شیوه هایی که مقامات فدرال از ریچارد نیکسون تا دونالد ترامپ – و اکنون جو بایدن – به سوء استفاده از سوابق دولتی متهم شده اند.

پس از اینکه نیویورک تایمز برای اولین بار در سال 2015 در مورد استفاده او از یک ایمیل خصوصی و نقض احتمالی الزامات فدرال گزارش داد، زمانی که کلینتون نامزد دموکرات ها برای ریاست جمهوری در برابر ترامپ بود، به یکی از مهمترین داستان های چرخه انتخابات 2016 تبدیل شد.

اما یکی از کارمندان آرشیو ملی گفت که برگر را دیدند که با مدارکی که دور جوراب‌هایش پیچیده شده بود و زیر ساق شلوارش در حال خروج بود و این امر باعث تحقیقات جنایی توسط وزارت دادگستری شد. مشخص شد که برگر اسناد بسیار طبقه بندی شده را قاچاق کرده است، برخی را از بین برده و به دروغ گفته است که آنها را در اختیار دارد.

از ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق تا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق، در اینجا چند نمونه از اسناد، ایمیل ها و نوارهای صوتی آورده شده است.

رئیس جمهور جو بایدن

بایدن

پس از استعفای نیکسون، کنگره در سال 1974 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن او باید اسناد را تحویل دهد. نیکسون آن را به چالش کشید، اما دادگاه عالی در نهایت حکم داد که درخواست از آنها در حیطه حقوق نهاد قانونگذاری است.

هیلاری کلینتون؛  جو بایدن؛  دونالد ترامپ؛  ریچارد نیکسون

قانون سوابق ریاست جمهوری چهار سال بعد تصویب شد و سوابق ریاست جمهوری را به عنوان اسناد عمومی و نه خصوصی تثبیت کرد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه

هیلاری کلینتون در کنار تریبونی که بیل کلینتون و تیم کین در کنار آن قرار دارند می ایستد.

ایمیل های کلینتون شاید شناخته شده ترین نمونه از متهم شدن یک مقام فدرال به سوء استفاده از اسناد دولتی باشد. کلینتون در حالی که از سال 2009 تا 2013 به عنوان وزیر امور خارجه باراک اوباما خدمت می کرد، به جای یک سرور ایمیل دولتی امن تر، از آدرس ایمیل و سرور شخصی برای انجام کارهای رسمی استفاده می کرد.

در ماه نوامبر، مریک گارلند، دادستان کل، یک بازرس ویژه به نام جک اسمیت را برای نظارت بر تحقیقات مربوط به ترامپ، از جمله اسناد مار-آ-لاگو، منصوب کرد.

رئیس جمهور ریچارد نیکسون

عکس سیاه و سفید ریچارد نیکسون در حال تکان دادن در مقابل هلیکوپتر.

علاوه بر رؤسای جمهور سابق و مقامات ارشد کاخ سفید، مأموران فدرال پایین تر معمولاً متهم به سوء استفاده از اسناد دولتی هستند.

برگر پس از ترک پست خود در کاخ سفید، در برابر کمیسیون 11 سپتامبر کنگره که در حال بررسی واکنش دولت به حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 بود، شهادت داد. برگر گفت که چندین بار از آرشیو ملی بازدید کرده است تا مطالب مربوطه را دوباره بررسی کند.

رئیس جمهور جو بایدن در 12 ژانویه 2023 در کاخ سفید سخنرانی می کند.AP Photo/اندرو هارنیک

او با اعتراف به گناه موافقت کرد و 50000 دلار جریمه شد، به دو سال حبس تعلیقی و 100 ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد و به مدت سه سال از مجوز امنیتی خود محروم شد.

مقامات فدرال با مشخصات پایین تر معمولاً متهم می شوند

از آن زمان، کاخ سفید گفت اسناد اضافی در مکان‌های دیگر، از جمله خانه بایدن در دلاور پیدا شده است. مریک گارلند، دادستان کل، روز پنجشنبه یک بازرس ویژه به نام رابرت کی هور را برای تحقیق درباره بایدن به دلیل سوء استفاده احتمالی با اسناد طبقه بندی شده منصوب کرد.

رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ

ترامپ، مار-آ-لاگو

دونالد ترامپ پس از برقراری تماس ویدیویی با نیروهای مستقر در سرتاسر جهان در املاک مار-آ-لاگو در پالم بیچ فلوریدا، در 24 دسامبر 2019، به سؤالات خبرنگاران پاسخ می دهد.NICHOLAS KAMM/AFP از طریق Getty Images

پرزیدنت ریچارد نیکسون در 9 اوت 1974، پس از ایراد سخنرانی خداحافظی برای اعضای کارکنان کاخ سفید، از پله های هلیکوپتر خود در خارج از کاخ سفید خداحافظی می کند.AP Photo/Chick Harrity, File

سندی برگر که از سال 1997 تا 2001 به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور بیل کلینتون خدمت کرد، در سال 2005 به حذف و تخریب غیرمجاز اسناد طبقه بندی شده از آرشیو ملی اعتراف کرد.

هیلاری کلینتون؛ جو بایدن؛ دونالد ترامپ؛ ریچارد نیکسونمت رورک/ آسوشیتدپرس؛ مانوئل بالسه سنتا/آسوشیتدپرس؛ جولیا نیکینسون/آسوشیتدپرس؛ آسوشیتدپرس

  • دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و جو بایدن، رئیس جمهور سابق آمریکا اخیراً به سرفصل های تحقیقاتی در مورد رسیدگی به اسناد دولتی تبدیل شده اند، اما مسائل احتمالی مورد بررسی، قلمرو جدیدی برای وزارت دادگستری نیست.

