با انقضای هیئت منصفه بزرگ، به نظر می رسد که تحقیقات دورهام پایان می یابد

محاکمه آتی دانچنکو به دورهام فرصت دیگری برای بررسی دقیق جنبه های تحقیقات FBI در روسیه می دهد.

در همان زمان، به نظر می‌رسید که رئیس‌جمهور سابق کاهش انتظارات، از کیفرخواست گرفته تا گزارش را تصدیق کرد.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

دی فیلیپیس که هفته گذشته به پشت میزش در دفتر دادستانی ایالات متحده در منهتن رسید، از اظهار نظر خودداری کرد.

با این حال، گزارش هوروویتز نشان داد که اف‌بی‌آی تحقیقات روسیه را بر اساس پرونده استیل آغاز نکرده است – برخلاف ادعای حامیان ترامپ.

واشنگتن – هنگامی که در سال 2019 وزارت دادگستری جان دورهام را مأمور بررسی منشأ تحقیقات در مورد روابط کمپین ترامپ در سال 2016 با روسیه کرد، رئیس جمهور دونالد ترامپ و حامیانش ابراز عقیده کردند که این تحقیق نشان می دهد که یک توطئه “دولت عمیق” وجود دارد. از جمله مقامات ارشد دوران اوباما برای خرابکاری او تلاش کرده بودند.

ترامپ نوشت: «مردم «با نفس بند آمده» منتظر گزارش دورهمی هستند، گزارشی که باید فساد را در سطحی که قبلاً در کشور ما دیده نشده را آشکار کند.

آنها گفتند که دورهام و تیمش در حال کار برای تکمیل گزارش نهایی تا پایان سال هستند و یکی از دادستان های اصلی تیمش برای کار در یک شرکت حقوقی برجسته می رود.

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع

اگرچه اتهاماتی که دورهام علیه ساسمن و دانچنکو در پاییز گذشته مطرح کرد بسیار محدود بود، دورهام از کیفرخواست‌ها استفاده کرد تا استدلال کند که اف‌بی‌آی عمداً اطلاعاتی را نادیده می‌گیرد که مخالف این ایده است که ترامپ و همکارانش به‌طور نادرست با روسیه کار کرده‌اند.

ماه گذشته، در روزهایی که اف‌بی‌آی حکم تفتیش را برای توقیف جعبه‌هایی از اسناد طبقه‌بندی شده و سایر اسناد دولتی که در استراحتگاه خود در فلوریدا نگهداری می‌کرد، به دست آورد، ترامپ از رسانه‌های اجتماعی برای تقویت این ایده بی‌اساس مبنی بر اینکه دورهام یک توطئه سیاسی گسترده را کشف کرده است، استفاده کرد. دولت اوباما و جامعه اطلاعاتی به او آسیب برساند.

اندرو دی فیلیپیس، دادستانی که نقش کلیدی در پرونده ساسمن داشت، به دادگاه اطلاع داده است که در محاکمه دانچنکو شرکت نخواهد کرد. دی فیلیپیس به همکارانش گفته است که برای کار در شرکت حقوقی سالیوان و کرامول می رود.

در اوایل سال جاری، رهبری وزارت دادگستری از دورهام خواست تا گزارشی در مورد یافته های خود در ماه مه منتشر کند. افراد آشنا به این موضوع گفتند که این زمان از بین رفت و اکنون دورهام قصد دارد گزارش خود را پس از انتخابات به گارلند ارائه دهد.

ایگور دانچنکو، تحلیلگر، که متهم به دروغگویی به بازرسان فدرال است، ماه آینده در اسکندریه، ویرجینیا محاکمه می شود.

ساسمن در دادگاه در ماه مه از این اتهام تبرئه شد.

در می 2019، دورهام توسط دادستان کل آن زمان، ویلیام بار، برای بررسی منشأ طوفان متقابل انتخاب شد، تحقیقاتی که در نهایت توسط رابرت مولر، بازپرس ویژه منصوب شده برای نظارت بر آن تکمیل شد. گزارش مولر پیوندهای متعددی را بین همکاران کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه مورد بررسی قرار داد، اما توطئه جنایتکارانه ای پیدا نکرد.

اکنون به نظر می رسد دورهام در حال پایان دادن به تحقیقات سه ساله خود است، بدون اینکه چیزی نزدیک به نتایجی باشد که ترامپ به دنبال آن بود. سه نفر از آشنایان به این موضوع گفتند که هیئت منصفه بزرگی که دورهام اخیراً برای شنیدن شواهد از آن استفاده کرده است منقضی شده است، و در حالی که او می تواند جلسه دیگری را تشکیل دهد، در حال حاضر هیچ برنامه ای برای این کار وجود ندارد.

وظیفه ای که بار به دورهام داد از همان ابتدا با مشکلاتی روبرو بود.

بررسی دورهام در نهایت به تحقیقات جنایی تبدیل شد و به او اجازه داد تا احضاریه های هیئت منصفه را برای جمع آوری اسناد و مصاحبه با شاهدان صادر کند. کمی قبل از انتخابات 2020، بار او را به عنوان یک مشاور ویژه انتخاب کرد و به او اجازه داد حتی پس از خروج ترامپ از سمت خود در محل باقی بماند.

وزارت دادگستری از اظهار نظر خودداری کرد.

دورهام در طول تحقیقات خود پرونده هایی را علیه دو نفر متهم به دروغگویی به FBI در رابطه با تلاش های خارجی برای تحقیق در مورد روابط ادعایی ترامپ و روسیه تشکیل داده است، اما او هیچ گونه توطئه ای را متهم نکرده و هیچ مقام بلندپایه ای را محاکمه نکرده است. تحولات اخیر حاکی از آن است که احتمال هر گونه کیفرخواست دیگری دور از دسترس است.

