به نظر می رسد شی ای که بر فراز آلاسکا در حال پرواز بود بسیار کوچکتر از بالون جاسوسی چینی است. بالون تایید شده به عنوان بزرگی به اندازه دو یا سه اتوبوس توصیف شد تا یک ماشین کوچک مانند شیء بالای آلاسکا.

فاکس نیوز روز شنبه گزارش داد که یک مقام ناشناس اما بلندپایه آمریکایی به این شبکه تایید کرد که این شی تا زمانی که وارد حریم هوایی آمریکا نشده بود، شناسایی نشد.

لیزا مورکوکسی، سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا، روز جمعه به NBC News گفت که نگران تهدیدات ناشی از اشیاء بر فراز حریم هوایی ایالتش است.

مقامات آمریکایی می گویند این بالون بخشی از ناوگانی بود که برای جمع آوری اطلاعات در بیش از 40 کشور در پنج قاره استفاده شده است. آنها معتقدند که بالون ها حداقل سه بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و دو بار تاکنون در دوران بایدن وارد حریم هوایی آمریکا شده اند.

مربوط: “بالون جاسوسی” چین جهان را با عصر جدیدی از جنگ در لبه فضا بیدار می کند

جو بایدن بعدازظهر جمعه به طور خلاصه به خبرنگاران گفت که برداشتن این شی “موفقیت آمیز بود” اما رئیس جمهور جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

شی آلاسکا همچنین در ارتفاع پایین تری نسبت به بالون چینی پرواز می کرد که ارتفاع آن 60000 فوت بود – بسیار بالاتر از سطح هواپیماهای تجاری.

تخریب این شی در آلاسکا پس از یک هفته پر فراز و نشیب برای دولت بایدن اتفاق افتاد که به ارتش دستور داد در 4 فوریه یک بالون در ارتفاع بالا از چین را بر فراز اقیانوس اطلس ساقط کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روز پنجشنبه گفت: «به وضوح برای نظارت اطلاعاتی و با تجهیزات موجود در بالون های هواشناسی ناسازگار بود». آنتن‌های متعددی داشت که آرایه‌ای را در بر می‌گرفت که احتمالاً می‌توانست ارتباطات را جمع‌آوری و مکان‌یابی کند.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت که ارتش آمریکا “بدون احتیاط فراوان” این شی را پایین آورد. پس از مشاهده، مقامات به سرعت شیء را تهدیدی برای ترافیک هوایی غیرنظامی تلقی کردند و دستور دادند حریم هوایی آلاسکا به طور موقت بسته شود.

بلینکن گفت که بالون جاسوسی “اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت ایالات متحده و قوانین بین المللی بود که هدف این سفر را تضعیف کرد”.

مورکوفسکی گفت: «راستش، اولین خط دفاع آلاسکا است. «اگر وارد حریم هوایی آلاسکا شود، اگر وارد آب‌های آلاسکا شود، باید اقدام کنیم.

اگرچه تلاش‌های نیروی دریایی، گارد ساحلی و FBI برای بازیابی این شی در حال انجام است، مقامات هنوز صاحب یا هدف آن را در روز شنبه شناسایی نکرده‌اند.

در همین حال، مقامات آمریکایی می گویند این بالون حامل تجهیزاتی بود که قادر به رهگیری و مکان یابی ارتباطات بود.

ظاهر شدن بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا باعث ایجاد شکاف در روابط تیره و ظریف بین دولت های چین و آمریکا شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر آتی به پکن را به تعویق انداخت که این اولین سفر یک دیپلمات ارشد آمریکایی به این کشور از سال 2018 خواهد بود.

مقامات گفتند که این شی که در آب های سرزمینی ساقط شد، بدون سرنشین بود.

ما باید پیام را ارسال کنیم و باید صریح و صریح باشیم که این را تحمل نمی کنیم.»

این شی در ارتفاع 40000 فوتی، تقریباً هم سطح هواپیماهای تجاری، پرواز می کرد و قبل از سقوط با سرعتی در حدود 20 تا 40 مایل در ساعت حرکت می کرد. مقامات می گویند که این شی بر فراز بخش هایی از آلاسکا پرواز کرده بود اما قبل از سقوط به سمت قطب شمال در حرکت بود. رادارهای آمریکایی برای اولین بار حضور شیء را حوالی ساعت 9 شب به وقت آلاسکا عصر پنجشنبه شناسایی کردند. یک هواپیمای جنگی ایالات متحده در نهایت آن را حدود ساعت 1:45 بعد از ظهر روز جمعه سرنگون کرد.

یکی از مقامات به ABC News گفت که این جسم «استوانه‌ای و خاکستری مایل به نقره‌ای» است و ظاهری «بالون مانند» شناور بدون «هیچ نوع نیروی محرکه‌ای» دارد. یکی دیگر از مقامات وزارت دفاع به نیویورک تایمز گفت که این شی با برخورد به دریای یخ زده تکه تکه شد.

سرتیپ پت رایدر از پنتاگون روز جمعه به خبرنگاران گفت که مقامات “تاکنون مقدار قابل توجهی از زباله ها را پیدا کرده اند که برای درک بیشتر ما از این بالون و قابلیت های نظارتی آن مفید خواهد بود.”