تحریم‌های TikTok Gain Momentum در واشنگتن و ایالات

در چند هفته گذشته، حداقل 14 ایالت TikTok را بر روی دستگاه های دولتی ممنوع کرده اند. در کنگره، انتظار می‌رود قانون‌گذاران این هفته به لایحه هزینه‌های گسترده‌ای که شامل ممنوعیت TikTok در همه دستگاه‌های دولت فدرال است، رأی دهند. یک لایحه جداگانه دو حزبی که هفته گذشته در کنگره ارائه شد، این برنامه را برای همه در ایالات متحده ممنوع می کند. علاوه بر این، دادستان کل ایندیانا از TikTok شکایت کرده و این شرکت را به فریبکاری در مورد خطرات امنیتی و حریم خصوصی این برنامه متهم کرده است.

سخنگوی وزارت خزانه داری که بر بررسی امنیت ملی این اپلیکیشن نظارت دارد، از اظهار نظر خودداری کرد. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره قانون ممنوعیت TikTok در دستگاه‌های دولت فدرال، از اتخاذ موضع خودداری کرد.

او گفت: «من می‌دانم که این اتفاق افتاده است، بنابراین ما به کنگره اجازه می‌دهیم تا روندهای خود را در این زمینه پیش ببرد. او افزود که TikTok یکی از طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی است که قبلاً «به دلایل امنیتی در کاخ سفید و سایر تجهیزات کاری دولت فدرال مجاز نبودند».

مقامات آمریکایی استدلال کرده اند که TikTok که متعلق به ByteDance مستقر در چین است و تخمین زده می شود 100 میلیون کاربر در ایالات متحده دارد، می تواند داده های حساس در مورد مکان، عادات شخصی و علایق آمریکایی ها را با دولت چین به اشتراک بگذارد. این برنامه به ویژه در بین جوانان محبوب است. به گفته مرکز تحقیقاتی پیو، دو سوم نوجوانان آمریکایی از TikTok استفاده می‌کنند، که از نظر محبوبیت پس از یوتیوب در رتبه دوم قرار دارد.

برخی از قوانین این ایالت ها شامل ممنوعیت سایر برنامه های چینی و فروشندگان مخابراتی مانند WeChat و Huawei است. اقدامات مریلند به برخی از محصولات تحت نفوذ روسیه مانند Kaspersky که یک نرم افزار آنتی ویروس است، گسترش یافت.

محدودیت‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی را می‌توان از طریق نرم‌افزاری اعمال کرد که بارگیری برخی برنامه‌ها را در تجهیزات رسمی مسدود یا محدودیت‌هایی برای بارگیری آنها تعیین می‌کند. این قوانین مانع از بارگیری برنامه توسط یک کارمند دولتی در دستگاه شخصی نمی شود.

در واشنگتن و در پایتخت های ایالتی، انتقاد از TikTok و دیگر شرکت های چینی به یک موضوع رایج تبدیل شده است.

اوبروتر نوشت: «سیاستمدارانی که نگرانی‌های امنیت ملی دارند باید دولت را تشویق کنند تا بررسی امنیت ملی خود را در مورد TikTok به پایان برساند. اقدامات بیشتر غیرضروری و تنبیهی است. آنها پیامی دلخراش برای شرکت‌های فناوری خارجی ارسال می‌کنند که می‌خواهند در ایالات متحده تجارت کنند و تجربیات قابل همکاری جهانی را برای رقابت در کنار سایر پلت‌فرم‌های جهانی ارائه دهند.»

مقامات فدرال همچنین درباره اینکه چگونه چین می‌تواند از این برنامه برای تحت تأثیر قرار دادن آمریکایی‌ها از طریق ویدیوهای ارائه‌شده از طریق الگوریتم TikTok استفاده کند، ابراز نگرانی کرده‌اند که ویدیوهای بسیار مناسب را بر اساس نمایه‌ها و علایق کاربران به کاربران ارسال می‌کند. کریستوفر رای، مدیر FBI ماه گذشته هشدار داد که دولت چین می تواند از TikTok برای “عملیات نفوذ” استفاده کند یا سعی کند از این برنامه برای نفوذ و به خطر انداختن دستگاه ها استفاده کند.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

فرمانداران جمهوری خواه به ویژه در مورد این موضوع فعال بوده اند و ممنوعیت این برنامه را در دستگاه های دولتی ایالتی اعلام کرده اند. فرمانداران آلاباما، جورجیا، آیداهو، آیووا، مریلند، مونتانا، نیوهمپشایر، داکوتای شمالی، اوکلاهاما، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تگزاس، یوتا و ویرجینیا همه در سه هفته گذشته ممنوعیت‌هایی را اعلام کرده‌اند. نبراسکا TikTok را از دستگاه‌های دولتی در سال 2020 ممنوع کرد.

