ایالات متحده به درخواست متحدان، املای ترجیحی ترکیه را تغییر می دهد

آخرین دو کشوری که وزارت امور خارجه به درخواست دولت‌هایشان نام آن‌ها را تغییر داد مقدونیه شمالی بود که در سال ۲۰۱۹ نام خود را از مقدونیه تغییر داد و اسواتینی که یک سال قبل نام خود را از سوازیلند تغییر داد.



منبع

ایالات متحده هنوز از نامیدن برمه به عنوان میانمار خودداری می کند، اگرچه حاکمان نظامی این کشور به طور رسمی میانمار را در سال 1989 پذیرفتند.

مقامات گفتند که این وزارتخانه دستور داده است که اسناد رسمی جدید به جای ترکیه به ترکیه اشاره کنند، اگرچه تلفظ آن تغییر نخواهد کرد. اما نه وب‌سایت وزارت امور خارجه و نه کتابچه راهنمای امور خارجه، که رویه‌های دیپلماتیک ایالات متحده را هدایت می‌کند، برای منعکس‌کننده تغییرات از ظهر پنجشنبه اصلاح نشده بود.

چندین آژانس فدرال دیگر، از جمله وزارت خزانه داری، املای جدید را قبلاً پذیرفته بودند، که منجر به تناقض در اسناد در سراسر دولت ایالات متحده شده بود.

با این حال، وزارت امور خارجه اغلب سبک خود را در مورد نام کشورهای خارجی تغییر نمی دهد و حداقل در یک مورد قابل توجه، برای چندین دهه از انجام این کار خودداری کرده است.

این اقدام پیش از سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به واشنگتن در اواخر ماه جاری انجام می شود که طی آن موضع ترکیه در مورد تهاجم روسیه به اوکراین و مقاومت این کشور در قبال اجازه دادن به فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این تغییر زمانی فاش شد که وزارت امور خارجه بیانیه ای در حمایت از اقدام خزانه داری برای تحریم چند تاجر و شرکت مرتبط با ترکیه به دلیل حمایت از دولت اسلامی منتشر کرد. بعداً توسط دو مقام وزارتخانه تأیید شد.

ترکیه سال گذشته خواستار تغییر نام خود به ترکیه در مجامع بین المللی شد و اکثر آنها از جمله سازمان ملل و ناتو به املای جدید روی آورده بودند.

واشنگتن (AP) – وزارت امور خارجه روز پنجشنبه اعلام کرد که املای ترجیحی ترکیه برای نام این کشور، ترکیه را پذیرفته است و به درخواست متحد ناتو پس از چندین ماه تردید پذیرفته است.

این وزارتخانه گفت: «سفارت ترکیه از دولت آمریکا درخواست کرده است که از نام «جمهوری ترکیه» در ارتباطات استفاده کند. ما بر این اساس در بیشتر زمینه‌های رسمی، دیپلماتیک و دوجانبه، از جمله در ارتباطات عمومی.»