مذاکرات قیمت برای بیماری های قلبی، داروهای دیابت و غیره آغاز می شود. در اینجا این است که چگونه کار خواهد کرد.

دولت بایدن هفته گذشته 10 داروی اولیه را که بر اساس قانون کاهش تورم (IRA) در مورد قیمت آنها مذاکره خواهد کرد، از جمله برخی از رایج ترین داروهای تجویز شده برای بیماری قلبی و دیابت را اعلام کرد.

IRA، که بایدن در آگوست 2022 امضا کرد، به مراکز خدمات مدیکر و مدیکر (CMS) قدرت اعطا کرد تا قیمت برخی از داروهای با نام تجاری را که توسط مدیکر پرداخت می‌شود، تعیین کنند، که آمریکایی‌های 65 سال به بالا و برخی از افراد دارای معلولیت را بیمه می‌کند.

شرکت های داروسازی در حال حاضر به طور متوسط ​​دو برابر بیشتر از ساکنان سایر کشورهای ثروتمند برای همین داروها از آمریکایی ها پول می گیرند. در اینجا به این می پردازیم که چرا چنین است و چگونه مذاکرات قیمت می تواند اوضاع را در آینده تغییر دهد.

رسیدن به بقیه جهان

تنظیم قیمت دولتی عملاً هزینه ها را در سایر کشورها کاهش داده است.

بر اساس گزارش اکونومیست، ایالات متحده با 630 میلیارد دلار فروش در سال گذشته، 42 درصد از هزینه های دارویی در سراسر جهان و 65 درصد از سود جهانی صنعت را به خود اختصاص داده است.

این مجله گزارش می دهد: «داروهای نسخه ای در آمریکا به طور متوسط ​​دو تا سه برابر بیشتر از سایر کشورهای ثروتمند هزینه دارند. «هزینه‌های از جیب بیماران، بخشی از هزینه‌های دارویی که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، نیز از بالاترین‌ها در جهان است.»

این به این دلیل است که تا زمانی که دموکرات‌های کنگره سال گذشته IRA را با رای حزبی تصویب نکردند، دولت فدرال قیمت دارو را تنظیم یا مذاکره نکرد، که تقریباً هر کشور دیگری انجام می‌دهد.

به عنوان مثال، طبق یک نظرسنجی در سال 2019، آمریکایی ها به طور متوسط ​​30808 دلار برای عرضه 28 روزه داروی هپاتیت C هاروونی پرداخت کردند، در حالی که شیلیایی ها 4944 دلار و سوئیسی ها 14720 دلار پرداخت کردند. قیمت داروی دیابت Lantus برای پنج سرنگ در ایالات متحده 419 دلار است، در حالی که در شیلی 68 دلار و در آفریقای جنوبی 55 دلار است.

اکنون چگونه کار خواهد کرد

CMS قیمت‌هایی را با تولیدکنندگان دارو برای 9 داروی زیر تعیین می‌کند: Eliquis، Jardiance، Xarelto، Januvia، Farxiga، Entresto، Enbrel، Imbruvica و Stelara. داروی دهم شامل داروهای انسولین Fiasp و NovoLog است.

طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی (HHS) این داروها در طول سال گذشته 50.5 میلیارد دلار برای هزینه های سرپایی مدیکر – حدود یک پنجم کل هزینه های این برنامه برای داروهای تجویزی – هزینه کردند.

HuffPost گزارش می‌دهد: «قیمت‌های پایین‌تر برای این 10 داروی اول در سال 2026 اعمال می‌شود و پس‌اندازی را برای Medicare و در نتیجه، مالیات‌دهندگانی که به تأمین مالی آن کمک می‌کنند، ایجاد می‌کند». “این همچنین به معنای پس انداز برای افراد ذینفع مدیکر، عمدتاً سالمندان و افراد دارای معلولیت است، که در نهایت از طریق حق بیمه و هزینه های خارج از جیب برای داروها پرداخت می کنند. طبق گفته HHS، این هزینه‌های از جیب می‌تواند صدها یا هزاران دلار در سال برای هر دارو باشد.

