ترامپ پیشنهاد می کند که ارائه تانک به اوکراین منجر به “هسته ای” می شود و می گوید پایان دادن به جنگ با روسیه “آسان” خواهد بود.

اما بسیاری از تحلیلگران ارشد نظامی و کارشناسان روسیه نیز می گویند که تهدیدات هسته ای پوتین تا حد زیادی برای بازدارندگی غرب از ادامه ارائه کمک های امنیتی حیاتی به اوکراین طراحی شده است. ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو میلیاردها دلار کمک به اوکراین ارسال کرده‌اند، از جمله تسلیحات حیاتی که نقشی کلیدی در میدان جنگ ایفا کرده و نیروهای روسیه را ویران کرده‌اند. اوکراین اخیراً به شدت برای غرب فشار آورد تا تانک تهیه کند زیرا به نظر می رسد در برابر تهاجم روسیه در حال دفاع باشد، اما همچنین برای بازپس گیری کنترل سرزمین های اشغالی آماده می شود.

اگرچه ترامپ پیشنهاد کرد که پایان دادن به جنگ در اوکراین «آسان» است، اما این دیدگاهی نیست که به طور گسترده توسط کارشناسان یا افراد با تجربه در دیپلماسی مشترک باشد. تصمیم پوتین برای الحاق غیرقانونی چهار قلمرو اوکراین و اعلام آن‌ها به عنوان بخشی از روسیه، امکان گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌ها را بسیار غیرممکن کرده است. نیروهای روسیه به طور کامل این مناطق را اشغال نمی کنند و کیف آشکارا با هیچ شرایط صلحی که آن را ملزم به واگذاری سرزمین به مسکو می کند، موافقت نخواهد کرد.

آرود در سخنانی درباره هدف پوتین از ایجاد تفرقه در غرب برای تضعیف حمایت از اوکراین، گفت: «روس‌ها همیشه رویای بازگشت ترامپ را داشته‌اند، زیرا از نظر نظامی، حمایت آمریکایی‌ها در مقایسه با حمایت اروپایی‌ها واقعاً بی‌نظیر است».

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

ترامپ که به طور معمول از پوتین تمجید می کند، همواره از منتقدان کمک های آمریکا به اوکراین بوده است. اولین استیضاح رئیس جمهور سابق به تلاش او برای تحت فشار گذاشتن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای آغاز تحقیقات درباره جو بایدن و پسرش، هانتر بایدن، به دلیل اتهامات بی اساس فساد مرتبط بود. در آن زمان، بایدن یکی از نامزدهای ریاست جمهوری و رقیب سیاسی اصلی ترامپ بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، که اولین استیضاحش به معاملات او با اوکراین مرتبط بود، روز پنجشنبه به نظر می رسد از آمریکا و آلمان به دلیل تصمیمات اخیر آنها برای ارائه تانک های جنگی به کیف در زمانی که روسیه یک حمله بزرگ دیگر را آغاز کند، انتقاد کرد. ترامپ پیشنهاد داد که ارائه تانک به اوکراین منجر به استفاده از سلاح هسته ای می شود. در همین حال، ترامپ بدون ارائه هیچ پیشنهادی در مورد چگونگی انجام این جنگ، گفت که پایان دادن به جنگ «آسان» خواهد بود.

ترامپ زلنسکی

در حالی که زلنسکی را تحت فشار قرار داد تا تحقیقات را آغاز کند، ترامپ به طور همزمان کمک های نظامی مورد تایید کنگره به اوکراین را در حالی که این کشور به جنگ علیه شورشیان مورد حمایت کرملین در منطقه دونباس شرقی این کشور ادامه می داد، متوقف کرد. بیشتر نبردها در جنگی که پوتین در اواخر فوریه 2022 آغاز کرد، در دونباس رخ داده است که از مناطق دونتسک و لوهانسک تشکیل شده است – دو منطقه از چهار قلمرو اوکراینی که رهبر روسیه به طور غیرقانونی در سپتامبر ضمیمه کرد.

«این واقعیت است که روس ها چهار را ضمیمه کرده اند [Ukrainian] ژرار آرود، سفیر سابق فرانسه در ایالات متحده و سازمان ملل، این هفته به اینسایدر گفت: استان‌ها توافق را تقریبا غیرممکن می‌کنند.

ترامپ که بار دیگر در سال 2024 نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است، در پستی در شبکه اجتماعی Truth Social خود گفت: “اول بیایید تانک ها، سپس بیایید NUKES. همین حالا به این جنگ دیوانه وار پایان دهید. این کار بسیار آسان است.”

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که ترامپ در هفته ای که روسیه در فوریه 2022 تهاجم غیرقانونی به اوکراین را آغاز کرد، ترامپ از او به عنوان یک “نابغه” یاد کرد، بارها در طول جنگ تهدیدات هسته ای انجام داده است. کشورهای غربی پوتین را به شمشیربازی اتمی بی پروا متهم کرده اند. کارشناسان هسته ای نگرانی شدید خود را در مورد تهدیدات پوتین ابراز کرده اند، زیرا مورخان برجسته هشدار می دهند که لفاظی ها و اقدامات رهبر روسیه خطرات هسته ای را حتی بیشتر از بحران موشکی کوبا در اوج جنگ سرد ایجاد کرده است.

ترامپ همچنین پیشنهاد کرد که پایان دادن به جنگ در اوکراین «آسان» است، بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد.

ترامپ در شبکه اجتماعی خود گفت: «اول بیایید تانک ها، سپس نوک ها بیایید».

  • به نظر می رسد دونالد ترامپ از تصمیم آمریکا و آلمان برای ارائه تانک به اوکراین انتقاد می کند.

  • دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چهارشنبه، 25 سپتامبر 2019، در نیویورک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.AP Photo/Evan Vucci