بر اساس این گزارش، ولیعهد سعودی در صورت انتقام گیری از کاهش تولید نفت، به آمریکا قول درد و رنج داده است. به نظر می رسد تهدید او نتیجه داده است.

این مناقشه در اکتبر گذشته زمانی شعله‌ور شد که سعودی‌ها تولید نفت را همزمان با روسیه، دشمن اصلی آمریکا، کاهش دادند و روابط بین ریاض و متحدان چند دهه‌ای آن در واشنگتن دی سی را تیره‌تر کردند.

ولیعهد به دنبال راه مستقل تری از ایالات متحده است.

عامل کلیدی روابط بین کشورها نفت است. عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و قدرت زیادی بر بازارهای جهانی نفت دارد و همچنین قدرت ضربه زدن شدید به اقتصاد ایالات متحده را دارد.

وال سنت ژورنال گزارش داد، ولیعهد محمد بایدن را پشت سر او مسخره کرده است و معتقد است که می تواند فناوری هسته ای را از ایالات متحده با بازی با قدرت های رقیب در مقابل یکدیگر تضمین کند.

پاسخ ولیعهد طبق اسناد، تهدید آمریکا به احتمال فاجعه اقتصادی بود. به نظر می رسد که این تهدید نتیجه داده است.

در آن زمان، تحلیلگران به اینسایدر گفتند که ولیعهد به دنبال تحقیر بایدن به عنوان بخشی از تلاش برای هدایت یک مسیر جدید و قاطعانه تر در صحنه جهانی است. جورجیو کافایرو، مدیر عامل شرکت Gulf State Analytics به اینسایدر گفت که به نظر می رسد افشای اطلاعات جدید نافرمانی جسورانه ولیعهد از کاخ سفید را تایید می کند.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

در اقدامی که احتمالا خشم بیشتر ایالات متحده را برانگیخته است، سعودی ها هفته گذشته تصمیم گرفتند تولید نفت خود را کاهش دهند و گفتند که هدفشان تثبیت بازارهای نفت است.

کافیرو با اشاره به سند فاش شده گفت: «محمد بن سلمان مشتاق است به واشنگتن بفهماند که آمریکا به همان اندازه که پادشاهی به آمریکا نیاز دارد، به عربستان سعودی نیاز دارد. ولیعهد می‌خواهد بایدن و هر کس دیگری در واشنگتن به حاکمیت و حق عربستان سعودی برای اتخاذ تصمیماتی که منافع ملی این کشور را ارتقا می‌دهد، احترام بگذارند.»

ماه ها پس از این اختلاف، «عواقب» وعده داده شده بایدن هنوز محقق نشده است. در عوض، او یک سری از مقامات ارشد کاخ سفید را به همراه بلینکن فرستاده است تا با ولیعهد در ریاض در حالی که سعودی‌ها به چین، دیگر رقیب جهانی آمریکا نزدیک‌تر می‌شوند، خواستگاری کنند.

بر اساس گزارش‌ها، ولیعهد گفت: «دیگر با دولت آمریکا معامله نخواهد کرد»، و همچنین وعده داده است که «عواقب اقتصادی بزرگی برای واشنگتن خواهد داشت»، اگرچه مشخص نیست که آیا او این سخنان را به یک مقام آمریکایی گفته یا بخشی از آن بوده است. از یک مکالمه شنود شده

این اقدام جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را خشمگین کرد، او به سعودی‌ها قول داد که «عواقبی» در پی داشته باشد، زیرا می‌ترسید که تورم داخلی را افزایش دهد و به چشم‌انداز او در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا آسیب برساند.

اما کافیرو به اینسایدر گفت که علیرغم اختلافات آشکار و ضدیت ظاهری شخصی بین بایدن و ولیعهد محمد، سعودی ها همچنان متعهد به همکاری با ایالات متحده هستند.

اما تنها چند ماه قبل از آن، بر اساس اسناد افشا شده پنتاگون که توسط واشنگتن پست به دست آمده است، عربستان مستبد در بحبوحه تشدید مناقشه نفتی با ایالات متحده، لحن بسیار متفاوت و تهدیدآمیزتری داشت.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی.بندر الگالود/ رویترز