پولیتیکو خاطرنشان کرد: بیماران مدیکر تا قبل از سال 2026 کاهش قیمت دارو را تجربه خواهند کرد. از سال 2025، ماده دیگری در قانون کاهش تورم، هزینه‌های جانبی Medicare بخش D ذینفع را به 2000 دلار در سال محدود می‌کند.

IRA همچنین شرکت‌های دارویی را ملزم می‌کند زمانی که قیمت‌هایشان سریع‌تر از تورم افزایش می‌یابد، به مدیکر تخفیف بدهند. در مجموع، دفتر بودجه کنگره تخمین می زند که این قانون 98.5 میلیارد دلار در طول 10 سال صرفه جویی می کند.

30 داروی دیگر برای قیمت‌های مورد مذاکره در سال‌های 2027 و 2028 انتخاب خواهند شد. فقط داروهای مارک دار بدون جایگزین ژنریک برای مذاکره قیمت در نظر گرفته می‌شوند.

فرآیند

شرکت های داروسازی تا اول اکتبر فرصت دارند در مورد مشارکت در تعیین قیمت تصمیم بگیرند و در صورت کاهش با جریمه های مالی سنگین مواجه خواهند شد.

اگر شرکتی موافقت کند، CMS پیشنهاد قیمتی را تا 1 فوریه تعیین می‌کند. سپس داروسازان 30 روز فرصت خواهند داشت تا پیشنهاد را بپذیرند یا تصمیم به ترک Medicare و Medicaid بگیرند. تا ماه مارس، 65.8 میلیون آمریکایی در Medicare ثبت نام کرده بودند، و 93.8 میلیون نفر در Medicaid و برنامه بیمه سلامت کودکان (CHIP) ثبت نام کرده بودند. اینها بازارهای بسیار بزرگی هستند که دسترسی به آنها از دست می رود. (Medicaid در حال حاضر قیمت داروها را کمتر از Medicare می پردازد، و مذاکرات قیمت جدید مستقیماً بر این قیمت ها تأثیر نخواهد گذاشت.)

به گفته مجله JAMA Health Forum، در کشورهای اروپایی بسیار نادر است که تولیدکنندگان دارو تصمیم بگیرند که قیمت دولتی را نپذیرند.

بیمه خصوصی

برای کسانی که بیمه ای دارند که در بازار خصوصی یا از طریق کارفرمایشان خریداری شده است، هنوز مشخص نیست که کاهش قیمت داروهای مدیکر چه تأثیری خواهد داشت. کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که ممکن است قیمت‌ها پایین‌تر باشد، زیرا کل بازار پایین‌تر خواهد بود و بیمه‌گران خصوصی به قیمت مدیکر به‌عنوان معیار پایین‌تر اشاره می‌کنند. اما این امکان نیز وجود دارد که شرکت‌های دارویی در عوض سعی کنند حاشیه سود از دست رفته را با دریافت هزینه بیشتر از بیمه‌گران خصوصی جبران کنند.

نه خیلی سریع

شرکت های داروسازی شکایت هایی را برای جلوگیری از مذاکرات در دادگاه تنظیم کرده اند. تولیدکنندگان دارو استدلال می‌کنند که محدودیت‌های قیمت مانع از توسعه برخی داروهای جدید می‌شود.

استفان اوبل، رئیس و مدیر عامل تحقیقات دارویی، “اعطای اختیار به یک سازمان دولتی واحد برای تعیین خودسرانه قیمت داروها با کمی پاسخگویی، نظارت یا نظر بیماران و پزشکان آنها، عواقب منفی قابل توجهی خواهد داشت.” و سازنده آمریکا، به USA Today گفت.

جمهوری خواهان کنگره که به طور یکسان علیه IRA رای دادند، قانونی را برای لغو قدرت مدیکر برای مذاکره در مورد قیمت دارو ارائه کرده اند، اما هیچ شانسی برای تصویب آن وجود ندارد مگر اینکه جمهوری خواهان کنترل هر دو مجلس کنگره و کاخ سفید را به دست آورند.

منبع