ترکیه با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مواجه است

قلیچداراوغلو متعهد شده است که با احیای دموکراسی پس از سال‌ها سرکوب دولتی، بازگشت به سیاست‌های اقتصادی ارتدکس، توانمندسازی نهادهایی که تحت کنترل شدید اردوغان استقلال خود را از دست داده‌اند و بازسازی روابط با غرب، ترکیه را در مسیر جدیدی قرار دهد.

اما سیاست اقتصادی پرنوسان او مبنی بر نرخ های بهره پایین باعث افزایش هزینه های زندگی و تورم شد و رای دهندگان را خشمگین کرد. واکنش آهسته دولت او به زلزله ویرانگر در جنوب شرقی ترکیه که منجر به کشته شدن 50000 نفر شد، بر نگرانی رای دهندگان افزود.

اما منابعی در اردوگاه های رئیس جمهور فعلی طیب اردوغان و رقیب کمال قلیچداراوغلو اعتراف کردند که ممکن است از آستانه 50 درصد برای پیروزی کامل عبور نکنند.

نتایج اولیه اردوغان را راحت جلو انداخت، اما با ادامه شمارش، امتیاز او کاهش یافت.

رای روز یکشنبه یکی از نتایج مهم ترین انتخابات در تاریخ 100 ساله این کشور است، رقابتی که می تواند به حکومت 20 ساله اردوغان پایان دهد و فراتر از مرزهای ترکیه طنین انداز شود.

به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان ولادیمیر پوتین، شکست اردوغان احتمالاً کرملین را ناراحت می‌کند، اما به دولت بایدن و همچنین بسیاری از رهبران اروپا و خاورمیانه که روابط آشفته با اردوغان داشتند، آرامش می‌دهد.

داستان: ساعاتی پس از بسته شدن صندوق های رای در روز یکشنبه، به نظر می رسد که ترکیه برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیش می رود و هر دو احزاب رقیب مدعی برتری هستند.

اگر هیچ یک از نامزدها 50 درصد آرا را کسب نکنند، دور دوم انتخابات در 28 می برگزار می شود.



منبع

باسابقه ترین رهبر ترکیه، کشور 85 میلیونی عضو ناتو را به یک بازیگر جهانی تبدیل کرده، آن را از طریق پروژه های بزرگ مدرن سازی کرده و صنعت نظامی مورد نظر کشورهای خارجی را ایجاد کرده است.