    این قانون بخشی از مجموعه اقداماتی بود که برای رسیدگی به فساد احتمالی پس از واترگیت، زمانی که نیکسون به دنبال نابودی میلیون ها صفحه از اسناد و صدها ساعت نوار ضبط شده از دوران حضور خود در کاخ سفید بود، به تصویب رسید.

    اف‌بی‌آی در ماه اوت به مار-آلاگو یورش برد، در حالی که در حال تحقیق درباره مدیریت ترامپ با سوابق دولتی بود.

  • نیکسون تا حدی مسئول ایجاد قانون سوابق ریاست جمهوری است، قانونی که در سال 1978 تصویب شد و حفظ سوابق ایجاد شده یا دریافت شده توسط رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در زمان تصدی آنها را الزامی می کند. همچنین مشخص شد که سوابق ریاست‌جمهوری متعلق به ایالات متحده است و در پایان دوره ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور باید توسط اداره بایگانی و سوابق ملی نگهداری شود.

    هیلاری کلینتون و ریچارد نیکسون از جمله مقاماتی هستند که به سوء استفاده از سوابق نیز متهم شده اند.

این نسبتاً نادر است، اما ناشناخته نیست که وزارت دادگستری درباره مقامات فدرال متهم به سوء استفاده از سوابق دولتی، از جمله مواردی که طبقه بندی شده یا فوق سری تلقی می شوند، تحقیق کند و حتی اتهاماتی وارد کند.

به گزارش صدای آمریکا، اف بی آی و وزارت دادگستری از سال 2005 حداقل 11 تحقیق در مورد چنین جنایاتی انجام داده اند.

تحقیقات دیگری در وزارت امور خارجه که به مدت سه سال به طول انجامید و در سال 2019 به پایان رسید نشان داد که استفاده کلینتون از یک سرور ایمیل خصوصی اطلاعات طبقه بندی شده را در معرض خطر قرار می دهد اما “هیچ مدرک متقاعد کننده ای از سوء استفاده سیستمی و عمدی با اطلاعات طبقه بندی شده وجود ندارد.” هرگز اتهامی علیه او مطرح نشد.

روز دوشنبه، کاخ سفید اعلام کرد که وکلای بایدن حدود 10 سند طبقه بندی شده را در دفتر وی در مرکز پن بایدن، یک اندیشکده غیرانتفاعی در واشنگتن دی سی کشف کردند. وکیل او گفت که این اسناد بلافاصله به آرشیو ملی تحویل داده شد، اگرچه این اطلاعات برای ماه‌ها علنی نشد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه که در ماه مه 2016 منتشر شد، نشان داد که او سیاست های دولت را نقض کرده است اما این رفتار مجرمانه محسوب نمی شود. در ژوئیه 2016، جیمز کومی، مدیر اف بی آی، گفت که تحقیقات جداگانه آنها نشان می دهد که “شواهدی مبنی بر تخلفات جنایی احتمالی” در مورد مدیریت اطلاعات طبقه بندی شده وجود دارد، اما دلیل کافی برای طرح اتهام وجود ندارد.

این هفته فاش شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز بر سر اسناد مورد بازجویی قرار گرفته است.

  • سرور ایمیل کلینتون حاوی بیش از 100 ایمیل با اطلاعات طبقه بندی شده، 22 ایمیل با برچسب فوق سری، و بیش از 2000 ایمیل بود که در تاریخ بعدی طبقه بندی شده بودند.

    سندی برگر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور بیل کلینتون

    در ماه اوت، ماموران فدرال یورش بی‌سابقه‌ای به اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو انجام دادند. این بخشی از تحقیقات وزارت دادگستری در مورد اینکه آیا ترامپ چندین قانون مربوط به مدیریت اطلاعات امنیت ملی را زیر پا گذاشته است یا خیر بود. یکی از تخلفات احتمالی تحت قانون جاسوسی قرار دارد و مربوط به حذف اطلاعات مربوط به دفاع ملی است. بقیه شامل پنهان کردن یا از بین بردن سوابق دولتی است.

    هیلاری کلینتون در یک کنفرانس مطبوعاتی یک روز پس از انتخابات در روز چهارشنبه 9 نوامبر 2016 در شهر نیویورک صحبت می کند.عکس مت مک‌کلین/ واشنگتن پست از طریق گتی ایماژ

  • این نشریه فهرستی از موارد قابل توجه را تهیه کرد که شامل اعضای سابق ارتش و کارمندان یا پیمانکاران وزارت دفاع بود. پیمانکاران NSA و CIA؛ و کارمندان سابق سیا، اف بی آی و NSA. این احکام شامل هزاران دلار جریمه نقدی و چندین سال حبس مشروط بود.

    بر اساس اسناد دادگاه، اف بی آی 11 مجموعه اسناد طبقه بندی شده یا فوق محرمانه را از مار-آ-لاگو ضبط کرد. آرشیو ملی گفته است که ترامپ بیش از 700 صفحه از اسناد طبقه بندی شده را گرفته است. مقامات فدرال همچنین بیش از یک سال از ترامپ درخواست کردند که اسناد را قبل از انجام این حمله بازگرداند. ترامپ هر گونه تخلفی را رد کرده است.