هیئت منصفه بزرگ مستقر در منطقه شرقی ویرجینیا سال گذشته یک تحلیلگر روسی را که با کریستوفر استیل، جاسوس سابق بریتانیایی که نویسنده پرونده شایعات و ادعاهای اثبات نشده درباره ترامپ بود، متهم کرد. این پرونده هیچ نقشی در تصمیم FBI برای آغاز بررسی روابط بین روسیه و کمپین ترامپ نداشت. این در یک برنامه کاربردی برای دریافت حکم برای تحت نظر گرفتن یکی از همکاران کمپین ترامپ استفاده شد.

برای شروع، بازرس کل مستقل وزارت دادگستری، مایکل هوروویتز، قبلاً در حال انجام یک بررسی جامع از Crossfire Hurricane بود.

دورهام و تیمش از هیئت منصفه بزرگ در واشنگتن برای متهم کردن مایکل ساسمن، وکیل برجسته امنیت سایبری که با کمپین هیلاری رادهام کلینتون ارتباط دارد، استفاده کردند. ساسمن سال گذشته به اتهام اظهار نادرست به اف‌بی‌آی در جلسه‌ای که در آن اطلاعاتی را درباره ارتباطات احتمالی بین رایانه‌های مرتبط با ترامپ و یک بانک روسی مرتبط با کرملین به اشتراک گذاشت، متهم شد.

گارلند چندین بار با تیم دورهام ملاقات کرده است و یک مقام ارشد در دفتر معاون دادستان کل مرتباً با دورهام در مورد پیشرفت تحقیقات بررسی می کند.

در سال 2020، یک دادستان ارشد و معتمد قدیمی دورهام در دفتر دادستانی ایالات متحده در کانکتیکات به طور ناگهانی تیم را ترک کرد.

در مورد سوم، تیم دورهام با یک وکیل FBI که یک بازرس کل او را متهم کرده بود که ایمیلی را که برای تمدید درخواست تمدید استراق سمع استفاده شده بود، تحت نظر قرار داده بود. این معامله منجر به عدم حبس شد.

جان دورهام، مشاور ویژه ای که توسط دولت ترامپ برای بررسی ریشه های تحقیقات در مورد روابط کمپین ترامپ در سال 2016 با روسیه، در واشنگتن در 17 مه 2022 منصوب شد. (ساموئل کوروم/نیویورک تایمز)

دورهام یک بیانیه عمومی غیرمعمول صادر کرد و بدون توضیح گفت که با نتیجه گزارش بازرس کل مبنی بر اینکه Crossfire Hurricane به درستی باز شده است، مخالف است. هوروویتز بعداً به کنگره گفت که دورهام به او گفته است که فکر می‌کند باید به‌عنوان تحقیقات «مقدمه‌ای» و نه «کامل» باز می‌شد.

تیم دورهام در دادگاه استدلال کرد که همراهان کمپین کلینتون مردم را گمراه کرده اند که فکر کنند ترامپ یا همکاران کمپین انتخاباتی او با روسیه تبانی کرده اند، هرچند که چنین توطئه ای را متهم نکرد. دورهام دانچنکو را متهم کرد که به اف‌بی‌آی دروغ می‌گوید به گونه‌ای که پرونده استیل را معتبرتر از آنچه بود به نظر می‌رساند.

پس از تکمیل گزارش تیم دورهام، دادستان کل مریک گارلند تصمیم می گیرد که آیا یافته های خود را عمومی کند یا خیر. این گزارش فرصتی برای دورهام برای ارائه هرگونه شواهد یا نتیجه‌گیری است که مبنای وزارت دادگستری برای آغاز تحقیقات در سال 2016 در مورد ارتباط بین ترامپ و روسیه را به چالش می‌کشد.

در اواخر سال 2019، هوروویتز گزارشی ارائه کرد که مشکلات قابل توجهی را در مورد برنامه های FBI برای دستورات شنود با هدف قرار دادن کارتر پیج، مشاور سابق ستاد انتخاباتی ترامپ با روابط متعدد با روسیه، آشکار کرد. اما همچنین به این نتیجه رسید که تحقیقات در کل دارای مبنای قانونی مناسبی است و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه “سوگیری سیاسی یا انگیزه نادرست” باعث شده FBI آن را باز کند وجود ندارد.

تحقیقات هوروویتز همچنین نشان داد که یک وکیل اف‌بی‌آی، ایمیلی را که برای تمدید درخواست تمدید شنود استفاده می‌شد، مورد بررسی قرار داده است. او این موضوع را برای پیگرد قانونی ارجاع داد و تیم دورهام در مورد توافق منتفی مذاکره کردند.

ترامپ و متحدانش مدت‌ها امیدوار بودند که دورهام مقامات سابق اف‌بی‌آی و اطلاعاتی مسئول تحقیقات روسیه، معروف به طوفان متقابل را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. ترامپ این تحقیقات را یک شکار جادوگر توصیف کرده و اف بی آی را به جاسوسی از کمپین ریاست جمهوری خود متهم کرده است.

جان دورهام، مشاور ویژه ای که توسط دولت ترامپ برای بررسی ریشه های تحقیقات در مورد روابط کمپین ترامپ در سال 2016 با روسیه، در واشنگتن در 17 مه 2022 منصوب شد. (ساموئل کوروم/نیویورک تایمز)

در دوره اولیه، به نظر می‌رسید که دورهام در جستجوی نشانه‌هایی از سوگیری سیاسی در میان مقامات اف‌بی‌آی بود که هوروویتز قبلاً مورد بررسی قرار داده بود و در جستجوی تخلف در میان سازمان‌های اطلاعاتی خارج از حوزه قضایی هوروویتز بود. اما این تلاش ها منجر به اتهام نشد.