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع

Opsahl گفت: “این وسیله ارتباطی را برای افرادی که از این برنامه به عنوان راهی برای معرفی خود به جهان و در برخی موارد برای سخنرانی و تفسیر سیاسی استفاده می کنند، از بین می برد.” ممنوعیت کامل راه حل درستی برای مشکل نیست.»

مایک گالاگر، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، که پیشنهاد ممنوعیت TikTok در همه دستگاه‌های ایالات متحده را داده است، در طی یک جلسه استماع در کاپیتول هیل در واشنگتن، 29 ژوئن 2021. (استفانی رینولدز/نیویورک تایمز)

پنتاگون در دسامبر 2019 به شاخه‌های نظامی در مورد “خطر احتمالی مرتبط با استفاده از برنامه TikTok” هشدار داد که باعث ممنوعیت بعدی این برنامه در دستگاه‌های دولتی از ارتش، تفنگداران دریایی، نیروی هوایی و گارد ساحلی شد.

راجا کریشنامورتی، نماینده دموکرات، که هفته گذشته به نماینده مایک گالاگر، R-Wis و دیگر قانونگذاران در پارلمان ملحق شد، گفت: “این یک نگرانی گسترده در این مرحله است – این فقط جمهوری خواهان نیست، فقط دموکرات ها نیستند.” اعلام قانون ممنوعیت TikTok در ایالات متحده.

هاولی در مصاحبه ای گفت: “امیدوارم این به عنوان زنگ خطری برای حرکت دولت باشد.” «این لایحه یک اقدام مهم و بزرگ علیه TikTok است و به همه آمریکایی‌ها سیگنال می‌فرستد که اگر داشتن آن برای کسی که دستگاه فدرال دارد ایمن نیست، آیا فرزند من باید آن را روی تلفن خود داشته باشد؟ شاید نه.”

دولت بایدن به مدت دو سال با TikTok مذاکره کرده است تا نگرانی های دولت مبنی بر اینکه برنامه ویدیویی محبوب چینی که خطر امنیت ملی را به همراه دارد برطرف کند. اما با طولانی شدن مذاکرات، قانونگذاران ایالتی و فدرال بی تاب شده اند و امور را به دست خود گرفته اند.

او افزود: «در سال آینده حتی بلندتر خواهد شد، مگر اینکه تغییرات قابل توجهی در رابطه با نحوه اداره TikTok در ایالات متحده ایجاد شود و ساختار مالکیت آن تعدیل شود.»

در ماه سپتامبر، رئیس جمهور جو بایدن به کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده دستور داد تا بررسی کند که آیا معاملاتی که بررسی می کند پتانسیل یک نهاد خارجی برای استفاده از داده های آمریکایی ها را دارد یا خیر. دولت همچنین در حال کار بر روی یک فرمان اجرایی دیگر است که بررسی دقیق‌تری را در مورد چگونگی دستیابی بازیگران خارجی به داده‌های آمریکایی‌ها اعمال می‌کند. مشخص نیست که آیا – و آیا – منتشر خواهد شد.

TikTok در ارائه‌ای به دولت بایدن و مقامات اطلاعاتی، طرح مفصلی را برای ذخیره داده‌های کاربران ایالات متحده در سرورهای Oracle و ایجاد دیوارهایی که امکان دسترسی به آن داده‌ها توسط کارمندان ByteDance یا مقامات دولتی چین را مسدود می‌کند، شرح داد.

آنچه که چند سال پیش به عنوان تلاشی از سوی دولت ترامپ آغاز شد، به یک موضوع دوحزبی فزاینده تبدیل شده است. سیاستمداران هر دو طرف در مورد اینکه این برنامه می تواند کاربران در ایالات متحده را زیر نظر داشته باشد و داده های حساس از جمله اطلاعات مکان را در اختیار دولت چین قرار دهد، نگرانی مشترک دارند.

