ایالات متحده از دولت جدید فلسطین در پی درخواست های مکرر آن برای اصلاحات سیاسی استقبال می کند

اورشلیم (AP) – ایالات متحده از تشکیل یک دولت جدید خودمختاری فلسطین استقبال کرده و نشان می دهد که ترکیب اصلاح شده کابینه را به عنوان گامی به سوی اصلاحات سیاسی فلسطین می پذیرد.

دولت بایدن خواستار «احیای مجدد» تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری شده است، به این امید که بتواند پس از پایان جنگ اسرائیل و حماس، نوار غزه را نیز اداره کند. این جنگ نزدیک به شش ماه پیش آغاز شد که با حمله حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل آغاز شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده مشتاق همکاری با گروه جدید وزرای «برای انجام اصلاحات معتبر» است.

میلر گفت: «یک تشکیلات خودگردان احیا شده برای رسیدن به نتایج برای مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه و ایجاد شرایط برای ثبات در منطقه گسترده‌تر ضروری است».

تشکیلات خودگردان فلسطین بخش هایی از کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را اداره می کند. رهبری آن فلسطینی است رئیس جمهور محمود عباسکه نزدیک به دو دهه است با انتخابات مواجه نشده است.

ایالات متحده تشکیلات خودگردان فلسطین را بخش مهمی از برنامه های ترجیحی خود برای غزه پس از جنگ می داند. اما این قدرت در میان فلسطینی ها از حمایت مردمی یا مشروعیت کمی برخوردار است و بسیاری آن را به دلیل همکاری امنیتی با اسرائیل در کرانه باختری، به عنوان پیمانکار فرعی اشغالگری می دانند.

در اوایل ماه جاری، عباس محمد مصطفی، اقتصاددان تحصیل کرده در ایالات متحده را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد. مصطفی روز پنجشنبه ترکیب جدید خود را معرفی کرد. این شامل تکنوکرات‌های نسبتاً ناشناخته، اما همچنین وزیر کشور عباس و چند تن از اعضای جنبش سکولار فتح است که او رهبری می‌کند. تعدادی از وزرا اهل غزه هستند، اما مشخص نیست که آیا آنها در حال حاضر در آنجا زندگی می کنند یا خیر.

گروه ستیزه جوی اسلامی حماس، رقیب عباس، در سال 2007 نیروهای امنیتی خود را از غزه بیرون راند. ایالات متحده خواهان بازگشت یک تشکیلات خودگردان فلسطینی اصلاح شده و مدیریت غزه است، ایده ای که اسرائیل و حماس آن را رد کرده اند.

یک چالش بزرگ برای تشکیلات خودگردان فلسطین، اگر نقشی در اداره غزه داشته باشد، بازسازی خواهد بود. نزدیک به شش ماه جنگ زیرساخت های حیاتی از جمله بیمارستان ها، مدارس و خانه ها و همچنین جاده ها، سیستم های فاضلاب و شبکه برق را ویران کرده است. به گفته مقامات بهداشتی محلی، حملات هوایی و حمله زمینی اسرائیل بیش از 32000 فلسطینی را کشته است. سازمان ملل و آژانس های امدادی بین المللی می گویند که جنگ بیش از 80 درصد از جمعیت غزه را آواره کرده و صدها هزار نفر را به آستانه قحطی کشانده است.

جنگ پس از آن آغاز شد که شبه نظامیان تحت رهبری حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل یورش بردند و 1200 نفر را که اکثراً غیرنظامی بودند، کشتند و حدود 250 نفر دیگر را گروگان گرفتند.

اسرائیل گفته است که کنترل امنیتی بی پایان بر غزه را حفظ خواهد کرد و با فلسطینی هایی که به تشکیلات خودگردان فلسطین یا حماس وابسته نیستند، شریک خواهد شد. مشخص نیست چه کسی در غزه حاضر است چنین نقشی را بر عهده بگیرد.

حماس به فلسطینیان در غزه نسبت به همکاری با اسرائیل برای اداره این سرزمین هشدار داده و گفته است با هرکسی که این کار را انجام دهد به عنوان یک همکار رفتار می شود که به عنوان تهدید مرگ درک می شود. حماس تشکیل دولت جدید فلسطین را غیرقانونی دانسته و در عوض از همه جناح‌های فلسطینی از جمله فتح خواسته است تا پیش از انتخابات سراسری که در 18 سال گذشته برگزار نشده است، یک دولت تقسیم قدرت تشکیل دهند.

___

بیشتر پوشش جنگ AP را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war بیابید

منبع