بمب افکن های B-52 آمریکا در بحبوحه تنش با ایران بر فراز خاورمیانه پرواز می کنند

ژنرال الکسوس گرینکویچ، افسر ارشد نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه در بیانیه ای گفت: “تهدیدها برای ایالات متحده و شرکای ما بی پاسخ نخواهد ماند.” “ماموریت هایی مانند این… توانایی ما را برای ترکیب نیروها برای بازدارندگی و در صورت لزوم شکست دادن دشمنانمان نشان می دهد.”

تصمیم چهار سال پیش ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تاریخی تهران با قدرت‌های جهانی، جرقه‌ای از تشدید حوادث در منطقه شد.

فرماندهی مرکزی در سال گذشته گسترش یافت و اسرائیل را نیز در بر گرفت، اقدامی که برای تشویق همکاری منطقه‌ای علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دیده می‌شود.

بمب‌افکن‌ها از پایگاه نیروی هوایی سلطنتی در فیرفورد انگلیس بلند شدند و روز یکشنبه با هواپیماهای جنگی کویت و عربستان بر فراز شرق مدیترانه، شبه جزیره عربستان و دریای سرخ در مأموریت‌های آموزشی به پرواز درآمدند و سپس منطقه را ترک کردند.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – ارتش ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که یک جفت بمب‌افکن دوربرد B-52 با قابلیت حمل هسته‌ای را در نمایش قدرت بر فراز خاورمیانه به پرواز درآورده است که آخرین ماموریت از این قبیل در منطقه با وجود تنش‌ها همچنان ادامه دارد. بین واشنگتن و تهران بالاست.

دشمن منطقه ای ایران، اسرائیل نیز به این مأموریت چند ملیتی پیوست. ارتش اسرائیل گفت که اگرچه توسط ایالات متحده اعتراف نشده است، سه جنگنده اف-16 اسرائیل بمب افکن های آمریکایی را «از طریق آسمان اسرائیل در مسیر خلیج فارس» همراهی کردند، و همکاری این کشور با ارتش آمریکا را کلیدی برای «حفظ» توصیف کرد. امنیت هوایی در اسرائیل و خاورمیانه.»

تنش ها همچنین پس از درگیری های اخیر بین نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه همچنان بالاست. واشنگتن ماه گذشته حملات هوایی را در شرق سوریه انجام داد که مناطق مورد استفاده شبه نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران ایران را هدف قرار داد که با واکنش جنگنده های مورد حمایت ایران مواجه شد.

مذاکره کنندگان آمریکا و ایران در وین در تلاش برای احیای توافق هسته ای 2015 هستند که محدودیت های شدیدی را بر برنامه اتمی ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی اعمال کرد. هفته گذشته، وزارت امور خارجه آخرین موضع مذاکره ایران را «سازنده» توصیف کرد.

این دستگیری تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که سپاه پاسداران شبه‌نظامی این کشور یک پهپاد دریایی دیگر را قبل از رها کردن آن در حالی که یک کشتی جنگی آمریکایی دنبال آن بود، یدک کشید. نیروی دریایی ایالات متحده در حال استقرار پهپادهای نظارتی فوق العاده استقامتی برای نظارت بر تهدیدات در آبراه های حیاتی است که شاهد حملات مکرر دریایی بوده است.

در همین حال، ایران اکنون اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی می کند – سطحی که قبلاً هرگز به آن نرسیده بود که یک قدم کوتاه و فنی از 90 درصد فاصله دارد. در حالی که ایران مدت‌هاست برنامه خود را صلح‌آمیز حفظ کرده است، کارشناسان منع گسترش اورانیوم هشدار می‌دهند که تهران به اندازه کافی اورانیوم 60 درصدی غنی‌شده برای بازفرآوری به سوخت حداقل یک بمب هسته‌ای دارد.



منبع

حتی در شرایطی که دیپلمات‌ها اکنون بر سر احیای احتمالی توافق هسته‌ای درگیر هستند، نیروی دریایی ایران هفته گذشته دو پهپاد دریایی آمریکایی را در دریای سرخ توقیف کرد.

اگرچه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اشاره ای به ایران نکرد، اما واشنگتن مکرراً بمب افکن های B-52 را به منطقه اعزام کرده است، زیرا درگیری ها بین ایالات متحده و ایران آغاز شده است. آخرین پرواز از این دست در ژوئن بود.