TikTok مدت‌ها است که اشتراک‌گذاری داده‌ها را با مقامات دولتی چین رد کرده است و سعی کرده از شرکت مادر خود فاصله بگیرد. این شرکت به ادغام خود در جزایر کیمن و دفاتر آن در نیویورک، لس آنجلس، سنگاپور و واشنگتن دی سی اشاره می کند، که دلیلی بر این است که عملیات این سرویس در خارج از چین لنگر انداخته است.

لایحه ای که توسط یک سناتور جمهوری خواه، جاش هاولی از میسوری ارائه شد، که برنامه را در دستگاه های دولت فدرال ممنوع می کند، در لایحه هزینه های همه جانبه گنجانده شد که انتظار می رود در روزهای آینده به رأی گذاشته شود. لایحه ای که سنا تصویب کرده است، گسترده ترین محدودیتی است که تاکنون برای این اپلیکیشن وجود دارد.

ممنوعیت TikTok برای همه کاربران ایالات متحده با چالش های بیشتری روبرو خواهد شد. علیرغم هشدارهای مقامات، مصرف کنندگان همچنان برای این برنامه فریاد می زنند و ممکن است عقب نشینی کنند. کرت اوپسال، مشاور عمومی بنیاد مرز الکترونیک، گروهی که از آزادی بیان حمایت می کند، گفت: علاوه بر این، لایحه دو حزبی در کنگره که مصرف کنندگان را از استفاده از این برنامه محدود می کند، نگرانی های متمم اول را افزایش می دهد.

مایک گالاگر، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، که پیشنهاد ممنوعیت TikTok در همه دستگاه‌های ایالات متحده را داده است، در طی یک جلسه استماع در کاپیتول هیل در واشنگتن، 29 ژوئن 2021. (استفانی رینولدز/نیویورک تایمز)

قانونگذاران از اینکه منتظر بمانند تا ببینند چگونه انجام می شود خسته شده اند.

اما واشنگتن موضعی مشکوک را حفظ کرده است. تحقیقات آن در مورد این برنامه – که توسط یک گروه چند سازمانی به نام کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده اداره می شود – در دولت ترامپ آغاز شد. در سال 2020، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا این سرویس را از فروشگاه های اپلیکیشن اپل و گوگل ممنوع کند، مگر اینکه کسب و کار به یک شرکت آمریکایی فروخته شود. اما دادگاه‌های فدرال این ممنوعیت را لغو کردند و ترامپ بدون اینکه مشکل را حل کند، قدرت را ترک کرد.

از آن زمان، این شرکت در مذاکرات با دولت بایدن بر سر تغییر در نحوه ذخیره و حفظ دسترسی این شرکت به داده های کاربران آمریکایی قفل شده است.

سناتور مارک وارنر، D-Va.، یکی از اعضای کمیته اطلاعات، در ایمیلی گفت: صبر من به پایان رسیده است. او قانون ممنوعیت TikTok را امضا نکرده است، اما منتقد سرسخت این شرکت بوده و حمایت خود را از ایالت هایی که TikTok را در دستگاه های دولتی ممنوع کرده اند، ابراز کرده است.

این ممنوعیت ها بخشی از تشدید تنش ها بین ایالات متحده و چین بر سر فناوری جهانی و رهبری اقتصادی است. دولت بایدن و پکن برنامه‌های مخارج ملی عظیمی را برای ایجاد زنجیره‌های تامین فناوری در داخل مرزهای خود معرفی کرده‌اند که عملاً به دهه‌ها سیاست تجارت جهانی پایان می‌دهد، در یک مسابقه تسلیحاتی برای تولید تراشه و خودروهای الکتریکی و تولید باتری.

بروک اوبروتر، سخنگوی TikTok، دوشنبه در ایمیلی گفت که این طرح “به طور معناداری به هرگونه نگرانی امنیتی که در سطح فدرال و ایالتی مطرح شده است رسیدگی می کند” و این شرکت به دولت و نظارت مستقل برای رفع نگرانی ها در مورد توصیه های محتوای آن و دسترسی به داده های کاربر ایالات متحده.