در میان اعتراضات بیشتر، سپاه پاسداران ایران موشک پرتاب کرد

اطلاعیه گارد در هفته هفتم اعتراضات ناشی از مرگ مهسا امینی 22 ساله که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش زنان در کشور بازداشت شده بود، منتشر شد.

تظاهراتی که کشور را درگیر کرد ابتدا بر حجاب یا حجاب دولتی متمرکز شد، اما به سرعت به یکی از بزرگترین چالش‌های حکومت از زمان انقلاب اسلامی 1979 تبدیل شد. معترضان شعار سرنگونی حاکمیت آخوندی و مرگ بر خامنه ای سر می دهند.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که این ناو می تواند ماهواره ای به وزن 80 کیلوگرم (176 پوند) را در فاصله 500 کیلومتری زمین (310 مایل) در مدار قرار دهد.

خشم از اقتصاد بیمار ایران، خفه شده توسط تحریم های آمریکا و سال ها سوء مدیریت، مردم را نیز به خیابان ها کشانده است. مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، که به تهران در ازای محدودیت‌های سخت‌گیرانه برنامه هسته‌ای‌اش لغو تحریم‌ها را اعطا کرد، ماه‌ها پیش به بن‌بست رسید.

قوه قضائیه سیستان و بلوچستان روز شنبه از دستگیری 620 نفر در این استان در جریان ناآرامی ها خبر داد که تاکنون 45 نفر به اتهام آسیب رساندن به اموال عمومی و تشویق جوانان در شبکه های اجتماعی برای پیوستن به اعتراضات محکوم شده اند.



منبع

بر اساس گزارش حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، نیروهای امنیتی، از جمله داوطلبان شبه‌نظامی با سپاه پاسداران، تظاهرات‌ها را با خشونت سرکوب کردند و بیش از 300 نفر از جمله 41 کودک را کشتند.

مقامات در آن زمان گفتند که آتش سوزی در فرودگاه فضایی امام خمینی در فوریه 2019 منجر به کشته شدن سه محقق شد. انفجار موشک در سکوی پرتاب در اواخر همان سال توجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را به خود جلب کرد.

جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان روز جمعه درگیر ناآرامی ها شد که با واکنش مرگبار نیروهای امنیتی مواجه شد. گروه مدافع HalVash ادعا کرد که نیروهای امنیتی دست کم 16 نفر را کشته اند.

ایران می گوید که برنامه ماهواره ای اش، مانند فعالیت های هسته ای اش، با هدف تحقیقات علمی و سایر کاربردهای غیرنظامی است. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی مدتهاست که به این برنامه مشکوک بوده اند، زیرا می توان از همین فناوری برای توسعه موشک های دوربرد استفاده کرد. پرتاب های قبلی مورد سرزنش ایالات متحده قرار گرفته است

تلویزیون دولتی ایران گفت که گارد با موفقیت موشک سوخت جامد را پرتاب کرد – چیزی که ماهواره‌بر قائم-100 نامید – و فیلم‌های دراماتیکی از انفجار موشک از سکوی پرتاب بیابان به آسمان ابری پخش کرد. این گزارش مکان را که شبیه کویر شمال شرقی شاهرود ایران است، فاش نکرد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، روحانی برجسته اهل سنت ایران روز شنبه خشونت در سیستان و بلوچستان را “فاجعه خونین” دیگری محکوم کرد و گفت که نیروهای امنیتی به سوی معترضانی که تنها “شعار می دادند و سنگ پرتاب می کردند” در بیرون ساختمان استانداری تیراندازی کردند.

روز شنبه، اتحادیه های دانشجویی در ایران از اعتراضات در حداقل شش دانشگاه بزرگ در سراسر کشور خبر دادند. دانشگاه‌ها مرکز ناآرامی‌ها بوده‌اند و با وجود سرکوب‌ها به جنبش اعتراضی دامن می‌زنند.

روز شنبه، واحد پول ایران، ریال، به پایین ترین ارزش خود در برابر دلار سقوط کرد. واحد پول ایران به ازای هر دلار 360000 ریال معامله می شد در حالی که در زمان توافق هسته ای 2015 این رقم 32000 ریال برای دلار بود.

طی دهه گذشته، ایران چندین ماهواره با عمر کوتاه به مدار زمین فرستاد و در سال 2013 یک میمون را به فضا پرتاب کرد. با این حال، این برنامه شاهد مشکلات اخیر بوده است. برای برنامه سیمرغ، یکی دیگر از موشک های حامل ماهواره، پنج پرتاب ناموفق متوالی صورت گرفته است.

گارد برنامه فضایی و زیرساخت‌های نظامی خود را به موازات نیروهای مسلح عادی ایران اجرا می‌کند و فقط به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب پاسخ می‌دهد.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – تلویزیون دولتی گزارش داد که سپاه پاسداران شبه نظامی قدرتمند ایران روز شنبه یک موشک حامل ماهواره جدید پرتاب کرد که به دنبال نشان دادن مهارت نیروهای تندرو حتی در حالی که اعتراضات ضد دولتی در سراسر کشور موج می زند.

سرلشکر امیرعلی حاجی زاده، فرمانده لشکر هوافضای سپاه گفت که امیدوار است سپاه به زودی از این موشک برای قرار دادن ماهواره جدید به نام ناهید در مدار استفاده کند.